Jump to content

motorolje lekkasje Mercury Verado 2006 modell 200 hk


GeirV

Recommended Posts

Hei, hadde en mekaniker på besøk i går, og vi gjorde 300 timers service på motoren, en Merc Verado 200 hk 2006-modell. Dvs vi byttet bensinfiltre, reim, impeller og olje+ oljefilter, plugger og termostat, og alt etter servicemanualen (den tykke bibelen, som egentlig er veldig bra). Jeg fylte på 6,8 liter motorolje av riktig merke, og sjekket at oljen nådde midt på måleområdet på oljepeileren. Så fyrte vi i gang motoren, og alt virket veldig bra, dvs ingen lekkasje, den startet lett og gikk jevnt, ingen blårøyk. Så lot jeg motoren stå i noen min, og sjekket olja på nytt. Da viser det seg at det knapt var olje på oljepeileren, kun en liten dæsj helt nederst, og laaaangt under min-merket...... Så jeg fylte på olje helt til jeg nådde midt på måleområdet på peileren, og måtte da fylle på ca 0,8 liter olje. Dette betyr at jeg nå hadde fylt på ca 7,6 liter olje på motoren, dvs 0,6 liter MER enn hva motoren egentlig skal ha. vi kjørte i gang motoren, og lot den gå på tomgang i ca 5 min, mens vi sjekket for lekkasjer. Fant fortsatt intet, verken i vann, ut eksosen og ingen blårøyk. stanset motoren, tiltet motoren horisontalt slik at oljen skulle renne ned i sumpen og tiltet vertikalt igjen etter ca 10 min. Da var oljen litt under midten på målemerket på oljepeileren. Lot motoren stå horisontalt over natta, og tiltet den vertikalt i morges, og lot den stå slik i ca 20 min. Ser da at oljen er på samme nivå som da vi forlot motoren i går kveld.... hører med til historien at når jeg skiftet olje i fjor, så var oljen på samme nivå gjennom hele sesongen (fylte da på 7 liter, og da var oljenivået ca mellom midt og topp på måleområdet). 

 

Så; Hvor i all verden har olja tatt veien? som sagt, ingen tegn til lekkasje, og fargen på oljen er helt ok, ingen tegn til vannlekkasje. 0,6 liter olje er ca 10% mer olje enn motoren skal ha, og i mitt lille hode burde oljenivået være godt over toppen på måleområdet (burde jo egentlig ha tappet av litt hvis alt var ok). Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være lekkasje et sted, men hvor kan det være?? Mener jo at et tap på godt over en halvliter olje burde vært synlig ett eller annet sted, og vi snakker om kjøring på land i totalt  15 min sånn ca.......

 

takknemlig for alle synspunkter......

Link to post

Står det ikke spesifisert i manualen at den må stå i vertikal stilling mer en 30 minutter før peiling? Har ikke manualen rett her.

Min erfaring er at det er bra i å

La den stå vertikalt lengre enn det. Gjerne over natta. Fikk streng advarsel fra forhandler at det ikke er bra med for mye olje på disse.

Link to post

Jo, det står det, og det ble forsåvidt gjort i natt..... Har akkurat fått en tlf fra mekanikeren som hjalp meg i går, og som har vært i kontakt med HK motorservice. de fortalte at det var litt køddent å peile olje på Verado-motoren, og at man helst ikke bør ha så mye mer enn 6,6 - 6,7 l olje på motoren. Nå skal det sies at motoren ble kjørt på tomgang på land, så olja var jo kald, og så har jeg fått høre at da er det ikke sikkert at all olja renner ned i sumpen igjen, selv om man tilter i vertikal stilling for så å måle. Så det jeg nok må gjøre, er å tappe av 0,8 l olje, kjøre på land på nytt for å se at alt ser ok ut, og så får jeg sjøsette og kjøre med belastning, så får jeg peile olja etter det.......

Link to post

Jeg kjenner ikke detaljene på Verado, men jeg antar motoren har en oljetrykksalarm - og at du vet at denne fungerer? Den vil gi en god indikasjon på om du har for lite olje på motoren.

For mye olje på motoren er ikke bra. Jeg kjører alltid med olje mellom min og midt på pinnen - så etterfyller jeg heller om jeg ser at nivået er under minimum. På min D6 må motoren gjerne stå over natta for at all olje skal renne ned i bunnpanna.

 

Kom på en annen sak: kan det være angitt to ulike oljemendger, en med skifte av oljefilter og en uten skifte av oljefilter? 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ja, det er oljetrykksalarm, og den fungerer på motoren (hvis sensorene ikke virker, kommer det alarm). Det ble ikke avgitt noen alarmer..... Nå har jeg vært i kontakt med mekanikeren som har dialog med HK motorservice, som mener at det ikke er indikasjon på noe galt med motoren. Grea er at olja tross alt er kald og det forsvinner f eks  en liter olje i oljekjøler + noe olje hist og pist, så det jeg gjør nå, er å tappe av ca 0,8 liter olje, og så testkjører på land. Hvis alt ser helt ok ut, så får jeg sjøsette og kjøre motoren varm. Så får jeg peile olja på nytt. 

Link to post

Hei, ja, jeg er kjent med hva som står på veradoclub siden. Har snakket både med hk Motorservice og Ravns garage så jeg tror (med vekt på tror) jeg måler riktig. Etter å ha fylt på 7 liter olje + testkjørt på land, er oljenivået 2 cm nedenfor det skraverte området på peilepinnen. Hele greia er en gåte for meg.....

Link to post
  • 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...