Jump to content

Motorlabber, hvilken vekt


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har ikke gummilabber på min nyinnkjøpte brukt motor og lurer i den forbindelse på hvorda jeg beregner tyngden som labbene skal tåle. Motoren har en vekt på cirka 250 kg er montert på drev slik at det kun er to stk motor labber det her er snakk om, noen som kan hjelpe

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha valgt 2 stk à 150 kg - hva som er best vet jeg overhodet ingenting om.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil da si at innfestning i drevet ikke betyr noe som helst. det jkan vel ikke stemme da en aq 130 motor jo ikke har noen labber men kun henger i bakplaten/drevet. :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Først finner du ut hvor myke motorlabber det er mulig å ha. Deretter finner du ut hvilken størrelse labber du skal ha for at 75 kg vekt pr labb skal presse gummien sammen det foreskrevne antallet millimeter for akkurat denne labben. Det finnes tabeller for slikt. Vanlig sammenpressing er 2-5 millimeter avhengig av type. Du kan ha myke labber fordi labbene ikke skal ta opp noen skyvekraft. Mykere labber gir mindre overføring av vibrasjonsstøy.

 

I motorlabbverdenen er produsenten Metalastic en av de store. Søk litt på nett og du finner eksempler på labber med forskjellig hardhet (måles i shore) og tilhørende tabeller for de enkelte labber.

 

Alternativt kan du gå i nærmeste båtutstyrsbutikk og kjøpe deg noen labber som passer for de 75 kilo med vekt.

 

Firmaer som selger trykklagere og CV-aksler for båt har også et bredt utvalg i labber.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det vil da si at innfestning i drevet ikke betyr noe som helst. det jkan vel ikke stemme da en aq 130 motor jo ikke har noen labber men kun henger i bakplaten/drevet. :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er ikke så grådig nøye, 2x150 kg vil sikkert fungere utmerket.

Det er et par ting som spiller inn, om motoren har samme vekt i alle hjørner, dessuten skal motorlabbene ha en viss vekt på seg. (komp.). Du vil se at motorlabber er f.eks angitt slik 40-80 kg, 40 shore (shore er hardhet/stivhet på gummien). Jo stivere jo mer vekt, men også mer vibrasjoner.

Velg også noen som er lett å feste (det har vel stått en motor der fra før??)

vil tro at disse kan brukes

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=006003040

 

Hvis du er usikker spør du bare maritim.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hør med en som er kyndig på drev/motor om hva du bør velge til din. 2 motorer med samme vekt kan faktisk behøve litt forskjellige motorlabber for bli optimalt. Kommer av motorens karakteristikk/gange.

Ellers kan du se her på side 41: http://www.sleipner.no/phpix/bilder/pdf/Ho...at%202005-2.pdf

 

Som du vil se kan en motorlabb i S-1 serien ha samme hardhet som i S-2 serien, men likevle tåle mye høyre vekt.

 

PS! Mye vil fungere, men du vil vel ha det optimalt med minst mulig vibrasjoner.....?

 

Good luck!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Alternativt kan du gå i nærmeste båtutstyrsbutikk og kjøpe deg noen labber som passer for de 75 kilo med vekt.

 

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Så du mener at 75 kg pr labb vil være passe??, jeg tenkte og i de baner da jeg ganske enkelt tok 300kg og delte på 4

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hør med en som er kyndig på drev/motor om hva du bør velge til din.Good luck!

<{POST_SNAPBACK}>

Hva har man baatplassen til da?? :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vi har sogt labber til en bruker her og han er fornøyd (snikreklame)

 

Ring Trelleborg så får du hjelp, du kan da om ønskelig bestille via oss da de ikke selger til privatpersoner!

 

Sorry at jeg reklamerer men vi kommer til og legge oss inn på Leverandør siden etterhvert når ting og tang er på plass :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Når jeg nå skal gå til innkjøp av disse labbene så er det slik at festene på motoren er skrå og står høt oppe på motoren (marinisert bilmotor) Festes da labbene på disse festene for så å lage et arangemang i firkant stål som festes i motorfundamentet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kan jeg få skyte inn et spørsmål ? Er det noen slags indiskasjon på hvor slitte/dårlig motorlabbene er ?

Motor og antagelig motorlabber er fra 1974, synes motor vibrerer mye på tomgang, men siden jeg bare har hatt båten i underkant av et år har jeg lite å sammenligne med. Er det så enkelt som at de er +30 år og bør skiftes?

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kan jeg få skyte inn et spørsmål ? Er det noen slags indiskasjon på hvor slitte/dårlig motorlabbene er ?

Motor og antagelig motorlabber er fra 1974, synes motor vibrerer mye på tomgang, men siden jeg bare har hatt båten i underkant av et år har jeg lite å sammenligne med. Er det så enkelt som at de er +30 år og bør skiftes?

 

:drink:

Ingen som svarer på dette men jeg forsøker meg da jeg likevell vil dra dtråden opp da jeg ikke fikk noe svar på mitt spørsmål heller :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingen som svarer på dette men jeg forsøker meg da jeg likevell vil dra dtråden opp da jeg ikke fikk noe svar på mitt spørsmål heller :eek:

Hvis det ikke haster så kan jeg undersøke det for deg etter nyttår. Vi selger labber på jobben, men nå er det veldig hektisk før helga. I morgen ettermiddag tar jeg juleferie og er ikke på jobb før Mandag etter nyttår

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke haster så kan jeg undersøke det for deg etter nyttår. Vi selger labber på jobben, men nå er det veldig hektisk før helga. I morgen ettermiddag tar jeg juleferie og er ikke på jobb før Mandag etter nyttår

Da venter jeg et innlegg eller IM etter nyttår bastard 3000

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er du vel på saken bastard :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Snart, er syk for tiden men skal på jobb Onsdag regner jeg med.

Sjekker opp så snart jeg er på jobben

OK du får ha god bedring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...