Jump to content

12v "varmer" finnes det?

Eddiken

Recommended Posts

Finnes det en ovn eller vifte av noe slag man kan ha i båten som gir god varme på 12v? Jeg har en hovdeovn ombord, men har hatt brann pga den så jeg er litt skeptisk til den. Det er en hansvik 19 så det er ikke så mye som skal varmes opp, er det noen som har anbefalinger? :)

Det nærmeste du kommer er noe slikt: https://www.maritim.no/defrostervifte-125w#.VzLtz2PV7Vo

Men den gir bare 125W varme og trekker ca 10 ampere, så den tømmer ett 100Ah batteri på 5 timer uten å gi mer varme enn at du klarer å varme fingrene litt. Elektrisk varme i båt er ikke særlig praktisk såfremt du ikke har landstrøm og bruker en vanlig 230V vifteovn eller noe sånt. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er du utrygg på Hovdenbyssa, bør du styre unna gassvarmere til små hundrelapper. De er ikke godkjent for bruk i båt.

Edit: Les gjennom denne tråden her på baatplassen.no. Gjelder kokeapparat, men gassvarmerne er samme greia.

Ser bra ut - til å begynne med, men så.....

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Origo er verdens mannskit. Har en slik i min båt den får alt til å dugge ned tror den produserer mer vann en varme. Stinker og bruker en evighet på å koke kaffen. Så den kan du få kjøpt billig når jeg får kommet meg til å skifte den ut med noe annet.

Med rett drivstoff så lukter det lite eller ingenting. Dugge ned gjør det omtrent uansett hvilken form for varme med åpen flamme du bruker. Lufting er tingen :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

elektrisk på 12V kan vel brukes for å blåse lunken luft på et vindu..

Minste wallas, 1300 har vel oppgitt , avgitt effekt på 1200 watt.   Bruker ikke mye strøm heller annet enn ved oppstart.    Et annet alternativ er kokeplate med viftelokk, om du ønsker muligheten til å koke deg en kjel kaffe.    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vel, for min del er det snakk om når jeg har behov for varmen. 
Ved stilleligge når motoren ikke går er jeg enig at varme basert på 12v ikke fungerer, da batteriet tømmes raskt.

Under gange er ikke en portabel gassvarmer aktuelt.

Jeg har 3-4 ganger i året behov for en liten ekstra "lunk" når jeg er ute og kjører.  Dynamo leverer 2000W på min Volvo Penta D3.  Da gir en 650/1200W kupevarmer til bil tilstrekkelig varme via en 1500 W ren sinus inverter.

En enkel og rimelig løsning. Batteriet tappes ikke, og jeg slipper å installere en dyr Wallas løsning eller tilsvarende som for meg blir litt "Rolls Royce" sett opp mot mitt behov. 

Redigert av theppan07 (see edit history)

Enig det, men uansett mye jobb for få gangers bruk bruk.

Litt arbeid er det jo, men mye er gjort på 2-3 timer.

Se på alle fordelene:

Ikke krever den vedlikehold

ikke noe ekstra drivstoff

drar lite strøm

trenger ingen lufting

kan ikke begynne å brenne/avgi giftige gasser

Gir 4 kw varme med 80 grader vann og har to viftehastigheter.

Angrer ikke ett sekund på at jeg monterte den.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kupevarmer I bil er enten 230V eller dieselbrenner. Glem 12V varme, motoren din klarer ikke å produsere strøm nok til å varme fingertuppene engang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...