Jump to content

Gass-koker fra Biltema - genial


Victora III

Recommended Posts

Må innrømme at kokeapparat på sprit utfordret min tålmodighet og gikk derfor til anskaffelse av et portabelt gassapparat fra Biltema slik som dette:

biltemagass.jpg

 

Hadde ikke store forventningene og det var vel nærmest et ekspriment, men apparatet har innfridd og vel så det. Meget kraftig og koker opp en liter vann på under fem minutter (synes nesten det går raskere en da jeg hadde gassinstalasjon i gammle-båten). Boksene holder rimelig lenge (1 1/2 time på full guff) og er meget enkle å skifte. I tillegg koster det nesten ingenting - 11-12 kr. pr. boks. Selve kokeapparatet kan plasseres oppå glassplate på pantry, i utepantry eller om en vil ha et med på land (det er som alle gass-apparat sårbare for vind). Lite og enkelt å stue vekk og det følger med en egen liten koffert.

 

Litt pinlig å måtte innrømme at i en båt til 1,3 mill må en inn med et gass-apparat til 199,- for å få sus på sakene, men heretter blir det lite sprit (iallefall ibrent form :lol: ) på oss!

Link to post
Share on other sites

Må bare si meg enig! Brukte 2 stk av disse i gamle-båten. Nå har vi et som ekstra kokeplate, eller dersom det er noe vi vil koke ute. (makrell, krabber etc :lol: )

 

Det jeg har erfart er at det mister litt effekt når det har stått på en stund og boksen blir kald. Grunnet fordampningen i boksens dyse virker dette på samme måte som i kjøleprinsippet, og boksens temperatur og trykk synker. (Er kanskje slik ved bruk av vanlig gas også?? Har ikke prøvd.)

Da er det lurt å ha 2 bokser å veksle mellom, slik at den nedkjølte får opp tempen igjen.

 

Og ja, kjøp boksene på biltema, det er halve prisen.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Dette apparatet er virkelig glimrende. Samme apparat som selges i båtbutikker for ca 500kr bare til en mye rimeligere penge hos europris og biltema. :)

De som tar 500 kr. for dette skor seg godt...kjøper dette inn til min forretning fo 100 lappen +mva fra grossist

Link to post
Share on other sites

Et slikt kokeapparat på gass oppbevares vel i båten? Med andre ord har man nå gassflasker liggende i båten. Da kunne man vel bare installert et komplett kokeapparet på gass i utgangspunktet? Med gassflaska i dertil egnet lokasjon med lekkasjesensor og hele pakka?

 

Jeg bruker nesten 15 minutter på å koke opp kaffevannet på min Wallas Safeflame. Fordelen med denne er at det bare er å slå på bryteren og stille inn ønsket effekt. Lampeoljeforbruket koster tilnærmet null og nada pr. liter kokende vann.

Veninna til kona popper popkorn på sin Safeflame, så den blir varm nok i massevis, den er bare litt treg.....

 

jeg må altså planlegge kaffekokingen 10 minutter tidligere enn de med gass, eventuelt vente 10 minutter lengre på den samme kaffen. Og så da?

 

Ja jeg synes også det er pinlig når eiere av millionbåter ikke klarer disse enkle ting, men er avhengig av et løst camping gasskokeapparat.

Link to post
Share on other sites

Takk for at noen ga tilbakemeldinger på dette apparatet. Jeg skal kjøpe dette å bruke som koking i min lille båt. Klarer dette å koke 2 - 3 krabber eller blir det litt for mye? 1liter vann på 5minutt høres lovende ut. Men en ting jeg hele tiden har lurt på, er gassflaskene bare til engangsbruk eller kan man slå av gassen å bruke det videre neste gang til flasken er tom for gass?

 

De som tar 500 kr. for dette skor seg godt...kjøper dette inn til min forretning fo 100 lappen +mva fra grossist

 

Jepp, de fleste båtbutikker stjeler noen ekstra kroner for ting. Egentlig litt tåpelig da men :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Men en ting jeg hele tiden har lurt på, er gassflaskene bare til engangsbruk eller kan man slå av gassen å bruke det videre neste gang til flasken er tom for gass?

 

Du kan stenge av gassen, og ta ut flasken ( du bør da sette på den røde korken som står på en ny flaske for ikke å skade tilkoblingen ) Det blir også anbefalt gjort etter bruk.

Det som en bør være obs på er at det finnes to forskjellige typer av disse gass brennerene. Den ene har ikke flammesikring, og bør følgende ikke benyttes i båt.

Maritim selger den uten flammesikring for 191,-, mens den med, koster 338,-

Jeg kjøpte denne hos Baardsen & co i Haugesund og tror jeg betalte 299,-

Gassflaskene er desidert billigst hos Biltema. Jeg har ett par 4-pakninger liggende ute, akterut i et stuerom der,

da de ikke bør oppbevares innendørs i cabinen. p.g.av brannfaren. :nono:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Hva gjør flammesikringen da? :wink:

 

Har det apparatet de selger på Biltema flammesikring?

 

Flammesikringen "kjenner etter" om det er flamme på brenneren. Hvis flammen slukker , f.eks på grunn av et vindpust, vil flammesikringen stenge av gasstilførselen.

Biltemas kokeapparat har ikke flammesikring, og skal derfor ikke brukes i båt. Men den kan jo være fin å ta med på svaberget. Den yter 2,0 kw, ikke rart den er rask.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers har Obs! pleid å ha samme type apparat til kr 98,- mange ganger! Har lurt på å plukke med meg et flere ganger, men har egentlig ikke bruk for det! Wallas Safeflame'en er jo så velsignet enkel i bruk at selv fruen liker den! Men kanskje til å steke vafler på? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes også det er pinlig når eiere av millionbåter ikke klarer disse enkle ting, men er avhengig av et løst camping gasskokeapparat.

 

Ikke enig. Apparatet er et supplement til mitt ellers geniale safeflame. Vi bruker som regel safeflame til koking, ville aldri startet gassen for å spare tid- for jeg har sjeldent dårlig tid når jeg er i båten. Men av og til trenger jeg(skryt.... hun) en ekstra plate for å "time" middagen.

 

Har også tatt med gassaparatet på land og brukt "bål-vaffeljernet" på denne. Fungerte supert :smash: Til glede for alle rundt bordet.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nesten 15 minutter på å koke opp kaffevannet på min Wallas Safeflame. Fordelen med denne er at det bare er å slå på bryteren og stille inn ønsket effekt. Lampeoljeforbruket koster tilnærmet null og nada pr. liter kokende vann.

Veninna til kona popper popkorn på sin Safeflame, så den blir varm nok i massevis, den er bare litt treg.....

 

jeg må altså planlegge kaffekokingen 10 minutter tidligere enn de med gass, eventuelt vente 10 minutter lengre på den samme kaffen. Og så da?

Ja jeg synes også det er pinlig når eiere av millionbåter ikke klarer disse enkle ting, men er avhengig av et løst camping gasskokeapparat.

:crazy: Du får lese innlegget en gang til, Lotus - tror ikke du skjønte det. Har i mange års erfaring fra lampoljeapparater og også sprit, og er fremdeles ikke spesielt imponerende over oppfinnelsene. Gass er utvilsomt beste løsning etter min mening. Det blir nok fast gassinnstalasjon som i tidligere båt - campinggassapparat blir nok ingen permanent løsning - men artig å teste ut. Det vil uansett være et fint suplement.

 

Poenget med innlegget var innlysende nok at ofte er det enkle og billige det beste. Men ingenting er bedre en om folk er fornøyd med det utstyr de har i båtene sine. :lol:

 

La oss si at du har 100 døgn på sjøen, Lotus, og koker kaffe to ganger om dagen. Da sitter du i tilsammen over 30 timer å venter på kaffen din, Lotus. Koselig det! :lol: For ikke snakke om å vente på middagen

 

Hei. unnskyld. Viss jeg ligger ved siden av noen som bruker dette håper jeg at jeg får beskjed slik at jeg kan rømme.

Takk for meg. Smaapala

Kanskje en vimpel kunne vært tingen. "Fartøyet bærer gass" :lol::lol: eller "Campingbeholder på 200 gram ombord"

 

Flammesikringen "kjenner etter" om det er flamme på brenneren. Hvis flammen slukker , f.eks på grunn av et vindpust, vil flammesikringen stenge av gasstilførselen.

Biltemas kokeappart at har ikke flammesikring, og skal derfor ikke brukes i båt. Men den kan jo være fin å ta med på svaberget. Den yter 2,0 kw, ikke rart den er rask.

Apparatet har en sikring som kobler fra gassflasken. Men ingen flammesikring så en kan selvsagt aldri bli forsiktig nok. Jeg kobler fra boksen og setter korken på etter bruk. I tillegg setter jeg de små gassflaskene ute på ventilert plass.

Link to post
Share on other sites

Et slikt kokeapparat på gass oppbevares vel i båten? Med andre ord har man nå gassflasker liggende i båten. Da kunne man vel bare installert et komplett kokeapparet på gass i utgangspunktet? Med gassflaska i dertil egnet lokasjon med lekkasjesensor og hele pakka?

 

Jeg har en slik bærbar gasskoker i liggende båten. Har hatt den i flere år, og den brukes til to ting:

 

1) Vi går tomme for gass midt i kokingen. Da kan vi hente fram den lille grønne og fortsette kokingen på den.

2) Vi har fisket makrell, og ønsker å steke den på land.

Link to post
Share on other sites

La oss si at du har 100 døgn på sjøen, Lotus, og koker kaffe to ganger om dagen. Da sitter du i tilsammen over 30 timer å venter på kaffen din, Lotus.

Nja, jeg sitter jo ikke der og ser på at vannet skal begynne å koke. Jeg slår på Safeflamen, finner frem kaffekjelen, fyller den med vann og setter den på plata. Så finner jeg på noe annet å gjøre eller ikke gjøre i de 15 neste minuttene. Jeg er spesielt flink til å gjøre ingenting i lange perioder.

 

Enig i at fast gassinstallasjon er en bra ting. Rask og effektiv. Litt dyrere enn lampeolje, men antagelig billigere enn sprit. men her prater vi vel om et løst campinggassapparat.

 

Problemet med gass er at den kan eksplodere, men det skjer bare ytterst sjeldent.

Problemet med Safeflame er at den er treg og at selve apparatet koster 8.000 spenn.

 

Jeg kan leve med tregheten og prisen.

Risikoen for gasslekkasje kan jeg vel også leve med, for det er bare et par alvorlige konsekvenser i året blant sikkert 100.000 fritidsbåter med gass.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...