Jump to content

Arbeider nært vannlinjen - indre Oslofjord

tobixen

Recommended Posts

Jeg driver med å pusse og lakke skrogsiden, og skal nokså nært vannlinja. En allminnelig flytebrygge har ofte nokså høyt "fribord", så det er vanskelig å komme til nederst. I hjemmehavna har vi dessuten for mye sjøgang, jeg trenger ganske så flatt vann for å få til dette. Forslag? Strøm er ikke noe problem, har kjøpt en litt kraftig inverter.

Jeg har tenkt litt på om jeg kunne krenge båten, men det er vanskelig, tung kjøl, vet ikke helt hvordan jeg skulle få til å krenge båten. Kanskje bruke et anker vinkelrett på båten, feste på fortøyningsbeslag midtskips og stramme godt ... men ikke alltid man kan bruke anker nært flytebrygger.

Jeg ser en badebrygge som ligger nesten i plan med vannlinja, men det er selvfølgelig ikke noe fortøyningsbeslag på brygga, jeg vet ikke om det er dypt nok der, og dessuten ... badesesongen har startet, skulle jeg brukt badebrygga må det være på ganske odde tider av døgnet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Når båten står på kjølen er det jo en mannshøyde opp til vannlinja, blir ikke bedre arbeidsforhold av det. Vi hadde båten på slipp i fjor og brukte stiger, fikk gjort styrbord side. Det var suboptimalt. Med et godt stilas kunne det vel gått. Når man har båten oppe av vannet i en kort periode kreves det dessuten litt mer planlegging - også blir det selvfølgelig regn de dagene man har reservert slippen.

Det er lite av flo/fjære her i Osloregionen.

Basert på videosnutten fra Midtpinne har jeg nå en slags plan; slenge ut et anker et stykke unna flytebrygga, binde kjettingen fast til et ekstra fall, og så vinsje til jeg får litt krenging på båten. Det skal ikke mye til, det bør kunne gå - og masta tåler det jo, ellers hadde den røket tvert under frisk bris.

Jeg driver med nesten det samme mens båten ligger på vannet. Jeg skal legge den ut for salg og tenke å få den polert før jeg tar bilder. Siden jeg bor i innerste langtvekkistania er et oppsett et dyrt mareritt jeg kun unner båten hvert andre år, salg eller ikke.

Jeg har det kanskje litt lettere enn deg, jeg tar bare ene fallet, strekker det ut, knyter på en skjøt og trekker over til nabobåsen og knyter i feste til utriggeren der. Så er det bare å stramme fra cockpit. Man får ganske bra moment med masta. Eneste jeg ikke hadde tenkt på først var at jeg hadde brest som var for stramme.

Basert på videosnutten fra Midtpinne har jeg nå en slags plan; slenge ut et anker et stykke unna flytebrygga, binde kjettingen fast til et ekstra fall, og så vinsje til jeg får litt krenging på båten.

Et lite tilleggstips. Hvis du skal ha båten til å krenge mot styrbord kan du legge tau fra pullerter på styrbord side, under båten, opp og i brygga. Da får du mye lenger vektarm :-)

Jeg tenkte på å prøve å trekke tau under båten, men slo det fra meg.

Jeg har i dag prøvd å slippe et anker, og trekke opp kjettingen med et fall. Ankeret ble sluppet litt for nært båten, første forsøk fikk jeg kjetting helt opp til mastetoppen uten at det hjalp noe særlig, andre forsøk begynte båten å krenge ... men whops, så glapp ankerfestet, det overrasket ikke mye, vinkelen ble ganske bratt. Tenke seg til, sikkert over 25 meters høydeforskjell fra mastetopp til ankerfeste, og ankeret kanskje bare 30-40 meter fra båten. Nåja, medhjelperen min har mirakuløst nok greid å pusse skrogsiden så langt ned som den skulle pusses, men jeg har allikevel lyst til å gjenta krengeeksperiment til morgendagens lakking.

Jeg har lagt meg til i Bestumkilen, funnet noen bølgebrytere som bare ligger "henslengt" (uten landforbindelse), der kan jeg legge til uten at noen bryr seg - men legger jeg ankeret lengre ut, så blir jeg nok veldig lite populær blandt de som ror og padler her, jeg kommer jo til å legge beslag på hele robanen. Hvis det er dyp

t nok skal jeg i morgen prøve å legge meg på landsiden av bølgebryteren og feste noe tau til land.

Å feste tauverk i nabobåsen var en god idé, det burde til og med la seg gjennomføre i hjemmehavna ... og det er sikkert mulig å finne ledige båser her i Bestumkilen også.

Så er det badebrygga - i dag har den nesten ikke vært besøkt i det hele tatt. Det føles helt feil å legge seg til en badebrygge (og det er selvfølgelig minimalt med muligheter til å feste fortøyningstau der), men dersom det er blikk stille, ingen folk der, og alt man trenger er nederste strøk med lakk ... så går det kanskje.

Deler ble gjort med gummibåten i går.

Angående risiko for at ankeret skal slippe - så lenge det er rolige forhold og ankeret sitter, så sitter det. I går glapp det mens jeg drev og strammet til. Resultatet var ikke katastrofalt, båten seg rolig opp uten særlig ekstra rulling, og vannet var ikke i nærheten av å komme opp til området som skal lakkeres.

Regn er en større risiko. I fjor hadde vi båten på land i noen få dager, og vi hadde presenninger for å prøve å dekke til ... men det var ikke godt nok. Her og nå for tiden kommer regnet ofte ganske spontant og plutselig, selv i perioder hvor det er meldt solskinn og ikkeno regn.

Skal man ha dette gjort skikkelig, skikkelig, så ja ... man setter båten på land for en lengre periode (minst et par uker, og disse ukene må strekke seg over perioder hvor det er tørt og relativt varmt), bygger et solid telt over båten og setter opp stillaser. Det har jeg ikke ressurser til, hverken tid eller penger.

Lakkearbeidet bør gjøres minst en gang i året. Slik jeg ser det, er det bedre at det gjøres "raskt og gæli" enn at det ikke blir gjort. Dersom lakken blir ufin er det alltids mulig å pusse ned litt lakk med fint sandpapir og lakke på nytt igjen. Dersom lakken får lov til å flasse av, så risikerer man skader på treverket. Dessverre er vi på dét stadiet nå, båten var allerede overmoden for lakking da vi kjøpte den, og vi har somlet mye. Jeg prøvde å gjøre en skikkelig jobb i fjor, hadde satt av fem dager på det, vi brukte fem dager i slipp og et par uker ekstra og fikk bare tatt styrbord side - og deler av arbeidet på styrbord side måtte nå gjøres omigjen fordi det har kommet fukt inn på innsiden av lakken.

Redigert av tobixen (see edit history)

Bedre hell i dag, til tross for at det var en del vind i lufta.

Jeg sjekket ut og fant at det var dypt nok på landsiden av de henslengte bølgebryterene jeg har funnet. Jeg bandt et tau rundt en solid sten og festet til fallet, og dro godt til med vinsjen. Dessverre var resultatet først mer at bølgebryterene og båten ble trukket mot land enn at båten begynte å krenge - til slutt var det antageligvis press fra grunn mot kjøl som fikk båten til å krenge. Jeg var ikke bekymret for kjølen, men jeg er bekymret for ror og propell, som kanskje lå litt utsatt til når vi slakket på akterfortøyningene og strammet baugtrossa. Særlig da det plutselig kom hekkbølger, tipper det var noen som ikke respekterte femknopsgrensa.

Helt til sist i dag fløt båten fritt, men det knaket mye fra fall og mast. Min største bekymring var at tauet fra fall til sten kanskje var noe underdimensjonert. Det nyttet ikke vinsje "forover", jeg måtte vinsje "i revers" (lavt gir), og jeg sa meg fornøyd med litt krenging. Kanskje vinkel på fallet ble for skarp, kanskje jeg burde finne meg et punkt høyere oppe på land.

Jeg valgte å ta litt av krafta på en slepekrok i baugen (litt lavere enn fortøyningskryssholtene) samt fortøyningskryssholt på "feil" side av båten. Det hjalp nok noe på å gjøre det enklere å krenge båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...