Jump to content

stavanger - Kristiansand avreise harsfjord lørdag 14 mai

Nimbus37

Recommended Posts

Hei vi vurderer å kjøre dette strekket på lørdag morgen. Skal hente en "ny" båt i Stavanger og vil gjerne ha denne hjem i helgen, det er meldt litt ruskevær . men ser ut som om vi klarer oss med "laber" bris ila lørdag og sydover . ser likevel at sjøen blir opp mot 4 meter på fredagsnatt. Det er meldt nordvest vind så det er vel en fin vind og gå dette strekket . Noen som har noen tips , ideer eller som har tenkt å kjøre dette strekket så kan vi gjerne slå "følge"

Kan bli frisk nedover da iflg https://www.windyty.com/?2016-05-17-09,58.429,6.103,9
Men det kommer jo selfølgelig ann på type båt og mannskap
For all del sørg for rene tanker /extra filter og reimer ...motorstans i så friskt vær unner jeg dere ikke

Er det trawleren du har i profilen så går det nok men regn med litt rulling nedover

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Gratuler med ny båt :-)

Medsjø er bedre enn å banke i motsjø langs Jæren.

Det jeg ville tenkt på om sjøen er grov fra NV er at om kystrømmen som går imot er sterk, så kan det det bli spesielt rotete utenfor Lista og Siragrunnen. Under visse forhold kan det være fare for styrtbrenninger i disse områdene, samt syd for Lindesnes.

Man kan for så vidt holde langs land fra Egersund og sydover og gå på innsiden av både Siragrunnen og Hidra for å unngå strømmen, men da får man problemet når man skal rundt listaodden.

Standardrådet er nok å holde seg langt ut ved lista og Sira under slike forhold, men om varselet på 4 meter signifikant stemmer, så ville jeg nok holdt meg i havn.

Vanskelig å gi konkrete råd da forholdene kan variere mye og man ikke vet båttype, tilstand og hva mannskapet er komfortable med, men et tips er å ringe RS Ægir som ligger i Farsund eller Listahavna.

Mvh. SAP

takk for svar dere ,Laluna,  ja det er trawler , en nimbus 37 trawler vi skal gå sydover med. ser at lørdag morgen så "løyer" det fra 12og ned mot 8 ca i vind . Vind og strøm går mot hverandre. hvor langt ned regnes jærens rev på yr ? Vinden avtar hele kysten nedover så det er starten som kan  bli ruskete 

det er byttet filter, reimer og etc og jeg fyller tankene helt opp i tananger før turen nedover. Er Marina i tananger kortautomat ?

Kan nok  gi deg høy sjø og frisk vind hvis du går lørdag ... grytidlig søndag ser bedre ut men hullet er lite så det gjelder å holde farten nedover
Er du sjøsterk så ...tvi tvi ...Sirevåg er første gode havn nedover og grei å gå inn til i frisk vær neste er Egersund
Vurder det selv du merker været ut til Jærens rev ...ingen skam å snu :wink:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Vi er flere i havna som ofte går sammen rundt omkring. Fyller på samme plasser uten problem. Så var det en som hadde lite på tanken etter tur til Tananger. Fylte på hummeren. Han var den eneste av oss som fikk motorstopp, tette filtre og filtre fulle av vann. Med mindre de har fått nytt anlegg i løpet av det siste halvannet år, ville jeg aldri fylt der. Gammel og møkkete tank som sto/står på kaikanten som et stort dieseldyroppdrett...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg har vakt i gjestehavna i Egersund,  dere er velkommne.

Da snakkes vi sikkert senere ikveld Careka. Vi har endelig fått snekka vår på sjøen, og tenkte å ligge over på gjestehavnen fra i dag til i morgen. Egersund er en kjempekoselig plass å være. Kanskje det blir champis på fly'en med hr. Knutsen også ikveld :yesnod:

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Hei til dere som har fulgt oss. Vi rundet Jæren rev på morran . Reiste fra Tananger klokka 09. Var friskt til å begynne med med bølger på 2-3 meter men det roa seg relativt raskt og så med vind bakfra " rei" vi på bølgene . Marsjfart på 14 knop sendte oss fra 8-21 knop . Men båt og allt har fungert perfekt. Vi var i Mandal i går kl 17 . Litt vind rundt Lindesnes men ikke mye. Idag kjører vi Mandal -Arendal på kjent farvann . Så vi solte på yr båtvær og heldigvis stemte dette nesten 100 %

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...