MyWayBoat Startet 11.Mai.2016 Del på Facebook Startet 11.Mai.2016 Har en Bavaria 42HT med IPS 600. Var ute i helgen og da skjedde følgende; lørdag oppdaget jeg at styrbord motor ikke koblet inn akterover, kun fremover. Søndag ville den ikke koble inn fremover eller akterover, seilte hjem på én motor. Har sjekket hovedsikringen, 50A, den har ikke slått ut. Har målt spenningen inn på solenoidventilene på IPS'n, der er det ikke spenning, ventilene får ikke strøm. Målte lørdag, da var det spenning inn fremover men ikke akterover, når jeg koblet inn trottel. Ingen feilvarslinger, motor starter og går fint. Noen som har opplevet dette eller har noe forslag til hvor jeg bør begynne å lete? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 (redigert) Redd dette høres ut som havari i øvre gearhus ut i fra mekaniske symptomer. Håper det er noe annet... VP verksted som kan IPS anbefales Redigert 12.Mai.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 Hei Bitteliten. Takker for tilbakemelding! Huff, håper ikke at det er havari, men foreløpig kan det godt være det. Det har ikke vært noen "symptomer" ulyder eller lignende. Jeg har en Volvo mekaniker med kunnskap om IPS jeg bruker, men han er overlesset om dagen og kan ikke hjelpe meg før etter pinsen. Han anbefaler meg å suge ut oljen, skru ut ventilene og rengjøre disse. Han har en teori om at disse kan være skitne. Jeg skal gjøre det i kveld, samtidig som jeg bytter olje og filter. Får da se om det hjelper. Gir en tilbakemelding om status. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 Du skriver at det ikke kommer strøm til magnetventilen Hvis det ikke kommer strøm dit det skal når det skal, må en vel feilsøke på det elektriske anlegget? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jori Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 Kjenner ikke IPS-systemet, men er veldig enig med nomen utifra hva TS beskriver. Feilen må jo ligge før disse solenoidventilene du beskriver. Om det er en hjerne/styringsenhet som gir de impulser eller om det går rett i fra gir/gass-kontroller vet jeg ikke, men virker på meg som dette er ett godt sted å begynne feilsøke elektronisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 (redigert) Skudd i blinde: Kalibrer gear spakene Funker drevene ved bruk av joystick? Lukt på drevoljen om den lukter brent Årsmodell på drev? Havari skjer pga lavt oljetrykk. Lamellene i kløtchen brenner. Ringens Varv i Marstrand: ring og prat med Pernilla. Hun kan gi tips Redigert 12.Mai.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 God kveld alle sammen. Takker for interresante innspill! Tror dessverre at Bitteliten har rett i sin første antagelse; svidd clutch. Var i båten nå i kveld. Babord IPS har olje som lukter "godt" og er like klar som fra kannen. Styrbord IPS har kullsvart olje og det lukter klart svidd/brent. Da er det vel liten tvil om at clutchen er brent. Det er IPS B fra 2007 i båten. Må vel bare ta opp telefonen i morgen og høre om det er noe verksteder som kan hjelpe meg. Noen som har en idé om hva dette koster...? Ser på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-47701960-44-21413.aspx at "Övre växel" koster ca. kr. 14.000,-. Så kommer opptak, gjennomspyling, skruing +++, gulp... Vi kjøpte båten i fjord høst. Selger opplyste at babord clutch/øvre girhus er sliftet. Motorene har gått ca. 1060 timer. Noen som vet hvorfor dette ryker, er det en svakhet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 (redigert) Dette er en kjent svakhet på første generasjon IPS. Problemet er lavt oljetrykk på lavt turtall som gir sluring på kløtsj og dermed skade på gearet. Skjer gjerne ved kjøring på,lavt turtall. Derfor råder jeg alle med ips å sjekke oljetrykket. Ene drevet mitt hadde lavt trykk. Jeg oppgraderte begge mine drev sesongen før jeg solgte båten i fjor. Kost for deler og jobb ca 140.000 kroner totalt for to drev. Da ble øvre gearhus oppgradert til nyeste generasjon med sterkere kløtsj, bedre oljeflyt etc. VP dekket delene, jeg dekker arbeid. En real deal fra VP på en 2008 modell båt syntes jeg :-) Jeg vet om båter som har fått dette dekket på motorskadeforsikring. Kost kommer nok an på hvor mye skade det er vil jeg tro. Redigert 12.Mai.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 Siden jeg allerede har kommentert her: Det var trist å høre, men forklarer vel ikke hvorfor du ikke får strøm til solenloidventilene som du etter eget sigende sier skal ha det? Med mindre havari i øvre vekselhus gir signaler til solenoidene om å slutte virke? Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Hei Jori. Jeg har en Volvomekaniker jeg bruker, han var oppi båten i forrige uke og målte strømmen frem til ventilene, i følge han var det ikke noe strøm inn. Vi forsøkte da å kalibrere trottlene uten at det hjalp. Har egentlig ingen forklaring på hvorfor det er slik, mulig at det må være en hvis motstand i soleonidene, at styringen sjekker dette først, og at soleonidene gir et signal om at ting ikke er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Er der ikke strøm på solenoidene er det dette som er problemet, at det lukter svidd av oljen har ikke noe med saken å gjøre at dem ikke kobler, men du kan være glad du oppdaget dette før du virkelg får havari.. du kan prøve nød sjaltingen av av ventilen, du løser mutter på utsiden av solenoiden, trekker av selve magneten, og skrur inn bolten i midten, da tvinger du den til gjennomstrømming, dette gjøres selvfølgeilg kun på ene ventilen av gangen, dette står beskrevet i instruksjonsboken, for meg høres dette ut som en elektronisk feil, har du sjekket alle koblinger? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 MWB, Zoltan trakk vel den konklusjonen jeg prøvde å hinte til. Svidd olje betyr nødvendigvis ikke havari, men er et signal om at noe går vel varmt. Så ville vel først ha funnet ut dette med elektronikken, før jeg begynte på demontering og utbytting av gearhus. Er du heldig vil alt fungere da, og du kan ta fatt på neste utfordring som blir hvordan forhindre svidd olje videre (med litt flaks). Prøv nødprosedyren Zoltan beskrev, og du får en solid indikator på hvor feil ligger. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Kjenner ikke til IPS systemet, men på generelt grunnlag og med hofteskudd: Kan det være at der er en trykkbryter på oljetrykket som blokkerer elektrisk signal til solenoeider når trykket er for lavt? Svart olje = forurensning av brente cluthplater evt. gummirester som kan blokkere en evt. sil på pumpens sugeside slik at tilfredstillende hydraulikktrykk ikke oppnåes. Som en sikkehetsfunksjon blokkeres signal til solenoid-ventiler av en evt. trykkbryter ? Har du mulighet for å avlese oljetrykket i IPS ? Enten fast installert manometer evt. løs tilkobling av test-manometer ? Sjekk IPS-klædden etter elektriske tilkoblinger som kan være en evt. trykkbryter. Studer IPS- dokumentasjonen. Se på el-skjema etter evt. trykkbryter/pressostat. Se etter evt. sil/ sugefilter. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
zoltan Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Det kan det være, kjenner ikke til om der er en slik funksjon, men hadde ikke forundret meg, panelet kan vise oljetrykket på gir, bare å trykke multi å bla i menyene (transm.pressure) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Det kan det være, kjenner ikke til om der er en slik funksjon, men hadde ikke forundret meg, panelet kan vise oljetrykket på gir, bare å trykke multi å bla i menyene (transm.pressure) Da har du iallefall en trykksensor montert i oljekretsen. Det kan være at IPS-kontroll er programert til ikke å tillate gearshifting hvis trykket er for lavt. Men iIsåfall burde du fått en slags "Warning". Sjekk dokumentasjon ! Er det noen markant forskjell på avlest trykk mellom BB og SB IPS når motorene rusler på tomgang? Om trykkene er sånn nogenlunde like så tror jeg du kan se bort ifra mitt "hofteskudd" ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
MyWayBoat Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Hei. Har vært borte noen dager, derfor slett respons . Det er nok store muligheter for at clutcene er brent i IPS'n, noe som er en svakhet på disse. Båten er levert til Jarlsø Marina, de tar den opp i dag, eller i morgen. Åpner IPS'n og gir meg en tilbakemelding på hva som må gjøres. Forrige eier gjorde det samme med babord IPS, det var brent clutch. Mvh. Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Synes det er merkelig at du ikke får noe form for feilmeldinger. På IPSene på gamlebåten min fikk jeg jo alarmer for alt og ingenting. Med IPS er det enten dyrt eller jævlig dyrt å reparere når noe går galt. Jeg håper for din del på det første. Lykke til og hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Tja, dyre deler til IPS?? en clutch lamell pakke til IPS B koster 1607,- NOK, det er vel ikke så dyrt.. synest egentlig at deler til IPS ikke er så avskrekkende dyrt Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2016 Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Tja, dyre deler til IPS?? en clutch lamell pakke til IPS B koster 1607,- NOK, det er vel ikke så dyrt.. synest egentlig at deler til IPS ikke er så avskrekkende dyrt Kostnaden ved å få fikset ting beløper seg dessverre ikke alltid kun til deleprisen. Håper det ordner seg på hurtigst og rimeligst måte for TS :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
JørgenS Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 (redigert) Hei. Hvordan går det med denne saken. Jeg har en Bavaria 42 sport med IPS 500 selv, så jeg er spent på hva som er galt. Håper det ikke blir for dyrt for deg Redigert 29.Mai.2016 av JørgenS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Hei. Hvordan går det,er det noe nytt vedr IPSen? Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Hei. Beklager igjen sen tilbakemelding... . Feilen var brente clutcher. Jarlsø Marina fikset det kjapt og greit, betalte kr. 30.000,- totalt. Da hadde de båten på land to ganger. De åpnet IPS'n, vasket den så godt det lar seg gjøre, byttet clutcher, monterte og fylte opp med olje. De kjørte en prøvetur og byttet olje én gang til fordi den hadde fått litt farge. Nå har jeg kjørt 20-25 timer etter reparasjonen og oljen er blank og fin. Svært fornøyd med servicen på Jarlsø Marina, kan absolutt anbefales! Mvh. Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Ja, de er gode. Har du kontroll på oljetrykket nå? Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Hei Bitteliten. Jeg kan ikke se at jeg har mulighet for oljetrykk i min EVC, kun oljetemperatur... Eller er det noe jeg har oversett? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2016 Del på Facebook Svart 3.Juli.2016 Jeg hadde EVC display, og der overvåket jeg alltid oljetrykk på gearene. Lavt oljetrykk gir brent clutch. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.