Jump to content

IPS 600 vil ikke i gir


MyWayBoat

Recommended Posts

Har en Bavaria 42HT med IPS 600. Var ute i helgen og da skjedde følgende; lørdag oppdaget jeg at styrbord motor ikke koblet inn akterover, kun fremover. Søndag ville den ikke koble inn fremover eller akterover, seilte hjem på én motor. Har sjekket hovedsikringen, 50A, den har ikke slått ut. Har målt spenningen inn på solenoidventilene på IPS'n, der er det ikke spenning, ventilene får ikke strøm. Målte lørdag, da var det spenning inn fremover men ikke akterover, når jeg koblet inn trottel. Ingen feilvarslinger, motor starter og går fint. Noen som har opplevet dette eller har noe forslag til hvor jeg bør begynne å lete?

Link to post

Hei Bitteliten. Takker for tilbakemelding! 

 

Huff, håper ikke at det er havari, men foreløpig kan det godt være det. Det har ikke vært noen "symptomer" ulyder eller lignende. Jeg har en Volvo mekaniker med kunnskap om IPS jeg bruker, men han er overlesset om dagen og kan ikke hjelpe meg før etter pinsen. Han anbefaler meg å suge ut oljen, skru ut ventilene og rengjøre disse. Han har en teori om at disse kan være skitne. Jeg skal gjøre det i kveld, samtidig som jeg bytter olje og filter. Får da se om det hjelper. Gir en tilbakemelding om status. 

Link to post

Kjenner ikke IPS-systemet, men er veldig enig med nomen utifra hva TS beskriver. Feilen må jo ligge før disse solenoidventilene du beskriver. Om det er en hjerne/styringsenhet som gir de impulser eller om det går rett i fra gir/gass-kontroller vet jeg ikke, men virker på meg som dette er ett godt sted å begynne feilsøke elektronisk.

Link to post

God kveld alle sammen. Takker for interresante innspill! Tror dessverre at Bitteliten har rett i sin første antagelse; svidd clutch. Var i båten nå i kveld. Babord IPS har olje som lukter "godt" og er like klar som fra kannen. Styrbord IPS har kullsvart olje og det lukter klart svidd/brent. Da er det vel liten tvil om at clutchen er brent. Det er IPS B fra 2007 i båten. Må vel bare ta opp telefonen i morgen og høre om det er noe verksteder som kan hjelpe meg. Noen som har en idé om hva dette koster...? Ser på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-47701960-44-21413.aspx at "Övre växel" koster ca. kr. 14.000,-. Så kommer opptak, gjennomspyling, skruing +++, gulp...

 

Vi kjøpte båten i fjord høst. Selger opplyste at babord clutch/øvre girhus er sliftet. Motorene har gått ca. 1060 timer. Noen som vet hvorfor dette ryker, er det en svakhet?

Link to post

Dette er en kjent svakhet på første generasjon IPS. Problemet er lavt oljetrykk på lavt turtall som gir sluring på kløtsj og dermed skade på gearet. Skjer gjerne ved kjøring på,lavt turtall. Derfor råder jeg alle med ips å sjekke oljetrykket. Ene drevet mitt hadde lavt trykk. Jeg oppgraderte begge mine drev sesongen før jeg solgte båten i fjor. Kost for deler og jobb ca 140.000 kroner totalt for to drev. Da ble øvre gearhus oppgradert til nyeste generasjon med sterkere kløtsj, bedre oljeflyt etc. VP dekket delene, jeg dekker arbeid. En real deal fra VP på en 2008 modell båt syntes jeg :-)

 

Jeg vet om båter som har fått dette dekket på motorskadeforsikring.

Kost kommer nok an på hvor mye skade det er vil jeg tro.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei Jori. Jeg har en Volvomekaniker jeg bruker, han var oppi båten i forrige uke og målte strømmen frem til ventilene, i følge han var det ikke noe strøm inn. Vi forsøkte da å kalibrere trottlene uten at det hjalp. Har egentlig ingen forklaring på hvorfor det er slik, mulig at det må være en hvis motstand i soleonidene, at styringen sjekker dette først, og at soleonidene gir et signal om at ting ikke er i orden.    

Link to post

Er der ikke strøm på solenoidene er det dette som er problemet, at det lukter svidd av oljen har ikke noe med saken å gjøre at dem ikke kobler, men du kan være glad du oppdaget dette før du virkelg får havari..

du kan prøve nød sjaltingen av av ventilen, du løser mutter på utsiden av solenoiden, trekker av selve magneten, og skrur inn bolten i midten, da tvinger du den til gjennomstrømming, dette gjøres selvfølgeilg kun på ene ventilen av gangen, dette står beskrevet i instruksjonsboken, for meg høres dette ut som en elektronisk feil, har du sjekket alle koblinger?

Link to post

MWB, Zoltan trakk vel den konklusjonen jeg prøvde å hinte til. Svidd olje betyr nødvendigvis ikke havari, men er et signal om at noe går vel varmt. Så ville vel først ha funnet ut dette med elektronikken, før jeg begynte på demontering og utbytting av gearhus.

 

Er du heldig vil alt fungere da, og du kan ta fatt på neste utfordring som blir hvordan forhindre svidd olje videre (med litt flaks).

 

Prøv nødprosedyren Zoltan beskrev, og du får en solid indikator på hvor feil ligger.

Link to post

Kjenner ikke til IPS systemet, men på generelt grunnlag og med hofteskudd:

 

Kan det være at der er en trykkbryter på oljetrykket som blokkerer elektrisk signal til solenoeider når trykket er for lavt?

 

Svart olje = forurensning av brente cluthplater evt. gummirester som kan blokkere en evt. sil på pumpens sugeside slik at tilfredstillende hydraulikktrykk ikke oppnåes. Som en sikkehetsfunksjon blokkeres signal til solenoid-ventiler av en evt. trykkbryter ?

 

Har du mulighet for å avlese oljetrykket i IPS ? Enten fast installert manometer evt. løs tilkobling av test-manometer ?

 

Sjekk IPS-klædden etter elektriske tilkoblinger som kan være en evt. trykkbryter.

Studer IPS- dokumentasjonen. Se på el-skjema etter evt. trykkbryter/pressostat.

Se etter evt. sil/ sugefilter.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det kan det være, kjenner ikke til om der er en slik funksjon, men hadde ikke forundret meg, panelet kan vise oljetrykket på gir, bare å trykke multi å bla i menyene (transm.pressure)

 

Da har du iallefall en trykksensor montert i oljekretsen.

Det kan være at IPS-kontroll er programert til ikke å tillate gearshifting hvis trykket er for lavt. Men iIsåfall burde du fått en slags "Warning". Sjekk dokumentasjon !

 

Er det noen markant forskjell på avlest trykk mellom BB og SB IPS når motorene rusler på tomgang?

 

Om trykkene er sånn nogenlunde like så tror jeg du kan se bort ifra mitt "hofteskudd" !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei. Har vært borte noen dager, derfor slett respons  :wink:. Det er nok store muligheter for at clutcene er brent i IPS'n, noe som er en svakhet på disse. Båten er levert til Jarlsø Marina, de tar den opp i dag, eller i morgen. Åpner IPS'n og gir meg en tilbakemelding på hva som må gjøres. Forrige eier gjorde det samme med babord IPS, det var brent clutch. 

 

Mvh. Kenneth 

Link to post

Synes det er merkelig at du ikke får noe form for feilmeldinger. På IPSene på gamlebåten min fikk jeg jo alarmer for alt og ingenting.

 

Med IPS er det enten dyrt eller jævlig dyrt å reparere når noe går galt.  Jeg håper for din del på det første.

 

Lykke til og hold oss oppdatert.

Link to post

Tja, dyre deler til IPS?? en clutch lamell pakke til IPS B koster 1607,- NOK, det er vel ikke så dyrt.. synest egentlig at deler til IPS ikke er så avskrekkende dyrt

Kostnaden ved å få fikset ting beløper seg dessverre ikke alltid kun til deleprisen.

Håper det ordner seg på hurtigst og rimeligst måte for TS :-)

Mvh. SAP

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Beklager igjen sen tilbakemelding...  :wink:. Feilen var brente clutcher. Jarlsø Marina fikset det kjapt og greit, betalte kr. 30.000,- totalt. Da hadde de båten på land to ganger. De åpnet IPS'n, vasket den så godt det lar seg gjøre, byttet clutcher, monterte og fylte opp med olje. De kjørte en prøvetur og byttet olje én gang til fordi den hadde fått litt farge. Nå har jeg kjørt 20-25 timer etter reparasjonen og oljen er blank og fin. Svært fornøyd med servicen på Jarlsø Marina, kan absolutt anbefales! 

 

Mvh. Kenneth 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...