Jump to content

Storseil Happy 27, skal underliket være buet?

TorWood

Recommended Posts

Etter mange år med motor konverterte jeg i fjor til seilbåt. Har seilt noe tidligere, men har nå kommet ut for et litt merkelig fenomen. Når jeg heiser storseilet blir bommen "hengende", så før jeg rigget båten i år sjekket jeg seilet. Som det fremkommer av bildet er ikke forlik og underlik i rett vinkel. Underliket ser faktisk ut til å være buet. Nederst både i for- og akterliket er det også to maljer. Det kan se ut til at om en rett linje mellom nedre malje i forliket og øvre malje i akterliket ville dannet en vinkelrett linje i forhold til forliket. Er det noen her inne som har en forklaring på hvorfor seilet har denne fasongen og om det eventuelt skal rigges på noen spesiell måte?

bilde

Dette er nok riktig. For å få bus i seilet (bue) må underliket ha denne fasongen. Hvis ikke blir seilet helt rett nederst. På forliket er den ekstra maljen cuningham, en annen måte å stramme forliket på. Blir tilnærmet samme effekt av å stramme fall eller cuningham. Den øverste maljen på akterliket er ett minirev. Veldig populært på 80 tallet, har ikke sett det på seil de siste 20 årene. Teorien er at det flater ut seilet slik at det tåler mer vind uten å røre fallet. Ingen brukte det i praksis, så denne forsvant. Ganske normalt at bommen er lav, står masta loddrett i båten, eller heller den bakover? Det pleier å være hovedgrunn til at bommen er lav. Min erfaring er fra regattaseiling, så tar jeg feil håper jeg noen korrigerer meg. Har ikke seilt båttypen.

Guest Avmønstret#

Samtidig har jeg opplevd at slike tau som er tredd i liket kan krympe og bli kortere over mange år. Kan det ha skjedd på underliket ditt. Altså at det skal være litt bue, men ikke så mye? Tipper du klarer å se om tauet er strammere enn den sydde buen, om du skjønner. 

Måtte ta ut og spleise på litt på tauet i forliket på ei fokke jeg hadde en gang i verden. Enkel jobb. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...