Muddyman Startet 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2016 (redigert) Vår kjære NW 900 er utrustet med en Volvo Penta TAMD 60C. Den har gått som ei klokka fra jeg kjøpte den i fjor høst, men så var bunnpannepaktninga gåen med øljesøl som resultat. Samtidig så var det noen små dråper som lakk fra sjøvannspumpa. Etter å ha klart å få ut bunnpanna og stelt denne med ny pakning og satt den på plass, samt totaloverhale sjøvannspumpa med nye lager, foringer etc så ble dette satt på plass. Kjølevann fyllt på og motoren startet umiddelbart. Men, det var kommet en ulyd fra registeret som aldri har vært der før. Nesten som et lager som holder på å takke for seg. Lyden virker det som kommer fra babord side, altså motsatt siden av det sjøvannspumpa står på. Jeg vet ikke, men denne båten har krevd sitt fra første dag og jeg er litt fortvilet. Motoren går taktfast og fint, godt smøreoljetrykk og kjølevannet er behagelig temperert.Hva i himmelens navn kan den lyden være?Jeg fjernet alle reimene for å utelukke de synlige hjulene utvendig samt dynamo. Lyden er der fremdeles. Er det noen som har kjennskap til dette eller gode råd å komme med? MvhKurt Redigert 12.Mai.2016 av Muddyman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Da var feilen funnet. Etter at et verksted hadde presset ut akslingen, så ble det funnet grader i tannhjulet. Disse ble filt ned og lyden ble merkbart mindre. Jeg satser på at dette vil gå seg til og at lyden vil forsvinne helt over tid. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 hva er diagnosen - fortalt for oss uten veldig teknisk termer (men med samme motor)? Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 (redigert) Diagnosen er som man hører et lager som holder på å ryke. Ingen gnisselyd som sådan, men for de som har hatt samme erfaring med kulelager, så er det en rumling som er umulig å ikke legge merke til. Men i dette tilfellet så var rumlingen ikke i takt med noe. Ved å studere motoren mens den gikk og i kombinasjonen med denne ufrekvente rumlingen så antok jeg at det dette måtte være sjøvannspumpa eller rettere sagt tannhjulet som driver pumpa. Med 3 timer med å file disse gradene, så ble lyden merkbart mindre. Men den er nå så lite sjenerende at dette vil gå seg til over litt tid.Men bonusen for alt dette arbeidet, som hadde sitt utspring i at jeg måtte ut med bunnpanna for å skifte pakning (ja dere hørte rett, jeg måtte ha den ut og jeg fikk det til -tro det eller ei jeg jublet da jeg holdt den i hendene.) var at jeg fikk en tett motor. Ingen oljelekasje og ingen sjøvannslekasje. Jeg var utrolig heldig med jobben. Den gamle pakningen satt fast i sin helhet i bunnpanna, så jobben med å gjøre rent og sette på ny var en "lek". Jeg brukte 12 timer med bønn og bannskap samt en 1,5 tonns jekk samt en ødelagt motorlabb for å få dette løs. Monterte herligheten på 3 timer pluss en del timer til å rette opp motoren på ny og sette denne fast. Motoren fikk samtidig en 400 timers service med det som trengs av deler, oljer og nytt kjølevann. Redigert 19.Mai.2016 av Muddyman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg burde kansje starte en ny tråd om det neste jeg bekymrer meg over. Siden jeg er langt hjemmefra og på jobb, så kverner dette rundt i hodet mitt. Saken er at Volvoen bruker ganske mye olje. Jeg liker det slettes ikke og årsaken kan være mange. Jeg bor i Brønnøysund, og føler at det ikke er mange mekanikere rundt om som en kan få tak i som kan være litt strategisk med å feilsøke og eliminere eventualiteter og samtidig kunne sette fingeren på hva som er det bakenforliggende for forbruket. At den ryker vel kaldstart er et kjent fenomen på volvo penta motorer. Den går meget pent og har vel motor messig ikke hatt nevneverdig problem med den. - Kan det være lekasje i tettningen rundt lagret i turboen hvor oljen går gjennom? - Kan det være tetningene rundt ventilene? - Kan det være stempelringene som kansje har hengt seg fast? - Og jeg mistenker at tetningen i bakkant av motoren ikke holder 100% tett. Men dette skal jeg prøve å undersøke nærmere. Kan nevnes at motoren kun har gått 2680 timer. Har noen hatt lignende problemer med sine motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg kjenner ikke denne motoren spesielt, så jeg kan ikke hjelpe deg direkte. Generelt forsvinner vel oljen enten gjennom lekkasjer ut av motor, gjennom utette stempelringer/ utette ventiltetninger eller via turboen. Men jeg vet andre i Brønnøysund som har benyttet en maskinist som arbeider ute i havet ("på oljå") og som bruker friperiodene til å ta denne type oppdrag. Ettet det jeg har hørt skal han være meget kompetent og ha godt med utstyr. Jeg vet ikke navnet, men om du forhøret deg i båtmiljøet er det sikkert andre som vet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Muddyman Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Takker for det. Skal sjekke litt om jeg klarer å få fatt i ham. Det ville ha vært kjærkomment. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Vær obs på at det ikke nødvendigvis lekker eller forbrukes -- men derimot forbrennes. Dette er lett for hvis du konsekvent holder oljenivået for høyt. Jeg hadde dette på en av mine 60 C, fylte stadig på ved peiling, og det bekymret meg en del. Inntil jeg tok til vettet og holdt oljenivået på MINIMUM å peilepinnen. Da forsvant det ikke en dråpe. Anbefaler at du forsøker denne metoden for å se om det virkelig forbrukes eller om det er for mye olje på, som forbrennes. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Muddyman Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Takk for tipset. Den er nå på et minimum og skal følge med videre. Men hva er det som gjør at den forbruker mere hvis man fyller til midt på peilepinnen?Har det med at båten løfter seg i front ved masjfart slik at mere av oljen legger seg bak i bunnpanna slik at veiva "slår" dette rundt omkring og at det da havner unødig mye olje opp etter sylinderveggene? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg vet ikke. Jeg har to stk, bare SB "oppførte seg" på denne måten (det gir jo lett dobbel grunn til uro). Hver gang jeg peilte, manglet det olje i forhold til forrige gang. Så jeg fylte på. Osv. Helt til jeg fikk tips om å holde nivå på minimum -- da holdt det seg der. Dethar nok rett og slett med volum å gjøre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 (redigert) Jeg vet ikke. Jeg har to stk, bare SB "oppførte seg" på denne måten (det gir jo lett dobbel grunn til uro). Hver gang jeg peilte, manglet det olje i forhold til forrige gang. Så jeg fylte på. Osv. Helt til jeg fikk tips om å holde nivå på minimum -- da holdt det seg der. Alle motorer er laget for et liv i "vater " og når den kommer ombord i en båt og blir stående på skrå og gjerne med peilepinnen på "høyeste " stedet er oljenivået på minimum eller lavere. Etterfyller en da opp til 3/4 eller full blir det alt for mye olje i bakkant som blir pisket opp i sylindrene og oljefjæren greier ikke og gjøre jobben sin og den blir forbrent. Har motoren oljepumpa stående i bakkant der det er høyest oljenivå kan en godt holde nivået på under minimum i forkant. Og som observert oljeforbruket er "opphørt". Redigert 22.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Korrekt som hevdet. På Hulda har jeg, etter årevis med uro, oppfattet at GM'en trives når maks oljevolum er ved mininimumsmerket på peilepinnen. På en del Volvo sier instruksen hvordan oljenivået skal reduseres relatert til motorens tilting under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Jeg vet ikke. Jeg har to stk, bare SB "oppførte seg" på denne måten (det gir jo lett dobbel grunn til uro). Hver gang jeg peilte, manglet det olje i forhold til forrige gang Ps, ser nå at en var "normal" hvis begge motorer er "like" sjekk at peilepinnene er like lange er de det, har den ene motoren bare bedre oljefjærer enn den andre. ikke noe å tenke på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Skipper Worse Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 ikke noe å tenke på. Det er mange år siden jeg sluttet å bekymre meg om dette. Minst ti. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Muddyman Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Gode innspill.Motoren står som kjent litt skrått. Oljepumpa står helt forran med olje silen 3/4 mot bakkant. Peilepinnen står også litt bakenfor midten av bunnpanna, altså bak skilleveggen innvendig. Jeg har fått forklart fra andre at minimum på peilepinnen kansje er maks på disse motorene i denne båten slik den oppfører seg i drift. Man må huske på at det er en ting å ligge ved kai og kjøre motoren der den har kansje 3 grader helning mot kansje 5 grader ved kjøring. Skulle man komme ut for en del urolig sjø, så vil oljen være ganske så tynn og skvulpete og lett bli kastet rundt om. Med alle disse tingene som kan påvirke driften og oppfattelsen av at noe kan være "galt" kan dog være helt normalt. Men jeg akter å få en mekaniker til å ta en sjekk på den. Skulle det være noe som man bør ta i betrakning, så er det det beste tidspunktet å gjøre det før ting får utviklet seg. Men jeg tror innerst inne at jeg har en meget god motor. Den er lett å starte og går meget pent. Litt ryker den når den er kald. Men den er aldri røykfri. Det er noe jeg reagerer på. Så en sjekk av dyser og ventilklaringer er vel på sin plass. Skulle det være noe annet så håper jeg det blir avdekket.Jeg fant mekanikeren i brønnøysund ved første forsøk. Skal nå høre om reservasjon av time for diagonose av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Har nå kjørt motoren noen timer og til min store overaskelse så ser alt noen lunde ""normalt" og stabilt ut. Jeg har peilet olje hver gang før og etter bruk og nivået er meget stabilt på midten av merket. Nå gjenstår det bare å nyte turene med litt senkede skuldre. Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Har nå kjørt motoren noen timer og til min store overaskelse så ser alt noen lunde ""normalt" og stabilt ut. Jeg har peilet olje hver gang før og etter bruk og nivået er meget stabilt på midten av merket. Nå gjenstår det bare å nyte turene med litt senkede skuldre. Og, i dag hadde jeg besøk av mekaniker som gikk over motoren. Justerte ventiler og kikket på turbo og tok resten av motoren i øyensyn. Spurte hvordan jeg kjørte motoren, noe jeg svarte at jeg sjelden eller aldri oversteg 2300 o/min. Fikk da svar tilbake at jeg kom til å ha motor i mange mange år fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.