Jomes Startet 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2016 Hei...etterlyser korrekt prosedyre for lufting av systemet, steg for steg....fra vannutskiller og helt frem til dysene...noen som kan bistå godt forklart ? Kommentar fra moderator: Viktig å opplyse i tittelen hvilken motor du har, se reglene.Nå fremkommer det i en annen tråd og jeg retter tittelen. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Sjøfare Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 (redigert) Kommer sikkert litt an på motortype og oppbygging. Jeg bruker i grove trekk lik metode for de fleste dieselmotorer med rotor og stempelpumpe (altså ikke Common Rail motorer). Ikke sikkert alt jeg gjør er kjempelurt, men da kommer det helt sikkert andre på banen her med bedre metoder. Deler dieselsystemet inn i lavtrykks og høytrykkskrets. Lavtrykkskrets er fra tank, gjennom filter, til fødepumpe, til dieselpumpe og retur til tank. Høytrykkskrets er fra pumpe til dyser. (Retur fra dyser er lavtrykk men den trenger ingen lufting). Lufter lavtrykkssiden først, deretter høytrykkssiden i de tilfeller der motoren har gått tom for diesel. Ved filterskifte holder det som regel med kun lavtrykkssiden, ved dysebytte kun høytrykkssiden. Lavtrykkssiden: Gamle filter fjernes, vannutskiller drenere osv. Nye filter er lurt å fylle med diesel før montering. Samme med vannutskiller. Ikke alle kretser er like lett å lufte hvis det ikke blir gjort. Om mulig; fyll på "rett side" av filterelement så dieselen må gjennom filter. På "litt eldre" motorer er det en manuell pumpe på lavtrykkssiden. Plassering alt etter motor og type, sjekk evt håndboken for din motor. (På bilen min: på toppen av filteret. På ene traktoren: Hjul på toppen av dieselpumpen som skrues ut og brukes som pumpe. På båten: hendel på toppen av matepumpen). Start pumping på denne til evt surkling er borte eller pumpen "skifter karakter" (noen pumper blir lett/kjennes som den slutter å virke, andre blir hard). Fortsett litt til så evt luftlommer også passerer. Med elektrisk matepumpe er det vel bare å starte denne. Høytrykkssiden: Løsne dyserørene fra dysene (ikke fra pumpen) og kjør motor på starter til det kommer ren diesel ut fra rørene (altså slutt på luftbobler). Sett på igjen rørene og start motor. Greit å lufte ferdig alle rørene før du setter på igjen, så du ikke risikerer at motoren starter på halvparten av sylindrene. Men som sagt: så sant du ikke har kjørt dieseltørt så holder det vanligvis med lufting på det systemet du har jobbet på. Skille høytrykk fra lavtrykk: Stålrør fra pumpen til dysene er høytrykk, resten er lavtrykk. Dette er veldig generelt, men ikke lett å gi mer inngående forklaring uten å vite hvilken motor det er snakk om (som du skjønner så er det visse forskjeller ute og går). Men nå har jeg i alle fall prøvd å bistå, om det er godt forklart er noe helt annet (Redigert for de verste skriveleifene) Redigert 13.Mai.2016 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-mog Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Jeg har en VP Tamd30a, og lurer egentlig på akkurat det samme som trådstarter. Noen store forskjeller for og lufte dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.