Ervil Startet 13.Mai.2016 Del på Facebook Startet 13.Mai.2016 Har en VP 4,3 GXI med dårlig komp. på en sylinderrekke. Verkstedet har prøvd å slipe ventiler og bytte pakninger uten at det har blitt tett. De anbefaler å bytte topplokket og de har tilgang på et rimelig topplokk fra Mercruiser. De har ikke fått bekreftet om topplokkene går om hverandre, og kontaktpersonen deres hos Mercruiser er bortreist til etter 17.mai. Er det noen her som kan svare på om topplokk fra Mercruiser kan brukes på en VP 4,3 GXI? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Går ut i fra at det er hele toppen de vil bytte og ikke bare topplokket? Sitér dette innlegget Link to post
Ervil Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Vel, de sa komplett topplokk inklusive ventiler osv. Jeg vet dessverre ikke mer enn det... Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 (redigert) Skjønner... :). Det er hele toppen de ønsker å bytte (topplokket er bare en "liten" del av toppen).... PS. Regner med at de har funnet skjevheter i gammel topp i og med at de ønsker å bytte den (burde vært sjekket i forbindelse med ventilsliping)? Redigert 13.Mai.2016 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 (redigert) Topp, topplokk, toppdeksel, sylinderdeksel... Kjært barn har mange navn. Tror det er ventildeksel du tenker på, Audiquatro, det er lokket som ligger over vippetøyet. Topplokk er hele toppen. Redigert 13.Mai.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Jepp, ser at det kan kalles topplokk på norsk, beklager, min feil... Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 (redigert) Det finns vel flere motorkyndige på forumet her, som svarer bedre enn meg. Men... topplokk er vel ganske entydig? Ventiler og vippetøy kan flyttes over, om ventilene er ok da. Jeg byttet nettopp topplokk på min 2004 Astro. Tipper topplokkene er like, men håper andre kan tilføye noe der. Kalles "113" topper. Jeg fikk to overhalte topper i USA, ferdig med herdede eksos-seter (jeg kjører propan), tilpassede ventiler, tettinger og fjærer - for 550 dollar. Så kommer frakt og avgifter i Norge på det selvfølgelig. "113-topper" skal ha 8mm bolter som fester vipperarmer. Og det er rullelager i vippene. Å "slipe" ventiler, dvs. pusse ved å rotere ventilen er bare kortvarig fix. Ventil og sete skal helst ha litt forskjellig vinkel og setet skal ikke være for bredt. Da blir det feil varmeoverføring. Og marinemotorer går lenge på høy effekt. Og hvis du vil søke "over there" selv; google f.eks: 4.3L remanufactured head 113 Endrer innlegget igjen for å svare på ditt egentlige spørsmål: jeg mener at hvis begge toppene (VP og Mercruiser) har støpenummer 113 (under eksosportene tror jeg), så går de om hverandre. Redigert 13.Mai.2016 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mai.2016 Del på Facebook Svart 13.Mai.2016 Det er riktig som dvil skriver, hvis støpenummeret er det samme er det samme topplokk. Alle motorer levert etter '96 er Vortec motorer og har samme spec på longblock. Jeg kjenner storebroren 5,7 V8 bedre og der finnes det to støpenummer på toppene som er levert parallelt. Marinetopper skal ha induksjonsherdede eksosventilseter. Sitér dette innlegget Link to post
Ervil Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Jeg må som sagt ha komplett topplokk med ventiler, så det er ikke nok at selve støpejernstoppen er lik... Har også tenkt litt på at VP sine topplokk er røde, så det blir ikke så pent med en svart Mercruiser topp på den ene siden. I så fall må denne også lakkeres i VP farge og det er jo også litt ekstra jobb... Irriterende at VP tar 3 ganger så høy pris som uoriginale/Mercruiser -deler. (Pris hos VP er mer enn 13 000 pr. side) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Rød Lakk får du kjøpt på vp sjappa eller en hvilken som helst isenkram. Innmaten i toppene er lik, hverken merc eller vp gjør noe selv med disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Marinetopper skal ha induksjonsherdede eksosventilseter. Er det spesielt for marine-topper, eller er det slik på alle? Og, er det støpejernet som er herdet, eller er det satt inn egne seter? Mine bil-topper hadde i hvert fall ikke "løse" seter. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Det er ikke krympet inn seter, det er induksjonsherdet rett i støpen. Ingenting som kan løsne eller sprekke. Du ser det på fargen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 (redigert) Alle 4.3 liters topper passer om hverandre på blokka, det er litt forskjell på boltmønster på innsuget for topper produsert før 1996, men det er jo ikke noe problem her. Rullevipper er standard, men det varierer litt hvordan de er festet i toppen, uten at det har noe betydning, og induksjonsherdede ventilseter er vel standard på det meste av motorer GM har produsert siden 1973 ? Topplokk fra 2004 MerCruiser V6'er vil sannsynligvis passe rett på en Volvo V6'er fra 2007-2010. Det skal være samme motoren, GM's LU3 motor produsert mellom 2004 og 2009. Det vesentlige er jo om topplokket passer på blokka, om innsug og eksos passer på toppen, og om størrelsen og løftet på ventilen er likt, og alt dette skal så vidt jeg vet være likt mellom 2004 og 2010. Redigert 15.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.