Jump to content

Topplokk fra Mercruiser 4,3 på Volvo Penta 4,3 GXI -2004 mod?


Ervil

Recommended Posts

Har en VP 4,3 GXI med dårlig komp. på en sylinderrekke. Verkstedet har prøvd å slipe ventiler og bytte pakninger uten at det har blitt tett.

De anbefaler å bytte topplokket og de har tilgang på et rimelig topplokk fra Mercruiser.

De har ikke fått bekreftet om topplokkene går om hverandre, og kontaktpersonen deres hos Mercruiser er bortreist til etter 17.mai.

Er det noen her som kan svare på om topplokk fra Mercruiser kan brukes på en VP 4,3 GXI?

Link to post

Det finns vel flere motorkyndige på forumet her, som svarer bedre enn meg. Men... topplokk er vel ganske entydig? Ventiler og vippetøy kan flyttes over, om ventilene er ok da.

Jeg byttet nettopp topplokk på min 2004 Astro. Tipper topplokkene er like, men håper andre kan tilføye noe der.  Kalles "113" topper. Jeg fikk to overhalte topper i USA, ferdig med herdede eksos-seter (jeg kjører propan), tilpassede ventiler, tettinger og fjærer - for 550 dollar. Så kommer frakt og avgifter i Norge på det selvfølgelig.

"113-topper" skal ha 8mm bolter som fester vipperarmer. Og det er rullelager i vippene.

Å "slipe" ventiler, dvs. pusse ved å rotere ventilen er bare kortvarig fix. Ventil og sete skal helst ha litt forskjellig vinkel og setet skal ikke være for bredt. Da blir det feil varmeoverføring. Og marinemotorer går lenge på høy effekt.

Og hvis du vil søke "over there" selv; google f.eks: 4.3L remanufactured head 113

Endrer innlegget igjen for å svare på ditt egentlige spørsmål: jeg mener at hvis begge toppene (VP og Mercruiser) har støpenummer 113 (under eksosportene tror jeg), så går de om hverandre. 

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post

Det er riktig som dvil skriver, hvis støpenummeret er det samme er det samme topplokk. Alle motorer levert etter '96 er Vortec motorer og har samme spec på longblock. Jeg kjenner storebroren 5,7 V8 bedre og der finnes det to støpenummer på toppene som er levert parallelt. Marinetopper skal ha induksjonsherdede eksosventilseter.

Link to post

Jeg må som sagt ha komplett topplokk med ventiler, så det er ikke nok at selve støpejernstoppen er lik...

Har også tenkt litt på at VP sine topplokk er røde, så det blir ikke så pent med en svart Mercruiser topp på den ene siden.

I så fall må denne også lakkeres i VP farge og det er jo også litt ekstra jobb...

 

Irriterende at VP tar 3 ganger så høy pris som uoriginale/Mercruiser -deler. (Pris hos VP er mer enn 13 000 pr. side)

Link to post

Alle 4.3 liters topper passer om hverandre på blokka, det er litt forskjell på boltmønster på innsuget for topper produsert før 1996, men det er jo ikke noe problem her.

Rullevipper er standard, men det varierer litt hvordan de er festet i toppen, uten at det har noe betydning, og induksjonsherdede ventilseter er vel standard på det meste av motorer GM har produsert siden 1973 ?

 

Topplokk fra 2004 MerCruiser V6'er vil sannsynligvis passe rett på en Volvo V6'er fra 2007-2010. Det skal være samme motoren, GM's LU3 motor produsert mellom 2004 og 2009.

 

Det vesentlige er jo om topplokket passer på blokka, om innsug og eksos passer på toppen, og om størrelsen og løftet på ventilen er likt, og alt dette skal så vidt jeg vet være likt mellom 2004 og 2010.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...