Jump to content

Volvo tamd 40 som ryker forferdelig


Frank v.

Recommended Posts

Var med en kompis og henta nyervervelsen hans i dag i et H....... vær,kjørte fra Skien til Kragerø.

Alt var i den skjønneste orden unntatt at den røyk noe helt forferdelig fra 1200 omdreininger og oppover.Noen som kan ha en formening om hva dette kan skyldes.

Kan opplyse om at luftfilteret var nesten tett,tok det ut uten at det hjalp noe særlig,tror det var gammel diesel(rød)som ble fylt på(stått på kanner i et par år)men det skal vel ikke ha noe å si kanskje.

Røyklegger så at det er nesten ikke mulig å se bakover i det hele tatt.

NOEN TIPS???

Røyken var forresten hvit og den ryker ikke ved rusing

Link to post
Share on other sites

Svart røyk: Stikk fingeren inn i turboen (når motoren står!) og kjenn om den roterer fritt.

 

Hvit røyk: Sjekk sjøvannfilter/inntak, sjøvannpumpe, varmeveksler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket en gang med en cervisemann om luft til motoren, og riktig dimensjonering på luftinntak er veldig viktig.

Minimum luftinntak skal være 3 x svinghjuls-hestekrefter = åpning i cm2.

Men det han også sa var at dersom motoren var kjørt noen hundre timer, og den ikke fikk nok luft, så var det ikke nok å sørge for at luftinntakene ble store nok, for på motoren var alle rede skaden skjedd, og den ble ikke bedre med mindre den kom på verksted. Den var vist sotet til invendig og det var noen fjærer som måtte byttes.

Link to post
Share on other sites

Uten spesiell kjennskap til denne motoren kan jeg idet minste komme med noen generelle  -  og nokså almengyldige  -  kommentarer: helt mørk røk skyldes vanligvis mangel luft. Dvs motoren får ikke nok luft til å forbrenne det brennstoffet som sprøytes inn.

 

Den vanligste årsaken er trang lufttilførsel, enten foran motoren eller at turboen er i ferd med å gro igjen. Det er formidable luftmengder som trenges for å mate en større dieselmotor. Min Wichmann trenger f.eks 1 kubikkmeter luft pr. sekund på fullt kjør  -  og det krever en romslig åpning ....

 

Hvis turboen er i ferd med å gro igjen, så er det sotavleiringer på faste og roterende deler som bygger seg opp slik at passasjen for luften blir trangere og trangere. Til slutt kan det komme så langt at rotoren slutter å rotere, men da er det virkelig ille! Fullstendig rengjøring av turboen krever vanligvis full demontering, og da skal man ha skrudd en del på forhånd for å komme i mål med brukbart resultat.

 

Alternativet er vasking av turboen, som også kan være en brukbar løsning hvis det ikke er kommet alt for langt. Det som jeg gjør er å lage en kraftig blanding med Zalo/vann som jeg pensler på alle deler innvendig i turboen som jeg på noen måte kommer til med en lang slank pensel etter at luftfilteret er tatt av. Denne blandingen sløser jeg skikkelig med, og lar den stå noen minutter for å få en sjanse til å løse opp elendigheten.

 

Deretter starter jeg motoren, forsatt uten luftfilter og gir den fullt pådrag. Mens den går for fullt tar jeg en kaffekjel med rent vann, som jeg tømmer langsomt ned like foran innsuget i turboen. (Ikke inn i, men foran). Vannet kommer ned i en tynn fin stråle, og turboen suger til seg det aller meste, slik at det jages gjennom turboen og får anledning til å skylle bort det aller meste av zaloblandingen  -  og forhåpentlig det meste av skitt og avleiringer i samme slengen.

 

- - - -

 

Metoden er enkel og rimelig  -  og den er iallefall verdt et forsøk før man går til full demontering av turboen.

 

Lykke til

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du verden, hvor mange HK er det snakk om? Dreimoment??

Og (burde kanskje ikke spørre... :smiley:), men hva er diesel-forbruket på max ytelse?

Hei igjen Ingar,

 

Tallet for luftbehov har jeg fra håndboken for motoren, så jeg har egentlig ikke kontrollregnet noe på det.

 

Motoren er 5 cyl, og denne serien har 75 HK/cyl med turbo (40 HK/cyl uten turbo), altså totalt 375HK. Volumet er ca 10 liter/cyl.  Full omdreining er 450 rpm. Den har en svær aftercooler og spyleluftovertrykket ligger vanligvis på 0,5 bar. Dreiemoment har jeg ikke regnet på, men propelldiameteren er 1465mm, med 3 svære vridbare blad. Forbruket er nokså "normalt", dvs at jeg får ut 4-5 HK for hver liter diesel jeg gir den. På normal moderat gange, uten slep eller isbryting tar jeg ut ca 120-150HK og holder i overkant av 8 knop, med et forbruk på 25-30 liter pr time. Lar jeg den få "resten" så slurper den gladelig i seg 80-90 liter  -  og gir meg en knop ekstra fart mens den skubber halve havet foran seg og drar andre halvdelen bak seg ....

 

Men du-all-verden så godt det er å ha kraft nok å ta av når jeg må kaste meg rundt i en eller annen manøver, eller må dønne opp et slep som er i ferd med å overta kontrollen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...