Jump to content

VHF, annen båt hører meg klart, men jeg hører ingen ting


trampeklapp

Recommended Posts

Bruker VHF til kommunikasjon med en båt i havna, kanal 10. Her om dagen skulle vi sjekke rekkevidde og mottaksforhold. Jeg på Hovedøya, han på Gressholmen. Han hører meg krystallklart, jeg hører ingen verdens ting. Så snart han er tilbake i havna er toveis kommunikasjon i orden. En av oss har sikkert en feil, men hvem? Hvordan kan man feilsøke dette? Jeg har ingen problemer med toveis kommunikasjo med Tjøme på kanal 66.

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Spørsmål ang VHF hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Og apropos VHF - hvis det er sendt ut nødmelding fra et annet fartøy, og denne er kvittert ut av redningssentralen - hvordan melder man inn hvis man tror man kan være til hjelp ? Jeg vet det finnes en offisiell prosedyre for slikt, men finner den ikke i farten.

 

Bruk Mayday foran kallene for å indikere at det gjelder pågående nødsamband:

Du går på kanal 16 og sier "Mayday - Tjøme radio dette er Fjordgrynt (Kallesignal)"

Når du får forbindelse "Mayday - Tjøme radio dette er Fjordgrynt -  (fortell hvor du er og når du kan være fremme hos havaristen)" Tjøme radio vil komme med oppfølgende spm/svar.. går av seg selv det der.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...