Kronidiot Startet 14.Mai.2016 Del på Facebook Startet 14.Mai.2016 Bruker VHF til kommunikasjon med en båt i havna, kanal 10. Her om dagen skulle vi sjekke rekkevidde og mottaksforhold. Jeg på Hovedøya, han på Gressholmen. Han hører meg krystallklart, jeg hører ingen verdens ting. Så snart han er tilbake i havna er toveis kommunikasjon i orden. En av oss har sikkert en feil, men hvem? Hvordan kan man feilsøke dette? Jeg har ingen problemer med toveis kommunikasjo med Tjøme på kanal 66. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Spørsmål ang VHF hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Kan det være at han sender med lav sendestyrke? Klarer han å få kontakt med Tjøme på 66? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kronidiot Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Supert, skal viderebringe den gode nyheten ? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Lav senderstyrke valgt hos den som sender. "Local" funksjon er aktiv hos mottaker. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Seigmann Svart 16.Mai.2016 Del på Facebook Svart 16.Mai.2016 Ville ropt opp Tjøme Radio på arbeidskanal å testet dette for begge to. Gjerne regelmessig. Dette syns jeg er viktig, da det dreier seg om sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Ellers squelch/støysperre din står for høyt ......... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
mons Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Hører du andre som er et stykke unna? Kan andre båter nær deg høre han? Sitér dette innlegget Mons Link to post
GeirT Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 (redigert) Og apropos VHF - hvis det er sendt ut nødmelding fra et annet fartøy, og denne er kvittert ut av redningssentralen - hvordan melder man inn hvis man tror man kan være til hjelp ? Jeg vet det finnes en offisiell prosedyre for slikt, men finner den ikke i farten. Bruk Mayday foran kallene for å indikere at det gjelder pågående nødsamband: Du går på kanal 16 og sier "Mayday - Tjøme radio dette er Fjordgrynt (Kallesignal)" Når du får forbindelse "Mayday - Tjøme radio dette er Fjordgrynt - (fortell hvor du er og når du kan være fremme hos havaristen)" Tjøme radio vil komme med oppfølgende spm/svar.. går av seg selv det der. Redigert 17.Mai.2016 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.