Jump to content

Mercury 115, mulig defekt startrelé

simtech

Recommended Posts

Hei Godtfolk!

Igår var den store dagen. Min aller første båt ble satt på vannet etter ett par dager med service og polering. Båten er en Ibiza 19 Toruring special edition med en mercury 115 2-taks fra 1998.
Alt i alt går motoren fin, og båten ligger som en drøm i vannet. Motoren ble startet og jeg puttret ut til dit jeg trodde at båtplassen jeg har fått tak i lå (Drøbak, men visste ikke nøyaktig hvor brygga var). Da jeg etterhvert ga litt gass slutttet trimmen å fungere. Når jeg trykket på kappen rikka den seg bare litt. Nuvel. Jeg la inntill en gjestebrygge for og finne ut av dette. 

Når jeg skulle starte motoren igjen var alt dødt. Ikke en lyd. Ingenting. Jaha, er vel dårlig batteri tenkte jeg, selv om batteriet så nytt ut (idiot som glemte og lade). Jeg gikk tilbake til bilen og kjørte hjem for å hente booster og nytt batteri fra bil nr. Monterte, men neida.. HELT dødt. 

Så, hva kan det være? Jeg har målt spenning fra batteriet, innom hovestrømsbrytern. Har også målt spenning inn til startern. Men det er vel ett relee som legger inn jord som engasjerer startern når man vrir om nøkkelen?? Ser det sitter to releer der. Ene er start relee, og det andre er? Ser også at tilten går inn om ett av dem. Men har begge altså røket? Hmm

Uansett. Er det noen der ute som kan hjelpe meg å skaffe to slike releer idag eller imorgen, selv om alt er stengt? 

Mvh
Alexander

Har du målt ved belastning, altså når du holder nøkkel i startposisjon? Har du dårlig kontakt så kan spenning være normal uten belastning.

Sjekk om startreléet får styrespenning mens du starter. Om ikke starteren går bør du iallfall høre at reléet klikker.

At 2 reléer feiler samtidig er svært lite sannsynlig, feilen ligger nok et annet sted.

Takk for svar. Ser jeg har blingsa litt. Disse to releene er jo selvsagt for tilt på motoren. Ett for opp og ett for ned. Nå skal det sies at den heller ikke fungerer når hovedstrømsbryteren er på... Alt er dødt.

Har som sagt sjekket/byttet batteri. Målt spenning ut av hovedstrømsbryteren. 

Kan sjekke det med gasshendelen ja. Selv om jeg husker at jeg rikket litt i den. Hmmm. Noe dritt. Jeg vil jo kjøre båt!

Tror du er i ei blindgate nå. Disse trim relene tar ikke strømmen gjennom startsolenoid. Hadde de det gjort ville de bare virket mens du kjørte startmotoren, og slik er det selvfølgelig ikke. De er nok koblet til der,og sikkert en del andre ting, men det betyr ikke at solenoiden er kaputt. Solenoidens ene + kontakt blir brukt som koblingspunkt, det er vanlig på bil også.  Det er nok heller at strømmen ikke kommer frem til solenoid, så det er det du må lete etter. Kommer ikke strømmen frem til denne kontakten på solenoid virker heller ikke alt som er tilkoblet der. Du koblet sikkert startkabelen på den kontakten som går rett til starter.  Med startkabelen fikk du bekreftet at minusforbindelsen er ok siden starteren gikk.  Søk etter brudd fra batteri + pol og frem til solenoid, vil tro det er der et sted du finner brudd.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...