Jump to content

Propell - Hva hjelper best mot groe og skjell?


Seastar

Recommended Posts

Hei!

Har "polert" propellen slik at den er blank og helt slett og fin.

Har hørt om div. tryllemidler som gjør at den holder seg like ren over tid, så jeg ønsker å høre hva dere anbefaler av behandling? :sailing:

 

Er det noe i dette med Tusj, og i tilfelle noen har god erfaring - hvilken type skal jeg prøve?

 

Andre forslag?

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

:flag: Den var fin, Ingar!

Siden du ikke kommenterte noe mere, så regner jeg med at du fortsatt er fornøyd etter enda en sesong med tusj?

 

Lurer på hvilken erfaring Lars H. har hatt - hvis han prøvde den Biltema Teflonspray'en?

Hvordan gikk det Lars?

Den kan også brukes til å smøre opp noen trege wire-strømper også i tillegg?

 

Men tusjen tror jeg at jeg prøver uansett denne sesongen - for Ingar er visstnok ikke så lettlurt etter hva jeg har oppfattet :wink::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man med propellen når man skal på langtur da?

Passe seg for hai og andre "slemme" fisker, når du i Karribiens varme, blå-grønne og glassklare vann, dykker ned hver 14. dag for å skrape og børste propellen........ :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Leser i Practical Boat Owner at marinaeiere i Middelhavet og karibbien ikke skjønner hvorfor båteiere nordfra i Europa ikke maler propellene sine- det er nemlig vanlig her og med bra resultat.

 

Har man bronsepropell og maler denne med kobberholdig bunnstoff burde det vel ikke bli store elektropotensial forskjellen og heller ingen tæring- i tillegg har jo de fleste propellsink. En annen ting jeg iheller kke skjønner er at rur fester seg på bronsepropeller -trodde kobberinnholdet gjorde propelen giftige nok.

Har selv også stusset over dette da jeg har prøvd polering, tusjing etc. uten den helt store effekten. Rur blir det alikevel etterhvert. Har selv i Norge sett noen få som har malt propellen med selvpolerende bunnstoff og de påstår at det virker bra. Hvor lenge dette sitter fast kommer sikkert ann på hvor fort propellen snurrer.

Til våren skal jeg prøve litt grunning og selvpolerende bunnstoff selv. Eller kanskje jeg prøver hardt bunnstoff på propellen.

Har man aluminium- eller stålpropeller bør man bruke dertil tilpasset bunnstoff for å unngå elektrolytisk tæring.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til våren skal jeg prøve litt grunning og selvpolerende bunnstoff selv. Eller kanskje jeg prøver hard bunnstoff på propellen.

Hei.

 

Har forsøkt det meste på bronsepropellen på min Saga 27 med heller dårlig resultat, bortsett fra en metode som funket. Og det er den ene av de to du antyder, - hart bunnstoff. Jeg tok propellen hjem og pusset den ren og blank før jeg primet den med etch primer. Deretter fikk den et par strøk med epoxyprimer. Så ble det noen lag med Hempels svarte harde bunnstoff som ble polert glatt som en barnerumpe. Og dette virket, ikke antydning til rur eller annen groe bortsett fra et par steder der fremmedlegemer i sjøen hadde slått hull i behandlingen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvilken erfaring Lars H. har hatt - hvis han prøvde den Biltema Teflonspray'en?

Hvordan gikk det Lars?

Hei.

Dødfødt! :nonod::nonod: Jeg har skrapt like mye rur i sommer som vanlig! Får finne på noe annet å bruke resten av boksen til.

 

Ellers ser det ut til at det å ha zinkanode på propellen gir ekstra mye rur. Det virker nesten som om de dyra faktisk liker kilingen av litt kontinuerlig strøm gjennom seg! (eller hva det nå er som gjør at de trives, ionevandring, basisk miljø?)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda prøvde Hempel Hard Racing på propellen da jeg var på land i juni. I agust var det sjokkerende mye ruer. Stoffingen til Hempel sitter imidlertid godt fast. Tror nok jeg må finne på noe annet. To måneder og propellen er hvit av ruer, mest inne ved navet. Jeg må få fatt i en amatørfrosk som kan stikke ned og skrape rent.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør propellen skikkelig ren medt fortynnet saltsyre. (Deep Clean). Det er viktig å få bort absolutt alle spor av festeskjiktet til gammel rur. Der gror det først. Pusser ikke med noe grovere enn stålull. I den frittsvømmende fasen er disse krabatene kun noen titalls my store, og sporet etter sandpapir er rene søkket å gjemme seg i. Deretter ett godt lag vannfast tusj. Holder den sånn nogenlunde rein.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det var interessant med erfaringer og tilbakemeldinger etter denne sesongen også.

 

Jeg har en båtnabo på andre siden av brygga der jeg ligger, som sverger til Penol 1000 tusj, og som jeg med selvsyn har sett at han har hatt helt ren propell de siste to sesongene.

Han hadde på tusj igjen, for tredje sesongen nå i vår, og var like overbevist om at dette var tingen!

 

Vi var fire båteiere som hadde oppe båtene samtidig denne våren også, slik at vi tok bilder av hvordan det så ut ved slippsetting og etter vår egenvalgte nye spesialbehandling.

 

Vi har nokså like båter i størrelse og bruksmåte og alle har fast aksel med bronsepropell, så for testens skyld og fordi vi fire båteierne hadde forskjellig "tro" på hva som hjelper mere enn det andre, eller at det kanskje bare er innbildning / tilfeldigheter av andre påvirkninger som gir seg utslag i eventuelle forskjeller på mengden med groe og ruer o.l. på våre propeller til neste vår, - ja så inngikk vi følgende eksperiment: :wink::yesnod::flag:

 

A)

Han med tidligere erfaring med tusj, holdt på sitt og som sagt, - han ville fortsatte med Penol 1000 - med "hellig" overbevisning!

 

B)

En gikk for helt blankpolert bronsepropell med flere lag "klar-lakk" - også "hellig" overbevist om at dette skulle gjøre susen.

 

C)

Jeg selv- gikk også for tusj, men ville prøve om det er forskjell på tusj-typene/merkene, og valgte anbefalingen fra Ingar: Tusj-typen var "Pilot super color marker SCA-6600", sort. som han henviste til tidligere i denne tråden. Jeg er ikke "hellig" overbevist av noe foreløpig, men er meget spent frem til våren igjen. ( har heller ikke falt for fristelsen til å dykke for å sjekke tilstanden, - :diving: hittil!)

 

D)

En fjerde båtkamerat bare blankpusset, uten noe mere "behandling" av sin propell

 

Det er nok flere enn oss fire båteiere, som er spent når vi skal ta opp båtene for vårpussen til våren -06, for diskusjonene og de til dels nokså "overbærende kommentarene" fra gammelkara i havna - vitner om stort engasjement og i utgangspunktet heller dårlig tro på alle de forskjellige "mirakelkurene".

 

Vi skal selvfølgelig når våren kommer ta bilder av alle fire båtene og da foreligger jo dokumentasjonen på om det er noen forskjell å legge merke til! :wink::sailing::seeya:

 

:sailing: Ship'O'Hoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

....... I agust var det sjokkerende mye ruer. Stoffingen til Hempel sitter imidlertid godt fast. Tror nok jeg må finne på noe annet. To måneder og propellen er hvit av ruer......

En av "gubbene" i båtforeningen min sier at iår så er det "skjæl-år" - med det mener han at forekomst av ruer er forskjellig fra år til år - og 2005 ser ut til bli et av de bedre (sett fra rur'ens ståsted...).

 

.....Har alltid brukt Penol sprittusj med perfekt resultat, men i år var den overgrodd. Skjønner ingen ting!......

Kan dette ha noe med at kemien i Penol'en din mest sannsynligvis har blitt mindre giftig? Det er jo ingen hemmelighet at myndighetenes krav til redusering av "giftstoffer" i nær sagt hva-som-helst har blitt strengere. Mener å huske at de fleste sprittusjer var merket "giftig" for noen år siden. Ikke nå lenger........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vi skal selvfølgelig når våren kommer ta bilder av alle fire båtene og da foreligger jo dokumentasjonen på om det er noen forskjell å legge merke til! :wink:  :sailing:  :seeya:

 

:sailing: Ship'O'Hoi! :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis dere ikke er fornøyde etter vårens undersøkelser kan dere ikke da prøve med forskjellige typer bunnstoff på propellbladene. Alternativt tusje ett propellblad, lakke det andre og stoffe et tredje.

Link to post
Share on other sites

Hei atletico1!

 

Ja, det blir spennende å se resultatet.

Det skulle , etter min mening, være unødvendig å gjøre det så "tungvint" som du foreslår så fargerikt på hver enkelt propell! :wink::cool:

 

Men du vet - vi hørte det meste - også når vi fortalte om vårt eksperiment til andre i havna vår, så vi er godt kjent med god humor! :lol::sailing::seeya:

 

Vi kommer vel uansett til å legge frem våre erfaringer til våren -06, slik at vi selv og andre også kan gjøre seg opp sin mening om hva som er nødvendig behandling eller ei på egen skute!

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Trodde kanskje at en helt blankpolert messing /bronse propell ville holde seg pen, så lenge båten ble brukt jevnlig, men det er mulig jeg tar feil. Sikkert noen av dere som har prøvd dette?

 

Anabelle

<{POST_SNAPBACK}>

Altid bare pussa den blank og fin . Når jeg hadde båten oppe isommer for en bunnsjau etter et år i sjøen var propellen like fin , satt kun et sneilehus på mutter'n . Men bruker båten ganske mye da , iår har jeg snart 400 timer. Har vel noe og si hvordan den ligger ved brygga også vel ? Der min ligger er det ca 7 meter dypt .Om vinteren ligger den kun på ca 2 meter , fra november til påske .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...