Jump to content

glasstetting på trebåt

Bien

Recommended Posts

Hei igjen,

er i gang med oppussing av min Johnson Krysser trebåt fra 1977,

styrhus og dekk pusses ned og oljes og lakkeres på nytt,

det er en båt med fine runde glassvinduer. Vinduer har disse gamle, hvite pakninger som

spikres fast. Vi har noen steder vannlekkasjer gjennom disse pakninger og helst vi jeg bytte

pakninger mot noe annet, f.eks. rett og slett en limfuge i hvit. ( å lage glasslister / rammer rekker jeg ikke i 2016 og

jeg vil ha vel glasset tett )

Gamle pakninger er ikke bare utett, de er også sølt med gamle lakkstrøk og er ikke mer pent.

På gamle vinduer til et hus er det mulig med hvit fuging isteden for kitting.

Nå gjelder det vel en båt. Jeg er veldig takknemlig for noen tips rundt dette og hivs det er mulig med en slik

fuge i falsen mellom glass og rammen, hva anbefales for det ? !

hilsen

Kaptein Bien

Hei

Hei, takk, so enkelt er det. Her kommer vinduer til min Johnson Krysser,  glasset ligger i falsen og foran er

det kun en ( gummi / plast-artig ) list som er fleksibelt og ble spikret fast. Vinduer er ikke mer vanntett og helst vi

jeg bytte disse gummilister mot en hvit fuge f.eks. Hva synes dere, ville være en løsning ?

Forresten dekk på styrehuset ble lagt på nytt ( oregon-pine ) og dekk foran også ( er i gang med det ).

Takk for mange svar av folk som er glad i gamle båter, spesielt trebåter.

hilsen og god kvelden

Kaptein Bien

bilde

Disse plastlistene er ikke beregnet på å tette, de er kun pynt. Du må legge en stripe fugemasse inn først, deretter kan du spikre på nye lister.

Alternativt kan du selvsagt maskere og bruke hvit fugemasse i stedet for list men det er vel ikke så lett å få pent. Originalt var det nok brukt linoljekitt som både tetter og pynter men den sprekker jo etter en del år og må vedlikeholdes,

Jeg byttet en vindu på min trebåt for noen år siden.

Limte vinduet fast med spesiallim fra glassmesteren, på "baksiden" av glasset mot treverket. Dette limet tålte ikke UV, så jeg la en fuge med Tec7 (som tålte UV) på utsiden som en fuge.

Dette ble gjort etter anbefaling fra glassmesteren.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...