Jump to content

Kjøp av første båt, hva ser jeg etter? ( Bayliner 1950 Capri)


H4mmerhead

Recommended Posts

Hei!

 

Som tittel sier, skal jeg til og handle min første båt, og jeg lurer dermed litt på hva jeg burde se etter.

Jeg har fått øye på en Bayliner som ligger ute på finn, finnkode: 62989632.

 

Dette er en 1988 modell som visstnok er totalrestaurert, og den fanget mitt øye ganske kjapt (kan være fordi jeg er uerfaren når det kommer til båt).

Det derimot som ikke var like kjekt med denne, er prisen. Selv om den er totalrestaurert føler jeg det blir litt feil og betale 200 laken for en 1988 modell, noen meninger?

 

Jeg er ute etter en båt innenfor den prisklassen, med litt størrelse, litt krefter i og som egner seg til familiebruk.

I bunn og grunn, syntes dere som er mer erfarne enn meg at dette er ett godt kjøp for en førstegangskjøper?

 

 

Takk for svar!
 

Kim.

 

 

Link to post

Den båten såg veldig fin ut, men noe røverkjøp synes jeg ikke det er. Hvis du ikke har noe erfaring med båter eller motorer ville jeg gått for en med utomborder. Har selv en gammel båt med ny innenbordsmotor og er veldig fornøyd, men en utomborder er enklere. Jeg tror at Yamaha, Suzuki og muligens Honda er de aller driftsikreste, men det finnes sikkert andre synspunkter.

Link to post

Fin båt du har funnet der, men har du funnet ut av hva båten skal brukes til? Den båten der er super til vannski, og kanskje en overnatting av og til hvis man er to stykker. Har du tenkt å bruke den mer enn det, bør du se litt til. Jeg syns også prisen var litt høy - du får mye fint for 200 000,-. Når det gjelder valg av innenbords vs utenbordsmotor er det kanskje enklest å velge en moderne utenbordsmotor. De krever lite vedlikehold, er rimelige i drift og gjør jo at man får bedre plass i båten.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Svart (redigert)

Den båten såg veldig fin ut, men noe røverkjøp synes jeg ikke det er. Hvis du ikke har noe erfaring med båter eller motorer ville jeg gått for en med utomborder. Har selv en gammel båt med ny innenbordsmotor og er veldig fornøyd, men en utomborder er enklere. Jeg tror at Yamaha, Suzuki og muligens Honda er de aller driftsikreste, men det finnes sikkert andre synspunkter.

Takk for svar! Trenger innenbordsmotorer typisk mer vedlikehold og tilsyn enn utombordsmotorer?

Fin båt du har funnet der, men har du funnet ut av hva båten skal brukes til? Den båten der er super til vannski, og kanskje en overnatting av og til hvis man er to stykker. Har du tenkt å bruke den mer enn det, bør du se litt til. Jeg syns også prisen var litt høy - du får mye fint for 200 000,-. Når det gjelder valg av innenbords vs utenbordsmotor er det kanskje enklest å velge en moderne utenbordsmotor. De krever lite vedlikehold, er rimelige i drift og gjør jo at man får bedre plass i båten.

Hei! Ja det blir gjerne cruising med kone og barn, kanskje en tur med kompiser i ny og ne, og vil gjerne ha muligheten for en overnatting. Noen båt typer du kunne anbefalt? Gjerne noe som kan gå litt også :)

Redigert av H4mmerhead (see edit history)
Link to post

Hei !

Jeg føyer meg inn i rekken som mener at prisen på denne båten er for høy - selv om "alt er nytt". Se på skrogtrekket på et av bildene. Hvis alt nyarbeid er av samme kvalitet ville jeg ha skygget banen. Jeg har selv innenbords dieselmotor og ville ha det da jeg kjøpte min båt. Er fornøyd med å ha hele badeplattformen fri for motor, og syns ikke det å ha motoren under solsengen akter tar noe unødig plass.

Lykke til !

Link to post

Innenbords blir gjerne dyrere å ta service på. Når det gjelder valg av båt, ville jeg hvis jeg var helt fersk, kjøpt noe som har en forhandler i nærheten. Jeg ser du bor i Kristiansand, så da ville jeg valgt noe Kristiansand Båtsenter eller Randesund allsidige kan hjelpe deg med når ting går galt. Dersom du ser på den størrelsen som baylineren er, ville jeg kanskje heller sett på en Ibiza 22 eller en Yamarin av samme størrelse. De har kanskje ikke alt blinget baylineren har, men bedre skrog og mindre som kan gå galt.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg tror det er enighet om at innenbordsmotorerer med drev trenger noe mere vedlikehold en påhengsmotorer. Det er selvfølgelig mange (meg selv inkludert) som har innenbordsmotorerer og er fornøyde med det. Det kommer jo litt an på om du har noe interesse av å lære deg litt om motorene og vedlikehold, eller kun vil bruke båten og nyte på sjøen. Mange ser jo en sjarm i båtpuss også. Jeg har for øvrig en Windy 23 FC (noe lignende denne)? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63342833 som jeg tror oppfyller dine krav hvis du ikke bestemmer deg for utenbordsmotor.

Link to post

Kupper denne tråden litt da jeg tenkte stille omtrent samme spørsmål. Mindre budsjett her på 100-150k og i Oslo/Bærumsområdet. Jeg har også sett på Bayliner, men mener jeg i gamle dar hørte mye kritikk av Bayliner (bajs-liner mener jeg de var omtalt som i Sverige). Jeg har også hørt at man bør velge en fra 1998 eller nyere. Er dere enige i dette? Jeg digger ellers Bayliner og syns de har veldig fine båter! Et annet spørsmål. Er Maxum beslektet med Bayliner? Ser mye fellestrekk på de båtene.

Link to post

Bayliner er gjerne preget av at de skal gå på innsjøer. De har ofte (ikke alle) litt flatere bunn og er relativt smale. Dette gir fin drivstofføkonomi og rask planing og er lette å traile, men tåler sjø dårlig og de får relativt dårlig plass inni. Bayliner hadde som du nevnte en periode med mye billig treverk innvendig, men mener det ble slutt på det tidlig på 80-tallet? Evig eies kun et dårlig rykte...

Jeg har selv innenbordsmotor, og er stort sett fornøyd med det. Men - jeg ville aldri valgt det hvis det var den første båten jeg kjøpte.

windy 23 fc er en fin båt! Jeg så på den da jeg kjøpte nimbusen, men fant aldri "den rette" :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Innenbords blir gjerne dyrere å ta service på. Når det gjelder valg av båt, ville jeg hvis jeg var helt fersk, kjøpt noe som har en forhandler i nærheten. Jeg ser du bor i Kristiansand, så da ville jeg valgt noe Kristiansand Båtsenter eller Randesund allsidige kan hjelpe deg med når ting går galt. Dersom du ser på den størrelsen som baylineren er, ville jeg kanskje heller sett på en Ibiza 22 eller en Yamarin av samme størrelse. De har kanskje ikke alt blinget baylineren har, men bedre skrog og mindre som kan gå galt.

Kan du si noe om hva service på slike innenbordsmotorer pleier å koste ca?

 

.. og som helt fersk båtfører, kanskje en ide å starte med noe med litt mindre krefter...?   (Bare spør Idol-Ali....) 

Kan være jeg formulerte meg litt feil, er førstegangs båt-kjøper. Født og oppvokst på det glade sørland nær sjøen, så jeg har vært borti båter ved ganske mange anledninger tidligere :)

 

Bayliner er gjerne preget av at de skal gå på innsjøer. De har ofte (ikke alle) litt flatere bunn og er relativt smale. Dette gir fin drivstofføkonomi og rask planing og er lette å traile, men tåler sjø dårlig og de får relativt dårlig plass inni. Bayliner hadde som du nevnte en periode med mye billig treverk innvendig, men mener det ble slutt på det tidlig på 80-tallet? Evig eies kun et dårlig rykte...

Jeg har selv innenbordsmotor, og er stort sett fornøyd med det. Men - jeg ville aldri valgt det hvis det var den første båten jeg kjøpte.

windy 23 fc er en fin båt! Jeg så på den da jeg kjøpte nimbusen, men fant aldri "den rette" :)

Dette med drivstofføkonomi er noe jeg har tenkt litt på, den bensin motoren som står i den baylineren jeg har lagt ut finn koden til, det er vel gjerne noe som sluker en del drivstoff? Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg blir dratt litt mer mot innenbordsmotor enn utombords, kanskje det rett og slett har noe med utseendet og gjøre? Men som sagt er jeg ute etter noe som det er litt størrelse på, så jeg har plass til kone og barn, og gjerne noe av litt nyere dato, men jeg tar tipsene deres til meg og vil tenke meg grundig om før jeg kjøper noe! Om du/dere har noen flere tips til båter som kan være aktuelle tar jeg gjerne imot de med stor takk! :)

Link to post

Vel, å ta vinterkonservering og service på min, med å demontere drevet, kommer på rundt 6500,- hvis man ikke kan gjøre noen ting selv. I tillegg kommer div ting som ryker/må byttes på innenbordsmotor med jevne mellomrom (belger, manifolder, risere osv). Og, siden kosten på å holde en innenbordsmotor ordentlig i hevd med service på verksted med fagfolk, er det mange som gjør alt selv, uavhengig av om de kan det eller ikke. Det gjør at det kan være vanskelig å se om en motor er godt holdt eller ikke dersom man ikke kan mye om motorer...

Bensinmotorer bruker en del mer enn diesel, men er fortsatt ikke de bensinslukene mange hevder at de er, så lenge man kjører fornuftig. Nimbusen vår kostet på kjøpstidspunktet nesten 100 000,- mer dersom jeg hadde kjøpt med diesel enn med bensin (så jeg kan kjøre noen timer før diesel hadde blir lønnsomt for meg...). Dersom der er innenbordsmotor som drar, ville jeg sett på en norsk/svensk/finsk båt. De er bygd med tanke på klimaet, er gjerne bredere enn amerikanske båter og har gjerne endel smartere løsninger. Ta en titt på Nimbus 22 dc ( ligger en på finn nå), draco 1800 suntop, windy 23 fc. Disse er gjerne litt eldre, men dersom du finner en med få timer på motoren er de gjerne kjøp du i det minste ikke taper store summer på (noe du fort gjør med den baylineren).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Sørlandet2 har rett - helt umulig å si - men vil være vesentlig billigere. På en utenbordsmotor demonterer man ikke motoren/drevet og det er færre ting som kan gå galt.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...