Jump to content

Talgboks/Pakkboks/Volvokondom

adamsindreIW31

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har denne løsningen fra aksel til motor (Volvo Penta 2002) (seilb: IW31)

I første omgang lurer jeg på hva de enkelte delene er?

Etter det lurer jeg på hva som bør gjøres med de enkelte delene. Hva bør smøres og med hva? Hvordan komme til? Og hva med den rustne delen?

1.posten min her:-) Setter stor pris på all hjelp.

bilde

bilde

Velkommen til Baatplassen. Det er ikke godt å si hva bildene viser. Men hvis motoren er til venstre i bildet, så er den rustne delen flensene som forbinder gir med propellaksling. De to plastgreiene til høyre for den rustne delen ser ut til å være en hjemmesnekret løsning for å tette mellom propellaksling og atmosfære. Jeg har aldri sett maken. Mulig at det ligger en talgpakning (soft packing) inni der. Opplegget ser ikke helt bra ut.

Jeg kan kategorisk utelukke at installasjonen har noe med Volvokondom å gjøre.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jo den typen har jeg vært borti for mange år siden.

Men det ser ut for at den fleksible slangen er i ferd med å ta kvelden siden den buler i alle ender og er vel og antydning til sprekker, eller?

Var og en rustfri låsesplint gjenom de to sekskantene på den hvite (plast) pakkboksen. Var slik for at den ytterste delen ikke skulle skru seg ut under gange.

Mener det ligger boksepakning inni som tetter ved å skru forsiktig til på den ytterste mutteren ved lekkasje og spinten monteres igjen. Siste gangen jeg jobbet med en tilsvarende som denne var på sjarken til en yrkesfisker og det virket helt greit på den.

Men nå er vi på 80tallet, så beklager at ikke alle detaljene sitter lengre.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Tusen takk for svar! Stemmer at motor er til venstre. Tror ut ifra info at jeg skal sjekke litt mer før jeg setter igang :) Burde jeg f.eks. skifte flens? Er det en talgtråd inne i den hvite plastikkdelen som burde skiftes? Og hva er den svarte delen hvis det ikke er en Volvokondom ;)? All kunnskap tas imot med takk!

Å plukke av koblingsflensene er ikke nødvendigvis en enkel oppgave. Jeg antar at det i dag ikke er noen som vet hvilken pasning disse var montert med på akslingen. Så du må være forberedt på å enten splitte dem for å få dem av akslingen, eller å demontere så mye at du kan få dem i en presse. Pakkboksen er det enkleste å skifte ut. Men vær klar over at det kan være slitasjespor i akslingen, slik at akslingen muligens må skiftes ut.

Takk for informative bilder, Bjørn!

Da prøver jeg å beholde pakkboks og hylse. Burde den smøres på noen bestemt måte?

Hei !

Jeg hadde en slik pakkboks i min forrige båt.

Se :

https://baatplassen.no/i/topic/81109-hvor-finner-jeg-pakkboks-i-denne-dimensjonen/

for å se hvordan dette ser ut når gummien er fjernet.

Jeg endte opp med å skifte den ut med en fettsmurt pakkboks fra Sleipner. En dårligere løsning, etter min mening...

Redigert av adamsindreIW31 (see edit history)

Hei igjen !

Iflg. Ivar her på forumet ble denne typen pakkboks markedsført på 80-tallet som vedlikeholdsfri (!). Om det stemmer vet jeg ikke, men den var ihvertfall pottetett så lenge jeg hadde den. Dersom du må skifte gummi - og du kan få tak i riktig dimensjon til din båt - ser jeg ingen grunn til å skifte den ut med noe annet. Jeg smurte aldri min, den ble aldri varm, og jeg antar at den var vannsmurt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...