Jump to content

Hvor finner jeg pakkboks i denne dimensjonen ?


BjornK

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg er fortsatt igang med cutlesslager-bytte (se https://baatplassen.no/i/topic/80692-summer-family-faststoept-hylse/), men mens jeg venter på at lageret skal komme fra Sleipner til Maritim Slependen leter jeg etter ny pakkboks.

 

Dette har vist seg å være en større utfordring enn jeg hadde trodd.

 

Dimensjonene jeg er ut etter er : 40 mm aksel og 52 mm (utvendig mål) på hylse - målt inne i båten, der en slange skal monteres.

 

Volvo-kondomet er for stort - for 40 mm aksel er målet på hylse-enden 60 mm.

 

Maritim Slependen skaffer fra Sleipner, og de hadde heller ikke noe som hadde så liten diameter (57 mm var oppgitt).

 

Jeg har sendt forespørsler til Westmekan og Bosvik, men ikke hørt noe ennå (har sendt dette idag, så jeg får vel snart svar, håper jeg).

 

Som en Plan B tenkte jeg å bruke den eksisterende pakkboksen og slange-i-slange -varianten. Jeg er ikke overbegeistret for dette, men må ha en løsning... Har vært hos Tess, men de har ikke nøyaktig de dimensjonene jeg trenger for å få dette til. Har allikevel bestilt noe som _kanskje_ kan brukes, men tviler på om jeg kommer til å gå for denne løsningen.

 

Er det noen av dere som har noen flere tips mht. hvor jeg kan henvende meg - både når det gjelder Plan A (å installere ny pakkboks-løsning) eller Plan B (slange-i-slange) ?

 

Legger ved bilder av "avdukningen" av pakkboksen, slik at dere kan se hva jeg mener. For ordens skyld : Jeg var nødt til å kappe de eksisterende slangene på langs for å få dem av, så å bruke dem på nytt er ikke mulig.

 

 

pakkboks3.jpg

 

 

pakkboks12.jpg

 

 

pakkboks13.jpg

 

 

pakkboks16.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noe i Vetus-katalogen som er i nærheten av 52 mm, Kalle74.

Se på side 45, der har de BS hylser som er 51mm og 54mm (mål Q i tabellen).

Nederst på siden er ZWB innelager som går i de dimensjonene som jeg nevnte tidligere.

 

Lykke til.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp skiftet gummihylse til pakkboksen. Har samme dimensjon som deg eller muligens 1 mm mindre diameter.

 

Gummihylsen kjøpte jeg hos Maritim i Bergen. Den ble kjøpt i april i år. Der fikk jeg opplyst at denne gummihylsen var til 35 mm aksling, men jeg har alltid brukt samme hylserør og det er samme diameter på min pakkboks. Jeg har 40 mm aksling.

 

Tror røret er 2 tommer og da er det vel 50,8mm, kan det være at du har samme dimensjon?

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Takk for svar !

 

Ditt svar var den beste meldingen jeg har fått idag, Nemo. Jeg har nemlig fått negativt svar fra både Progress og Univa.

 

Meldingen din, Ellida, skjønte jeg ikke helt. Det er jo gummistussen som er problemet, ikke akseldiameteren. Men : Det fikk meg til å tenke litt.

 

Dersom man kombinerer meldingen fra Nemo (en litt for trang gummistuss) og Ellida (dreie) dukker spørsmålet opp : Er det mulig å dreie/slipe noe av innsiden på en slik gummistuss, slik at den passer med min hylsediameter ? Det er jo "bare" snakk om en drøy millimeter. Jeg arbeider heldigvis et sted hvor det også er et verksted med dreiebenk og kjenner jeg gutta der rett, så gjør de det for meg dersom det er mulig.

 

Og dersom Maritim i Bergen har en slik stuss for 35 mm akseldiameter - og den forøvrig passer til pakkboks for 40 mm - så har kanskje Maritim på Slependen det også ? Dette skal jeg undersøke imorgen !

 

Noen ganger er det lettere å se løsninger enn problemer, og nå er jeg litt "gira" her...

 

Enda en gang : Takk for innspillene deres, folkens !

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare legge til at gummihylsen til pakkboksen gikk lett inn på hylserøret og jeg er ganske sikker på at vil også gå inn på ditt rør selv om det er 1 mm større.

 

Legger en link til den jeg kjøpte. gummihylse 35 mm

 

Som du ser er mål innvendig 51 mm. Da jeg kjøpte den påstod ekspeditøren at den var feil størrelse, men jeg var sikker på malene og i tillegg hadde jeg med pakkboksen i bilen.

Link to post
Share on other sites

Takk, Nemo.

 

Den pakkboksen du har - er den olje- eller fettsmurt ? Er du fornøyd ?

 

Jeg vil helst ha så tørr båt som mulig, og har derfor kommet fram til at oljesmurt ser ut til å være best.

 

Dette er den jeg helst vil ha : Link

 

Som du ser, tilbehør til denne pakkboksen er en gummihylse som er en størrelse større enn den du sendte meg link til. Men, passer gummihylsen til denne pakkboksen er jo saken klar.

 

Hvis ikke får jeg gå for fettsmurt, dersom det er det nestbeste alternativet mitt.

Link to post
Share on other sites

Jeg så på pakkboksene som Maritim har fordi jeg hatt noe lekkasje på min pakkboks. Målene på pakkboksene ville ikke passe til mitt hylserør. Derfor droppet jeg å kjøpe ny pakkboks.

 

Nå viste det seg at talgpakningen var blitt svært stiv, så jeg skiftet nå til grafittpakning. Har sett at en del her på BP har bra erfaring med den. Nå har ikke jeg testet så mye enda, men så langt er den gansk tett. Skal nok følge med den, men ser allerede at den er noe bedre enn talgpakningen. Nå er det også montert termometer på pakkboksen så jeg kan passe på at den ikke blir for varm.

 

På en tidliger båt hadde jeg pakkboks med simmerringer. den var helt tett, men etter hvert ble det spor i akslingen. Den var oljesmurt.

 

Det ser jo ut for at den pakkboksen du har tetter svært bra. Den kan jo holde i mange år enda.

Link to post
Share on other sites

Så du har ikke pakkboks fra Maritim (eller Sleipner) da, Nemo ? OK, jeg får se hva som skjer imorgen når jeg drar dit etter jobb.

 

Årsaken til at jeg aller helst vil skifte pakkboks er ikke at jeg er misfornøyd med den jeg har. Det er heller min erfaring med at gamle deler som blir flyttet/skrudd ut plutselig slutter å

fungere som før etter at man setter dem på plass igjen. Jeg vet ikke hvor lenge den nåværende pakkboksen har sittet i båten, men båten er fra 1983 (og vi kjøpte den ifjor), så jeg antar at den har sittet der siden da. Og jeg vil heller skifte den nå enn å oppleve (nok engang) at erfaringen min ovenfor stemmer - når båten endelig kommer på sjøen. Etter en masse plunder og heft denne våren.

 

Derfor er 1.valg ny pakkboks (helst oljesmurt, dernest fettsmurt), og 2.valg å bruke den eksisterende, men med ny foring og gummihylse.

Link to post
Share on other sites

Nå er min båt enda eldre, så jeg vet ikke hvem som har levert den. Regner med den alltid har vert i båten. Nå tok jeg den med til motorverkstedet jeg kjøpte ny aksling av i vinter, slik at den ble målt for slitasje. Fikk svar at den var som "ny". Derfor har jeg den fortsatt.

 

Nå var min gamle aksling og flens blitt skjev, aksling er nå skiftet og flens er planet så den er helt rett nå. Det også gjør at pakkboks tetter bedre enn før.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg forstod det slik at du har problemer med å finne tak i en pakkboks til 40mm aksling med en ytre diameter på 52mm for å skru gummihylsen på, da hylserøret ditt er 52mm. Derfor mente jeg at du kan kjøpe en pakkboks som har en ytre diameter på 57mm og dreie den ned til 52mm. :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte det etterhvert, Ellida (gubbedre så treg jeg er innimellom).

 

Men jeg kombinerer fremdeles deg og Nemo : Var hos Maritim på Slependen idag, og de var vennlige nok til å slippe meg ned på lageret for å ta mål av godstykkelse på pakkboksene de selger.

 

Det viste seg at den fettsmurte pakkboksen fra Sleipner hadde tykkest gods (omtrent 10 mm - det var vanskelig å måle, siden gummihylsen allerede var montert). Den oljesmurte ville jeg ikke ta sjansen på å dreie ned til 52 mm. Dermed tror jeg at dette blir løsningen : Å dreie ned en fettsmurt pakkboks for 40 mm aksel fra Sleipner fra 57 til 52 mm (eller kanskje 2" ?) og deretter bruke en gummihylse for 35 mm aksel (2") til denne pakkboksen.

 

"Dreier'n" var dessverre ikke på jobb idag, så jeg fikk ikke diskutert noe med ham, men jeg har godt håp om at dette løser seg nå.

Link to post
Share on other sites

Hei,

På båtmessa så jeg på en dryppfri vannsmurt mekanisk akseltetting "face seal". Jeg husker dessverre ikke hvem som solgte den. Her er en link til amerikansk side jeg fant. De har ihvertfall til 1-9/16" aksel (39,7mm) og 2" rør i skroget.

Denne løsningen har ingen deler som sliter på akselen. Skal være vedlikeholdsfri i maaange driftstimer.

Endret: Jeg fant faktisk brosjyren, men det står ikke navn på leverandøren. Her er hjemmesiden til produsenten.

Endret igjen: Jeg fant den hos Progress, men de har du jo vært i kontakt med.

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Takk for tips,dvil !

 

Merkelig at Progress ikke nevnte dette. Fra mailen deres :

 

"Vi har pakkboks med følgende mål på lager:

AMB040 – 40x55x160mm – Det er ikke nok gods i denne til å dreie ned til ø52mm

 

Vi har som bestillingsvare følgende:

AMB040A – 40x50x160mm

Varen har normalt en leveringstid på ca 12-14 dager fra bestilling."

 

Ikke et ord om pakkboksen du nevner.

 

Vel - dersom "dreier'n" vender tilbake på jobb fra sykdom - og sier han kan dreie ned pakkboksen som Maritim (Sleipner) faktisk har, så går jeg for den løseningen allikevel. Er lei av å vente nå, og vil ha skuta på sjøen.

 

Men dersom det viser seg at "Maritim-løsningen" blir vanskelig, så har jeg ihvertfall innspillet ditt å vise til overfor Progress.

Link to post
Share on other sites

Hva med å dreie en adapter i messing som har hylsediameteren i den ene enden (Ø52) og pakkboksdiameteren i den andre enden (F.eks. Ø57). Du bruker den orginale slangen mellom pakkboksen og adapteren og en Ø52mm slange mellom adapteren og hylsa. Da kan du også regulere avstanden fra hylsa til der tetningsringene treffer akselen slik at ikke tetningngene treffer et gammelt slitespor fra den gamle hylsa :thumbsup:

Ps, er den gamle pakkboksen hjemmelaget? Ser ut som den er dreid av et emne av nylon eller teflon...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei, Komodo - den er ikke hjemmelaget, selv om det ser slik ut (den er nok flikket endel på av tidligere eier).

 

Iflg Ingar (se i linken i det første innlegget mitt) på mitt spørsmål om noen har sett denne løsningen før :

"Ja, den har vært omtalt flere ganger på forumet. jeg husker den fra Sjøen for alle rundt 1980, ble presentert som en sensasjon, en vedlikeholdsfri pakkboks. Må jo være sant hvis den har fungert til nå."

 

Og den har fungert til nå. Jeg stoler imidlertid ikke på gamle deler som blir flyttet på, og deretter montert tilbake. Er ganske sikker på at re-montering vil innebære at jeg får lekkasje. Dermed vil jeg heller være føre var og skifte mens jeg har muligheten.

 

Innsiden av nylon-pakkboksen er foret med etslags korkaktig materiale som sveller ved kontakt ved vann. Dette så jeg da jeg gjorde den ren. Ikke så dum ide, faktisk. Jo mer vann, jo mer svelling - altså tettere jo mer vann som kommer. "Korken" var imidlertid ikke patent i mine øyne - den så litt for slitt ut til at jeg vil satse på den videre.

 

Det er imidlertid Plan B å bruke den på nytt. Jeg har nå fått tak i nye slanger til erstatning for de jeg var nødt til å skjære av, så dersom alt annet skjærer seg, så får jeg bruke den.

 

Takk for tips mht. adapter - jeg var også inne på den ideen, men jeg tror det er enklere å dreie ned selve pakkboksen. Problemet mitt er uansett at jeg ikke kan lage dette selv. Får håpe "dreier'n" der jeg arbeider ikke er syk på mandag....

Redigert av BjornK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...