ejv Startet 16.Mai.2016 Del på Facebook Startet 16.Mai.2016 Hei, jeg kjøpt båt med en eldre 60hk utenbordsmotor som er veldig tung på rattet. Jeg koblet fra styrearm og fant ut at det er selve motoren som er tung å svinge rundt. Jeg har lokalisert to smørenippler på styrebrakketten. Skrudde ut disse og så at det var fett der. Kan det fortsatt være at det hjelper å smøre på mer med fettpresse? Begynner å bli litt engstelig for at dette er en mye større operasjon enn det jeg tenkte i utgangspunktet. Noen tips eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 (redigert) Jeg holder på med det samme på min 50hk. Jeg pøste på med wd40 oppe og nede på 'leddet' og fylte deretter opp med nytt fett. Etter å ha beveget motoren frem og tilbake i et godt kvarter (med håndkraft uten styringen tilkoplet, og passet på å få nytt fett til) kom den plutselig - og svingte helt ut til begge sidene med halve anstrengselsen. Er første gang jeg jobber med marint fett, men vet fra motorsykkel og bil at fettet blir stivere/tregere med tiden, så å fjerne alt og begynne med så rene deler som mulig har alltid fønket for meg. Redigert 17.Mai.2016 av redusert (see edit history) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
tronds63 Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Varm hylsa rundt svingen med gassbrenner og press inn nytt fett til det gamle stive fettet kommer ut. Det løser problemet. Husk å presse inn nytt fett hver høst. Hvorfor høst? Jo for å presse ut saltvann som har kommet inn der og hindre det i å krystallisere seg i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Takk for svar. Dette var gode tips. På bakgrunn av hva dere anbefaler så vurderer jeg å skru av smørenipplene og pøse på med avfetting for å løse opp gammel morro. Deretter wd40 for å løsne opp hvis noe har satt seg. Etter dette skrur jeg tilbake smørenipplene, varmer opp og presser inn nytt fett. Noe som virker dumt med denne fremgangsmåten? En annen ting; kan jeg skade noe med gassbrenner? Slik som lakk eller rustbeskyttelse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.