sebba2 Startet 17.Mai.2016 Del på Facebook Startet 17.Mai.2016 Noen som vet om det går Ann og fylle på marinegrease i stedet for olje på et lekk og gammelt undervannshus påhengsmotor? Tenkte dette sikkert er bedre enn tynn melkehvit olje.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Det er stor forskjell på hypoidolje og smørefett. Ikke god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Ta heller å bytt olje oftere.Oljen er rimelig men litt styr blir det jo. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 funker nok bra til dorging men ikke til full gass Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sebba2 Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Er dere sikker? Hva kan gå galt hvis jeg fyller på grease? Finnes det en annen olje som ikke blir ødelagt av vann? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 For å spør lettere: kan jeg kjøre den med melkehvite olje? Den står på planende båt som ligger på vannet, bruker båten i helgene Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Nevermind Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Det er vel en rimelig kurrant sak å overhale et undevannshus med mindre alt er korrodert fast. Alternativt ville jeg tatt en runde på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Mekanikker går utrolig lenge på melkehvit olje. Men der er naturligvis ikke noen ønskedrift. Smøreevnen går ned, men kjølingen er helt toppers. Bytt olje ofte, det er ingen stor greie, gjøres i løpet av få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Skift pakninger og olje i gearhuset. Det er vel gjerne simeringen rundt propellakselen som er kjørt i filler av fiskesene eller noe. Er vel bare å ta mål og bestille nytt hos Tess. Lurt å se om det er slitt et spor/ fordypning i akselen der simeringen skal tette. Kan være lurt å vurdere å forskyve plassering av ny ring, så den ikke havner i det samme sporet. Dersom du bruker pakningssilikon på sammenføyningen mellom gearhus-delene, så burde du ha sjanse for at det blir tett. Da er det bare å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Tror nok at det er bedre for undervannshuset å gå med melkehvit olje enn å fylle det med grease. Oljen er laget slik at den tåler å ha innblandet noen prosent med vann og fortsatt opprettholder den god smøring, det er ikkje greasen. Men om undervannshuset lekker mykje, så må du nok belage deg på å skifte huset til høsten på grunn av slitte drev. Hvorfor ikkje bare fikse undervannshuset? Det tar deg ca en dag å få gjort dette, og film om korleis dette skal gjøres finner du på Youtube. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Takk for svar! Har nok ikke tenkt å fikse huset, det er tettet med noe greier fra før her og der. Finnes det olje som tåler vann? (Uten å bli hvit). Eller burde jeg gå for tykkere olje kanskje?? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Grunnen til at den blir hvit er at den emulgerer inn vannel og derfor beholder en del av smøreevnen selv ved vannlekkasje. Om du har en olje som "tåler vann" så betyr det at vannet legger seg nederst og ødelegger drev og lagre. En dårlig løsning. Fiks lekkasjen, og fyll på ny olje. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tronds63 Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Hvilken motor er det snakk om?Noen merker liker dårlig å gå med redusert smøring.Som andre skriver, fiks lekkasjen, skift olje. Fortsetter du å kjøre med dette ødelegger du giret. Grease vil IKKE fungere. Den vil ikke flyte inn i lagrene og inn i mellom tennene på drevene nedi der. Resultat er stor slitasje, metallspon og havari.Havari får du ikke ved bryggekanten, men laangt fra land i fralandsvind og ingen andre båter i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 ville også heller kjørt med melkehvit olje enn grease... og allerhelst byttet/reparert slik at det ble tett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sebba2 Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 det gjelder en eldgammel suzuki! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 alder ingen hindring Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rune Totland Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Nå er ikke fralandsvind det værste hvis du får stopp/havari.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Gamle Suzuki gear har en tendens til å havarere med dårlig smøring. Måtte nettopp dreie proopellaksel og sette på den hylse for å få den brukbar igjen. Den var nedslitt der reversdrevet ligger ann mot akselen. Kun glidelager der. Dårlig smøring fører til stor slitasje der og påfølgende lekkasje i simmerringen ved propellakselen. Mer vann i oljen blir det da og veien til stopp er kort.Fiks giret først som sist. Ingen vits i å drepe motoren selv om den er gammel.Neida, fralandsvind er ikke det væste når man får motorstopp. Bølger og vind mot skjær som er i vannflata er noe værre ja. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 (redigert) Noen tips til hvor huset kan fikses? (Fant ut nå at en av boltene som holder housingen, er knukket og tettet rundtom der og utfor simmeringen med noe halvfast stoff) Har ikke lyst til å bruke for mye på å fikse, vil da heller kjøpe et brukt som er i orden fra ebay feks.. Redigert 22.Mai.2016 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
tronds63 Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Er vel noen i Norge som har girhus til denne også. Ikke alltid billigst på e-bay. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.