Jump to content

Bøyd propell - reparere selv?

lurvetass

Recommended Posts

Trenger råd om propellen fra dere eksperter her.

Etter sjøsettingen oppdaget jeg at den ene vingen på bakre propell er bøyd ca 2 cm tilbake på ytterkanten.

Ingen andre skader bare en liten bøy.

Spørsmålet er om jeg kan ta en tang og bøye den forsiktig tilbake i posisjon eller om det vil gjøre vondt verre?

Har VP drev og duopropp på en D3 fra 2010.

Hilsen

Lurvetass

Hvis det er en stålpropeller og du er nøye med å måle kan du få den god nok. Den er temmelig stiv så du må spenne den godt fast og bruke verktøy som ikke lager stygge hakk. Lag deg en dor som passer i spline navet. Da kan du drive på til alle bladene er ganske like.

Var jo bare en liten bøy så ringte et volvo verksted og forhørte meg også. Svaret var omtrent som fra DieselDahl her.

Jeg brukte en rørleggertang med plastbiter i kjeften for ikke å lage merker og bendte den pent på plass. Virker som det gikk ok. 

Nesten ikke mulig å se forskjell på bladene.

Tror det gikk bra, merker ingenting i båten og fart og turtall er likt for motor og båt.

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...