nomen Startet 18.Mai.2016 Del på Facebook Startet 18.Mai.2016 Ved rutine sjekk igår, fant jeg ut at i de to slagene til pakk boksen er det kommet vann i oljen ca 5 cm ut i hver. Er det andre som har erfaring med dette? Snakket med Sleipner, og det kan være slitt simmering,eller slitt spor i akselen. Jeg har liten lyst til å begynne på prosjektet med å fikse dette nå. Tenkte å ta turen med og skifte all oljen i pakk boksen ikveld og se det litt an. Ser ikke ut til at vann lekker inn, men liker ikke tanken på at noe skal skje midt i ferien. Er det andre som har erfaringer med dette. Kunne jo kanskje flyttet akselen 0,5 cm frem/tilbake for å komme til "friskt" metall, men kunne heller tenke meg å ta full sjau til høsten.Demontere aksel, skifte simmeringer,slange til pakkboks og cutlesslager. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
LM 605 Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Kan jo løsne slangeklemmene på hylsa og flytte litt på slangen (og pakkboksen), slik at simmeringene ikke går i "samme spor på akselen som nå. Er jo naturligvis mulig at simmeringene er slitt, og lekker, hvis disse er gamle? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Ja har tenkt på det også, men synes det er litt å gjøre skummelt med båten på vannet? Vil aller helst ta alselen ut før jeg flytter på den, for å ha kontroll på hvordan ting ser ut. Skal skifte oljen ikveld, og kjøre en tur å se Mener selv at dette er såpass bagatellmessig at det kan vente til høsten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Tallisman Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Jeg hadde same problemet med med min Sleipner oljefylte pakkbox. Etter 3 ganger med skifte av simmerringer hadde jeg fortsatt same problemet dette hold en sesong eller 2 for deretter og begynne og lekke inn vann som blandet seg med oljen. Min erfaring og ettersom jeg har lest mange andres erfaring med Sleipner oljefylt pakkbox er svært dårlig . Anbefaler når du demonterer akslingen for og skifte simmerringer så skift heller ut hele pakkboksen til en annen type.selv skiftet jeg til Tides vannkjølte pakkbox og har siden aldri hatt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Hadde en oljesmurt pakkboks i Polaren i flere sesonger som holdt helt tett. Ingen oljelekkasje eller vanndrypp inn. Var veldig nøye med å lufte etter sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Skifte oljen i kveld? Vil nesten tro att det har ingen hensikt og skifte oljen har du først fått en majoneslignende olje i slangene fra oljebehoderen så er bakerste simmerring som holder sjøvannet ute ødelagt derfor vil det etter ganske kort tid bli vann i den nye oljen også. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 25.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 Har selv måttet bytte simmerringer nå, men ser samtidig at slangen fra oljetank til pakkboks har blitt veldig hard og preget av alder. Vet noen hvor man får tak i disse? Har prøvd å google litt, men ser ikke ut til at dette er vanlig tilbehør. AB Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 (redigert) TESS, en eller annen maskinforretning, Hydroscand, etc. Redigert 25.Oktober.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2022 nomen skrev On 18.5.2016 at 13.24: Tenkte å ta turen med og skifte all oljen i pakk boksen ikveld og se det litt an. Har du sjekket oppretningen av motor , mulig akslingen logger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jernkjøl Svart 26.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2022 Ligger oljebeholderen over vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2022 Dette var i 2016, og jeg fant ut at det var kast i propellakslingen. Den ble skiftet, det samme ble simmeringer i pakkboks og cutlesslageret. Siden den gang har det ikke vært noen problemer med vann i oljen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Anabelle Svart 27.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2022 Roger jo skrev for 19 timer siden: Har du sjekket oppretningen av motor , mulig akslingen logger. Innlegget er fra 2016…… Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.