Jump to content

Enke og rimelig oppgradering av snekke.

ronbirke

Recommended Posts

Er ikke videre glad i tre. -i noen farger. -verken i hus hytte eller båt. Og skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal fylle ellers så brukbare og mindre brukbare båter, eller forsåvidt noen båter i det heletatt med dette kvalmende organiske produktet, som begynner å råtne såfort man kapper røttene av det.

Enkel og rimelig løsning for kjapp modernisering er derfor å male dette faenkapet en gang for alle!!

Resultatet blir fort veldig fint, lyst og mindre græmmende!

Hvorfor ha tre i plastbåt??

bilde

Ut fra overskriften på denne tråden var det fristende å starte mitt innlegg med å kondolere som enke, og fortsette med at det var fint å se at du finner mening i å foreta en rimelig oppgradering av snekka.

Men jeg mistenker at det har sneket seg inn en liten skrivefeil i overskrifta der det sikkert skulle stå: "enkel" og ikke "enke". Stemmer det?

Svart (redigert)

Etter flere år som yrkessjømann, har jeg erfart at utviklingen der desverre går mye senere enn i industrien på land.... I hus og hjem er trehvitt/gult/brunt og mahogny/teak forlengst byttet ut med nyere og mere morderne farger... men på sjøen i båtene til folk lever altså bestemorstilen videre i beste velgående.. dette syntes jeg er veldig trist. Om man vil ha tre, ja så er det bare å kjøpe sæ en pramm da vel!!!!

Redigert av ronbirke (see edit history)
Guest Avmønstret#

Vi hadde en Sandvik 28 som ble malt hvit på panelene mens "teak" listene ble beholdt en del plasser. 

Ja det rett og slett mye bedre enn alt det brunbeisa/lakka/olja greiene. Så du har 100% støtte fra meg. 

Kan godt hisse opp noen flere. Noe av det styggeste jeg ser er griseblank teak/mahogny i interiør på båter. Det ser hel yalla ut. Greit på fine treskrog, men innvendig.... oh no.

Og plastbåter med griseblanke teakflater hist og pist... ser ikke bra ut. Utvendig teak skal være matt, ikke på død og liv grå, men ikke griselblank, ser også "yalla" ut. 

I mine øyne da, og smaken er jo som baken. Og jeg har full aksept for at noen liker det blanke, jeg liker også mange stygge ting og forstår at andre også kan syns at det er stygt. 

Svart (redigert)

Vi hadde en Sandvik 28 som ble malt hvit på panelene mens "teak" listene ble beholdt en del plasser.

Ja det rett og slett mye bedre enn alt det brunbeisa/lakka/olja greiene. Så du har 100% støtte fra meg.

Kan godt hisse opp noen flere. Noe av det styggeste jeg ser er griseblank teak/mahogny i interiør på båter. Det ser hel yalla ut. Greit på fine treskrog, men innvendig.... oh no.

Og plastbåter med griseblanke teakflater hist og pist... ser ikke bra ut. Utvendig teak skal være matt, ikke på død og liv grå, men ikke griselblank, ser også "yalla" ut.

I mine øyne da, og smaken er jo som baken. Og jeg har full aksept for at noen liker det blanke, jeg liker også mange stygge ting og forstår at andre også kan syns at det er stygt.

Vi to snakker samme språk pinkvin!!

Jeg hater det jækla teak laminat greiene.

Så går det jo sødermeg ikke ant å slipe driten heller!! Like gjerne male det først som sist! Jeg har beholdt noen dører og lister i tre, men de skal selvsagt lakkes silkematt! Motor kassa skal jeg hive i ei grøft og fylle jord over. Lager ny i foskalingsplater!!

Redigert av ronbirke (see edit history)
Guest Avmønstret#

Nå kjenner jeg ikke Nidelv spesielt, men de ser jo relativt tradisjonelle ut i innredningen. Og jeg ønsker på ingen måte å snakke ned din båt ;-)

Men jeg kan ri en annen kjepphest. Sandviken jeg hadde, og alle andre norske snekker jeg har sett fra 70-80 tall, ser ut som de har fått snekret interiør av forskalingsnekkere!  Dælja i sammen, grovt og "fælt". Ok, også praktisk og enkelt, men...

Hadde en svensk seilbåt fra tidlig 80 tall, da snakker vi godt håndtverk. Flotte materialer (myye teak) og pen snekring, flotte detaljer osv hele veien. Ingen rare greier kun rett løsning på rett plass. En nytelse å se og bruke.  

Skjønner ikke hvorfor mange norske snekker fikk et så grovt og enkelt interiør, vi har jo hatt møbelsnekkertradisjoner lenge her i landet. Men kanskje det var de som støpte skroget som til slutt innredet eller noe? Var det faktisk snekkere som innredet? 

Nå kjenner jeg ikke Nidelv spesielt, men de ser jo relativt tradisjonelle ut i innredningen. Og jeg ønsker på ingen måte å snakke ned din båt ;-)

Men jeg kan ri en annen kjepphest. Sandviken jeg hadde, og alle andre norske snekker jeg har sett fra 70-80 tall, ser ut som de har fått snekret interiør av forskalingsnekkere!  Dælja i sammen, grovt og "fælt". Ok, også praktisk og enkelt, men...

Hadde en svensk seilbåt fra tidlig 80 tall, da snakker vi godt håndtverk. Flotte materialer (myye teak) og pen snekring, flotte detaljer osv hele veien. Ingen rare greier kun rett løsning på rett plass. En nytelse å se og bruke.  

Skjønner ikke hvorfor mange norske snekker fikk et så grovt og enkelt interiør, vi har jo hatt møbelsnekkertradisjoner lenge her i landet. Men kanskje det var de som støpte skroget som til slutt innredet eller noe? Var det faktisk snekkere som innredet? 

du har helt rett!! det er ikke m;belsnekkere som har innredet disse baljene fra det blide s;rland, nei...

det er innredningssnekkere, bare en menig mann som kan holde en hammer.

de lager j bare en prototype, deretter går alt på maler...

hele båten er full av finer, og det meste er av ymse kvalitet, og grovt og jævelig laga..

du har helt rett!! det er ikke m;belsnekkere som har innredet disse baljene fra det blide s;rland, nei...

det er innredningssnekkere, bare en menig mann som kan holde en hammer.

de lager j bare en prototype, deretter går alt på maler...

hele båten er full av finer, og det meste er av ymse kvalitet, og grovt og jævelig laga..

Jeg synes at å grise den jævelige malingen på, gjør det enda jæveligere!

Artig, artig! Her spisses argumentene! "If God Had Meant Us To Build Fiberglass Boats, He Would Have Grown Fiberglass Trees" osv. Hadde en slik messingplate på et smykke av en trebåt jeg hadde i forrige århundre!

Har hatt plastbåt i 35 år nå, og ser meg ikke tilbake! ikke tror jeg på Gud heller! Dog ser jeg det vakre i små tredetaljer inne i båten, og på badeplattformen!  :wink:

En velholdt plastbåt kan du overlate til dine barnebarn uten at de forbanner deg når du har reist videre! 

Spennende, utilsiktet, heading, skal du ha all ære av!  :lol:

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Bittesmå tredetaljer kan være fint, og praktisk som på badeplattform osv, ja.

Bare de er oljet eller lakket matt så får det passere. Men store flater er fryktinngytende,og det gjør jo ikke akkurat en allerede liten kabin noe mere romfølelse når den er full av vegger skap og dassrom som er i mørkt og skinnende blankt tre fra dørk til oppunder dekk!! Mal nå driften sier jeg!!

Dere har kanskje sett den reklamen for oppussing av bade, settingen er:

Et bad med en slags sjokk-rosa, omfattende flislegging. Hun i bakgrunnnen, han foran. Han argumenterer for at badet er fint, det! Trenger ikke oppussing vi!
Hun trer støttende til, og sier: Det kommer sikkert tilbake, dette!
Han: Kommer tilbake? -Som om det er vi som er "ute", liksom!
(påfølgende mimikk som illustrerer kognitiv forvirring og deretter smertefull erkjennelse).

Og teenke seg til, nå er visst denne sjokkrosa fargen i ferd med å bli "in" igjen. -Faktisk! Jeg har sett de første tegnene, men det tar nok litt tid siden det er så kort tid siden forrige omgang med rosa-mote. Først skal folk bli grundig lei av hvite flislagte bad. Sånn er det nok med båter også. Alt komemr tilbake, kun i en annen nyanse. Blankt var fint, nå skal det være matt.

Dette som innledning før jeg kommneterer i denne høy-intellektuelle tråden, som fikk meg til å le jeg også. Så til båten...

-Jeg skal restaurere benkene i min gamle Herwa fra 1973 og lurer på om jeg nå skal lakke teakbenkene matt eller blankt Det var blankt etter forrige eier. Skal jeg leve opp til tidens krav, eller skal jeg holde på blanke flater, det er miitt store problem nå.

En kar med Furuholmen plattgatter kaller båten min  "eggeskall", en (litt ondskapsfull) spøk fra plastfienden, håper jeg. Dette med plastskrog, det "kommer sikkert tilbake det", tenker vel jeg.

Men hvis jeg bruker blank lakk på  de nye teakbenkene,
"Da er det JEG som er ute, liksom" ???

:lol: :lol: :thumbsup:

! :giggle:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hehe. Din skøyer!

Men er i bunn og grunn enig, tresjekte kan være fint om de er godt vedlikeholdt..

Men tre har etter min mening lite å gjøre i plast snekker fra 70 og 80 tallet. Og det er sjelden pent. Etter ørten forskjellige typer lakk beis og faens oldemor. Lakket furufiner.... say no more.

Guest Avmønstret#

Pioner feks, en meget holdbar båt, som varer evig! Nettopp fordi den er laget kun av plast!

Utover den åpenbare materialfordelen er vel Pioner noe av der værste som vaker på sjøen, snakker da om de små røde som finnes overalt og dessverre ikke råtner vekk, som en trebåt ville gjort.. Prøvd å ro en sånn sak noen gang... oh, eller gå for motor... oh.. Formgivning som ja.. (snakker nå ikke om alle modellene, noe har de jo fått til).

Husker en gang jeg prøvde desperat å ro en Pioner 8, noe som jo ikke er mulig, glapp tollepinna, gikk på rygg i båten, som galant veltet. 

----------

Har forresten sett at de etterhvert blir spør i plasten og kan få hull her og der, så det er jo håp om at de synker en eller annen gang...

Guest Avmønstret#

Er enig med trådstarter til viss grad. Men noe som virkelig er jalla, er når treverket begynner å røre på seg under malinga og denne begynner å sprekke. Da er det bare å borre hull i båten etter min mening. Vondt blir verre osv..

Med de avsindige dimensjonene jeg har sett på reisverk og plater i de norske snekkene jeg har sett tror jeg det er liten fare for bevegelse i treverket. Tror skroget er i oppløsning før malinga flaker ;-)

Syntes uansett at det som er mest jalla er finer med teak på som er lakket, beiset slipt, oljet og beiset også lakket.. og innimellom slipt for dypt, råtnet litt og blåved og solbleika.. bedre å male over faenskapet for å skjule drit og gamle synder en gang for alle. Og når det så engang begynner å bli for mye å gape over, så borer jeg hull i balja og legger på svøm.. ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...