Biam1 Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hver sin smak, - men jeg mener båten ødelegges. Er konservativ og nostalgisk på dette. Teak innredning som gjelder i disse flotte båtene!! Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Teak eller granpanel i 2sortering er ett og samme ulla for meg. Men det er min mening. Smaken er som baken, delt.... og avogtill lukter den drit. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Jeg foretrekker dette (Hallberg-Rassy 43 mk III) Fremfor dette (RM1360) hvertfall. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
ronbirke Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Det meste som er nytt og moderne er fint. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 En ting er å lage båter som ser ut som IKEA innvendig. Værre blir det når det ser ut som man sitter inni IKEA-skapet... Nei, jeg kommer nok til å beholde min mahogny-innredning slik den er. Men lykke til med prosjektet, du blir helt sikkert fornøyd og glad i båten. Det er viktigst! Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hehe. Ja jeg vil hygge meg i båten, ikke sitte å gremmes. Så det viktigste er jo at man er fornøyd selv, og ikke hva alle andre synes. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Nettopp :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Jeg foretrekker dette (Hallberg-Rassy 43 mk III) <klippet bilder> Fremfor dette (RM1360) hvertfall. Joda, en trenger jo ikke å fargesette som en sjukeheim heller da ;-) Den grå/hvite trenden på alt er jo ikke veldig maritimt, og ikke særlig "koselig" heller. Hverken på land eller på sjøen. Og der er jo en av fordelene med malbare flater, man prøve seg litt frem uten å "ødelegge" noe, som man jo gjør om man maler over kostbart treverk hvis man ikke liker det. -------- En ting liker jeg med båter med mye treverk i interiøret, det er mer tidløse. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 24 fot er jo ikke akkurat ValleHovin,så blir mere fresht og luftig og mindre mørkt og trykkende om ihvertfall endel av de verste flatene blir lysere. Lister og dører beholdes i teak, men i silkematt og ikke griseblankt. Tror det blir bra, og er kona fornøyd blir jeg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Når det gjelder interiør, så er gran, furu, sponplater og kryssfiner osv. helt OK male. Men å male tresorter som teak, mahogny, valnøtt, eik osv. - det burde vært en egen §666 i straffeloven som dømte slike gjerningsmenn til forvaring med minstetid på evig. Helt enig med deg i alt du skriver, bortsett fra straffeutmålingen...........er alt for lav! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Når det gjelder interiør, så er gran, furu, sponplater og kryssfiner osv. helt OK male. Men å male tresorter som teak, mahogny, valnøtt, eik osv. - det burde vært en egen §666 i straffeloven som dømte slike gjerningsmenn til forvaring med minstetid på evig. Hvis teak, amhogny, valnøtt osv må males så er de brukt på feil plass. Hvem skal straffes da? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Personlig, dersom jeg ville lysnet opp en ellers mørk teak / mahogny innredning, så hadde jeg startet med å trekke opp utvalgte områder med et passende skrogtrekk i stede for maling. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Personlig, dersom jeg ville lysnet opp en ellers mørk teak / mahogny innredning, så hadde jeg startet med å trekke opp utvalgte områder med et passende skrogtrekk i stede for maling. Har sett at enkelte med "mørke" seilbåter har malt opp skottene mot salongen med stort hell. Kan bli for mye tre enkelte ganger. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Har sett at enkelte med "mørke" seilbåter har malt opp skottene mot salongen med stort hell. Kan bli for mye tre enkelte ganger. Ja, det hele er en balansegang. Jeg mener man må trekke litt paralleller til hvordan vi har det i husene våre. Er tross alt lenge siden lakka, syret furu møbler og brystpanel var inn... En hagegruppe i teak ved brygga kan passere med ett nødskrik. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Hvorfor må de males ? (snip). Jeg har klart å berge det som var i edeltre heltre, så jeg har noen bordben osv. liggendene, som kan bli til knivskaft eller noe slikt med tiden. Men ellers - kulturrevolusjonen har satt sine spor. Jeg poster kl 5 om natten, måtte bare opp og tisse litt gamle mann. Hehe... -Men Fjordgrynt, du glemte å nevne sandblåsingen av tremøbler! Selv gamel bondemøbler av riktig det gamle slaget ble sandblåst - malingen skulle ganske enkelt vekk! Og folk syntes det ble så flott atte! -- Selv kjøpe jeg forresten et sett med 3 gamle 60-talls settebord av teak på garasjesalg for 25 kroner for noen år siden. Slike som går inn i hverandre og trenger bare plassen til ett bord når de ikke brukes. Flott teak. Jajamennsann. -Får prøve å sove litt til, kanskje... Redigert 23.Mai.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Åh, nå.... God morgen.. jeg har nå teak/mahogny på et par tre steder i huset, bla a i stua. Brei og fin plank brukt som listverk. :) Han som bygde huset var møbelsnekker. Synes det passer fint å beholde det, litt som et minne og et "tidsvitne". Har en del møbler fra den tiden også. Kanskje man skulle åpnet en egen tråd om historiske møbler av edeltre i OT. :) Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Syntes heltre edeltre er pent, det samme kan ikke sies om teak laminat med 0.5mm tynt teak sjikt. Hva som er god teak i min snekke fra 77 kan diskuteres, ser ut som det kun er rammene rundt dørspeil og enkelte lister. Resten er beisa finer og furu ser det ut som. Og DET MÅ males! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.