Jump to content

Enke og rimelig oppgradering av snekke.

ronbirke

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg foretrekker dette (Hallberg-Rassy 43 mk III)

<klippet bilder>

Fremfor dette (RM1360) hvertfall.

Joda, en trenger jo ikke å fargesette som en sjukeheim heller da ;-) Den grå/hvite trenden på alt er jo ikke veldig maritimt, og ikke særlig "koselig" heller. Hverken på land eller på sjøen. 

Og der er jo en av fordelene med malbare flater, man prøve seg litt frem uten å "ødelegge" noe, som man jo gjør om man maler over kostbart treverk hvis man ikke liker det. 

--------

En ting liker jeg med båter med mye treverk i interiøret, det er mer tidløse. 

Når det gjelder interiør, så er gran, furu, sponplater og kryssfiner osv. helt OK male. Men å male tresorter som teak, mahogny, valnøtt, eik osv. - det burde vært en egen §666 i straffeloven som dømte slike gjerningsmenn til forvaring med minstetid på evig.  :wink:

Helt enig med deg i alt du skriver, bortsett fra straffeutmålingen...........er alt for lav! :giggle:

Guest Avmønstret#

Når det gjelder interiør, så er gran, furu, sponplater og kryssfiner osv. helt OK male. Men å male tresorter som teak, mahogny, valnøtt, eik osv. - det burde vært en egen §666 i straffeloven som dømte slike gjerningsmenn til forvaring med minstetid på evig.  :wink:

Hvis teak, amhogny, valnøtt osv må males så er de brukt på feil plass. Hvem skal straffes da? ;-)

Guest Avmønstret#

Personlig, dersom jeg ville lysnet opp en ellers mørk teak / mahogny innredning, så hadde jeg startet med å trekke opp utvalgte områder med et passende skrogtrekk i stede for maling.

Har sett at enkelte med "mørke" seilbåter har malt opp skottene mot salongen med stort hell. Kan bli for mye tre enkelte ganger. 

Har sett at enkelte med "mørke" seilbåter har malt opp skottene mot salongen med stort hell. Kan bli for mye tre enkelte ganger.

Ja, det hele er en balansegang.

Jeg mener man må trekke litt paralleller til hvordan vi har det i husene våre.

Er tross alt lenge siden lakka, syret furu møbler og brystpanel var inn...

En hagegruppe i teak ved brygga kan passere med ett nødskrik.

Hvorfor må de males ? (snip). Jeg har klart å berge det som var i edeltre heltre, så jeg har noen bordben osv. liggendene, som kan bli til knivskaft eller noe slikt med tiden. Men ellers - kulturrevolusjonen har satt sine spor.

Jeg poster kl 5 om natten, måtte bare opp og tisse litt gamle mann.  Hehe...

-Men Fjordgrynt, du glemte å nevne sandblåsingen av tremøbler! Selv gamel bondemøbler av riktig det gamle slaget ble sandblåst - malingen skulle ganske enkelt vekk! Og folk syntes det ble så flott atte! :nonod:  -- Selv kjøpe jeg forresten et sett med 3 gamle 60-talls settebord av teak på garasjesalg for 25 kroner for noen år siden. Slike som går inn i hverandre og trenger bare plassen til ett bord når de ikke brukes. Flott teak.

Jajamennsann. -Får prøve å sove litt til, kanskje... :saint:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Åh, nå.... God morgen.. jeg har nå teak/mahogny på et par tre steder i huset, bla a i stua. Brei og fin plank brukt som listverk. :)

Han som bygde huset var møbelsnekker. Synes det passer fint å beholde det, litt som et minne og et "tidsvitne". Har en del møbler fra den tiden også.

Kanskje man skulle åpnet en egen tråd om historiske møbler av edeltre i OT. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...