Carlingsen Startet 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2016 Jeg vurderer å ta båten på årets ferietur til Kristiansand. Kjører fra Nøtterøy. Har en 25 fot Nidelv 750 Sport med 200 Hk diesel. Har vært endel ute og putret med mindre båt i skjærgården før, men har ingen erfaring med farevannene fra Tjøme og videre. Mannskapet har aldri vært i båt. Hva bør jeg tenke på? Hvor lang tid bruker jeg? Må jeg bakse med mye sjø? Burde jeg egentlig la båten ligge og ta bilen i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Tja, hvis både været og humøret er bra, så går det vel også bra. Jeg er ikke så veldig kjent nedover agderkysten, men omtrent det første du må rundt er vel Tønsberg Tønne, og jeg personlig ville nok unngått det i en 25 fots båt dersom været ikke er helt strålende og havet er stille? Sitér dette innlegget Link to post
Carlingsen Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Hører mye snakk om rakkebåene. Tønsberg Tønne er vel ikke like ille? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hvis du setter deg ned med kartet for området og denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/126376-hentetur-moss-stavanger-to-do-or-not-to-do/ - så tenker jeg du er godt på veg i planleggingen: Havneguiden er også kjekk å ha i slike sammenhenger: http://www.havneguiden.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Var frem og tilbake sandebukta-grimstad noen ganger i fjor sommer. Med scand 7600 dynamic. Det er vel tønsberg tønne til stavern, indre leia. som var værst. Gikk utenom rakke alle gangene. Er rett og slett mer behagelig.Siste turen hadde jeg flatt vann fra lyngør til verdens ende. Når du kan cruise så langt i 25kts, så blir turen kort.Værste turen var det mye veldig lav og sakte plan i 14kts. Da er det langt og slitsomt. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
finnmarken Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Fin tur dette. De lengste strekkene utaskjærs er vel fra Svenner fyr til forbi Langesund og fra Kragerø til Lyngør. I tillegg har du selvsagt noen kortere strekk i åpent hav, men om du passe på å gå når vinden har løyet så går jo det fint. Ja, alt handler om været og da spesifikt vinden. Jeg venter alltid til det har løyet av når jeg skal utaskjærs. Da får man en flott reise, men da må du belage deg på å vente en del. Er det lite vind går du jo fint fra Tønsberg til Kristiansand på noen timer, men for min del bruker nesten alltid to-tre dager på en slik tur. Forbered deg godt. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Min erfaring med Rakke og forsåvidt områdtet ved Tønsberg Tønne er å at det er mer rolig å gå langt ut. Selv om det kan virke litt skummelt i starten så er sjøen mye snillere som regel. Greia med Rakke er i tillegg til grunnene, at spesielle havstrømmer ( fra Lågens utløp i Larvik) kan gi ganske ekle og lite forutsigbare bølger. God tur! Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Carlingsen Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Takker så mye for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Per Jensen Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Har lest mye om farlige og uberegnelig farvann ved Rakkebåene, samt om store dønninger ved Tønsberg Tønne, men har ennå til gode å se en beskrivelse av forholdene ved ulike vindretninger. Skjønner at vind syd/sydvest roter opp sjøen, men hva med nordavind eller andre vindretninger? Så vidt jeg er i stand til å vurdere ut fra kartet, burde nordavind i det minste ett døgn bety fralandsvind og farvel til gammel sjø fra syd/sydvest. Noen som har erfaring med hva som er de(n) gunstigste vindretningen(e) på disse strekkene? Kan for øvrig legge til at vi med en 22 fot med 150 hester har kjørt flere turer fra indre Oslofjord og nedover svenskekysten (f.eks til Käringöen, Åstol eller Gøteborg). Her har vi uten problemer krysset Sekken, Gula Humpen og andre utsatte strekk. Vi har da kjørt tidlig eller sent, og helst i perioder med mindre vind. Et av problemene med å gå til sørlandet er at reisefølget mitt er livredd for store dønninger og har hørt mer negativt om strekningen Tønsberg Tønne til Kragerø. Aldri gøy å kjøre båt med en som tror hun skal dø ;) yr.nos 10-dagers værvarsel, virker for øvrig ikke spesielt positivt mht. til å ta turen til sørlandet. Generelt mye vind ... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 adeneo skrev On 19.5.2016 at 0.44: Jeg er ikke så veldig kjent nedover agderkysten, men omtrent det første du må rundt er vel Tønsberg Tønne, og jeg personlig ville nok unngått det i en 25 fots båt dersom været ikke er helt strålende og havet er stille? Jeg har kjørt t/r Oslo - Lillesand i sommer med en Yamarin 68DC (22 fot). Rakkebåene er vel "verste" strekker, men helt uproblematisk under OK forhold. På turen sydover var strekker Tofte til Horten verst, mye små krappe bølger... Rundt rakkebåene vil du ikke ha kraftig sydlig vind. Jeg ventet på rolig vind, og på vei nordover fikk vi vestlig vind, det lager ikke vindbølger i det området. Store dønninger får du uansett her.. Gå langt ut, leia er godt merket, og i Juli er det stor trafikk her, når været er OK.. Du må også utaskjærs fra syd på Jomfruland og ned til Lyngør. (Kan gå innom Risør, et lite stykke innaskjærs). Her får du også sjø, og bør unngå sterk vind fra alt annet enn vest. Fra Lyngør kan du gå innaskjærs til rett syd for Grimstad, der får du et halvåpent strekk (mye kortere og mer beskyttet enn de to overnevnte). Så får du blindleia som er godt beskyttet, før Kr. Sand må du nok litt utpå igjen, men det strekker seilte jeg sist i 1998..:) PS! Du får en forsmak på bølgene ved Tønsberg tønne, er du ikke komfortabel så snu og vent på bedre vær, men venter du på stille hav her kan du vente lenge... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Tråden var over ett år gammel, så det først nå....? Sitér dette innlegget Link to post
Per Jensen Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Tråden var over ett år, men innlegget mitt ble postet i dag. Ikke vits i å starte ny tråd om forhold som ikke endrer seg fra år til år, så jeg valgte å slenge meg på her. Takk for svar på et tidløst tema .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.