Rinker280EC Startet 9.Mai.2016 Del på Facebook Startet 9.Mai.2016 (redigert) God kveld :) Ønske om båt har vært tilstede i en årrekke og forrige uke ble jeg heldig eier av en 2007 Rinker 280 EC, som forhåpentligvis blir perfekt for en familie på 4 til dags og helgeturer :) Utfordringen er å få båten hjem til Stavanger. Henting med bil utgjør mye organisering og en relativt stiv pris, så er planen pr nå å kjøre denne hjem selv. Fakta: - Undertegnede på 39 år(igjen) der sjøkunskapene begrenser seg til området Sprangereid-Kristiansand i en 17" Yamarin Bowrider. ettersom hytten ligger rett innenfor Ryvingen fyr så har man passert dette området mot Mandal i litt rufsevær uten problemer/ubehag, men der stopper også min kjennskap om hvordan bølger oppfører seg :) -Meget oppegående svigerfar på 70+ som har 20 års erfaring i samme området og er en kløpper på kart og geografi (elsker kartboken sin og fordrar ikke GPS'n i bilen...) Båten som nevnt over en Rinker 280EC VP D4(31 fot) Kommer rett fra vinterlagring og full service(nye propeller) og har 350t bak seg. Etter å ha lest flere henteturer så ser jeg at det ikke nødvendigvis er så lett å planlegge slike turer til bestemte datoer(grunnet vær ) Planen er å hente denne førstkommende Lørdag i Moss der båten ligger klar på vannet. Jeg har sjekket avstanden til Mandal/Skjernøy som vil bli første stopp med overnatting på hytten før planen er å dra videre neste morgen med kurs for Stavanger. Så til spørsmål jeg trenger deres ærlige svar på:) - Er vi for uerfaren for en slik tur? - Hva er kjekt å ha med på en slik tur som vi sikkert ikke tenker på? - Hva MÅ vi ha med? båten har plotter og VHF - Hvor mye vind er "for mye vind" når man skal passere de forskjellige stedene fra Moss til Kristiansand og videre fra Mandal til Stavanger der det er fare for bølger utenom det vanlige - Hvilken snittfart bør man kunne regne med gitt dagens prognoser for værforholdene neste helg? Båten marsjerer på 22-24. -Hvor mange tanker vil vi sånn ca svi av på turen? -Andre nyttige ting ? - Vil min landkrabbekropp bli sjøsyk før vi når Tønsberg? :) Alle svar tas imot med stor takk :) Og ønsker noen med erfaring en tur rundt kysten så er de hjertelig velkommen:) Redigert 9.Mai.2016 av Rinker280EC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Just do it! Fin måte å bli kjent med båten på og det vil gå som en drøm med svigerfar på laget, god planlegging og riktig utstyr i reserve (dieselfilter mv). Gjorde selv en slik tur fra Langesund til Bergen i 2010 med kone og 4 barn ombord. Det er minner vi ofte snakker om fortsatt, nå når de eldste er blitt voksne. Og lager du en hentetråd her på Båtplassen har dere hjelp når dere evnt måtte trenge det. Du får sikkert mange gode svar, men dette blir en flott tur. Bare ha respekt for vær og vind og ta heller en ekstra dag i havn, framfor å ta sjanser eller haste avgårde. Flott båt, forresten! Redigert 9.Mai.2016 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Rinker280EC Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Hei Bergen Dørk. Takker for positive ord om både oss, turen og båten :) noterer ned Dieselfilter. Hva slags verktøy trenger man for å bytte et slikt? Slikt bør vel være hyllevare hos et VP verksted i Stavanger vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Om du blir sjøsjuk før Tønsberg, så bør du nok ha med en til å avlaste kjøringa. Båten vil uansett få kjørt seg og bør tåle turen. Du bør sette deg godt inn i kartplotteren og bruk god tid på å plotte ruta der. Det kan du også lese deg opp på i forveien. Ha en pad/tab ved siden av, med kart, så går plottinga kjappere. Om du eller båten sliter, er det fint å ha en strek å følge. Jeg ville satt max signifikant bølgehøyde til 1 meter ved Stadt og Lista. Ellers må du ut av plan og turen tar myyye lenger tid. Det er stor forskjell på 23 og 7 knop på lengre havstrekk, som rundt Egersund. Dieselfiltre og diverse verktøy er viktig, samt..., viktig, husk solbriller ! (lett å glemme). Ellers.., god tur ;-) Edit. Verktøy: skrutekkersett, fastnøkkelsett, vannpumpetang, lommelykt og vifteovn (landstrømkabelen bør følge med) Redigert 9.Mai.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Du har gjerne et forfilter (grovfilter) og et finfilter. Finfilteret sitter på motoren og til dette kan det være greit å ha en filtertang fra Biltema. Jeg har hatt glede av en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefiltertenger-2000024002/ Denne kan brukes både til å løsne diesel- og oljefilter. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Om du blir sjøsjuk før Tønsberg, så bør du nok ha med en til å avlaste kjøringa. Båten vil uansett få kjørt seg og bør tåle turen. Du bør sette deg godt inn i kartplotteren og bruk god tid på å plotte ruta der. Det kan du også lese deg opp på i forveien. Ha en pad/tab ved siden av, med kart, så går plottinga kjappere. Om du eller båten sliter, er det fint å ha en strek å følge. Jeg ville satt max signifikant bølgehøyde til 1 meter ved Stadt og Lista. Ellers må du ut av plan og turen tar myyye lenger tid. Det er stor forskjell på 23 og 7 knop på lengre havstrekk, som rundt Egersund. Dieselfiltre og diverse verktøy er viktig, samt..., viktig, husk solbriller ! (lett å glemme). Ellers.., god tur ;-) Edit. Verktøy: skrutekkersett, fastnøkkelsett, vannpumpetang, lommelykt og vifteovn (landstrømkabelen bør følge med) Jeg synes Worry har gode poeng, men man kan også legge opp litt ruta etterhvert. Turen fra Farsund til Stavanger har ikke så mange alternativ. Ned til Farsund kan det jo være greit å ha sett litt nøye på farvannene man skal passere. Det fungerer også fint med papirkart. :-) Kanskje din svigerfar foretrekker det. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Trophy Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Litt sein i avtrekket oljefilter/dieselfilteravtrekker http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefiltertenger-2000024002/ Redigert 9.Mai.2016 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Rinker280EC Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Her renner det på med gode tips, noe det settes stor pris på :) -Filtertang : Kan jeg bruke en slik? (Den brukes jevnlig i garasjen her) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefilteravtrekker-2000017005/ -Kart, Er sjøsportkart det beste? ser jeg må ha en 3-4 stk for å dekke hele turen. -Verktøy : Det har jeg i lassevis av så da pakkes et bredt spekter(føler hele verktøysvognen gjerne skulle vært med) -Forfilter og Grovfilter : Noen som vet hvor i Stavanger dette enklest kan handles? -Landstrømkabel må sjekkes om følger med. bra tips :) -Vifteovn : Båten har Webasto, trenger man ekstra ovn da? (Mulig dumt spørsmål....) -Sette Max Sigifikant Bølgehøyde 1 meter ( Fint om denne kan forklares litt... I mellomtiden googler jeg... ) :) -Solbriller og lommelykt er notert . -Kikkert pakkes også Worry II : Du sier båten vil få kjørt seg litt og bør tåle det, hørtes en anelse skremmende ut ? :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Ikke meningen å skremme, men ja, båten vil få greit med juling. Det slår godt til tider, og det skal ikke høye bølgen til for en skikkelig støyt.. Alt som ikke er festet godt, havner fort på gulvet. På slike strekker kan ting løsne, så viktig med verktøy. På en større båt jeg kjørte løsnet innfestningen til kjøleskapet, det er ikke morro når det er sjø og du ble sjøsjuk ved Tønsberg :-) Du skal ikke ta for lett på en slik tur, selv om sikkert mange mener det er tut og kjør. Vi hadde max 1,5 meter signifikant bølgehøyde, noe som var for mye (da er det til tider mye mer enn 1,5 meter). Dere bør være to, ikke tenk på å ta turen alene om du ikke føler du har erfaring nok. Det er flere hentetur-tråder her inne på denne strekningen, les disse. Men.. om været er som nå.. god tur :-) Bjørn og Sap kommer sikkert med flere råd og tips i tråden etterhvert ;-) Redigert 9.Mai.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Det er vel en sammenheng om man blir lett bilsyk og lett båtsyk føler jeg. Blir man fort bilsyk blir man som oftest ganske fort sjøsyk også.. Håper på hentetråd ! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Du forteller at det er plotter i båten, men du bør på forhånd forsikre deg om at den er oppdatert med kart over HELE strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Husk å plotte rute på forhånd. Med nødruter i tilfelle dårlig vær eller uforutsette hendelser.. legg rutene på trygge steder. Slik at om du følger ledestreken vet du at det er trygt. Mange gode råd har du fått allerede.. så dette blir bra. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 (redigert) Ikke press deg selv føler du at dette ikke går så går du til land "safety First" en mann med panikk jobber veldig urasjoneltSjekk været føl på det føler du det er for mye sjø så avbryter du ....Det er det viktigste å ikke gå på akkord med seg selv ..Hold godt klar av land i tilfelle motorstans så slipper det å bli kristisk i tilfelle du må ha hjelp av noenGod tur Redigert 10.Mai.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Catch22 Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Alt er vel nevnt, så da er mitt forslag SOLKREM. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Meld deg inn i redningselskapet, greit med gratis hjelp hvis noe skulle skje. De er tilgjengelige når det måtte skje noe. Pluss at en støtter en god sak ved å være medlem. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Regner med du har ett nettbrett og. Bruk det som backup for plotter. Der hr du og plottet flere forskjellige rutevalg. Alt etter vær og føre. Samtidig kan du da gå med en plotter på oversikt. Mens den andre er zoomet inn for detaljer. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Du regner for kort tid :-) Det er slitsom tå kjøre båt i så mange timer i strekk. Særlig om man ikke er vant. Vurder å ta med deg en som er mer erfaren enn deg. Alt blir bra om været er fint og båten fungerer. Alt blir dritt om været er dårlig, båten ikke fungerer og det blir stress og mas. Sitér dette innlegget Link to post
Rinker280EC Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hei. Har handlet inn Kart 305(Hele kysten) som backup i dag. Har også handlet inn Dieselfilter (fin og grov(?) Jeg har Ipad men uten GPS. Kan ev parre den med Iphone men usikker på om det hjelper på GPS mottak ? Noen anbefaling ang program på PAD ? Ser Navionics er bra men syntes prisen med all in-app var litt drøy? Kunne noen ramset opp fyr/målesteder som jeg må sjekke før avreise. Gjerne i korrekt rekkefølge (Moss - Stavanger) Frem til Tønsberg Tønne bør det vel være tilnærmet problemfritt ? Så de jeg kjenner til er Tønsberg Tønne Torungen Fyr Oksøy Fyr Ryvingen Fyr Lindesnes Fyr Lista Fyr Ogna Ang båtsyk, så blir jeg aldri bilsyk. Kjører bil på både asfalt og isbane ila året, Men jeg takler ikke karuseller på tivoli mens Berg og dalbaner er er en stor lidenskap (nok off-topic) ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 NavionicsHD får du prøve versjon 7 dager gratis inkl kart ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Worry II Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 (redigert) Du trenger egentlig ikke "live" kart på Ipaden. Du kan bruke kartet til YR eller Gule Sider, både til å legge ruta i plotteren, samt til å zoome lenger ut i tillegg til plotteren underveis. Han som ikke styrer kan følge med på Ipaden underveis. Det fungerer toppers Ikke kjøp for mye fjas bare for denne turen Redigert 10.Mai.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Jeg bruker alltid Obrestad på Jæren. Det ligger helt i vannkanten. Å synes varsel fra yr stemmer noenlunde godt med erfaringen der ute Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Jeg bruker alltid Obrestad på Jæren. Det ligger helt i vannkanten. Å synes varsel fra yr stemmer noenlunde godt med erfaringen der ute Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Tips. Fyll tanken på Båly Marina, så ta Spangereidkanalen på innsiden av Lindesnes. Da kan du ta etappen derfra helt til Egesund i ett jafs. Det er på denne etappen det er stor forskjell på om du kan ligge i plan eller ikke. 4 timer i plan kan fort bli til 9-10 timer om du må ut av plan om det er for høy sjø. Da er det fint med noen alternative nødhavner i plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 (redigert) Skal du oppover Lista landet til Jæren er det bare tids sløsing å gå Spangreidkanalen hvis du ikke er på tur for å se deg rundtEr Lindesnes tøff gi opp med en gang inn til Farsund eller Korshavn og vent på bedre værJæren er værre i de fleste tilfellene Live camera Lindesnes her http://www.lindesnesfyr.no/webkamera/ Været på Lindesnes oppdatert http://www.lindesnesfyr.no/fyrstasjonen/vaeret-i-dag/ Redigert 10.Mai.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Key Freak Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 To do, helt klart! Jeg hentet Baltic 29 fra Haugesund til Sande i Vestfold i 2008. Du har mer erfaring enn det vi hadde. Vi kom oss fint hjem. Vi hadde riktignok 6 dager å bruke, og vi var dessuten relativt heldig med vær og vind.Men jeg er enig med de som skriver at tidsplanen er for stram. Med skikkelig godvær lar det seg gjøre, men det kan man ikke regne med. Og det blir slitsomt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.