Jump to content

korrekt fremgangsmåde ved bunnstoff på epoxyprimer

Skarpnes25

Recommended Posts

Hej alle på BP :smiley:

Sagen er den at jeg forsøger at finde den mest korrekte måde at påføre bunnstoff oven på 2K epoxyprimer på min 25 fods glasfiber båd.

Jeg har naturligvis læst 24/7 på nettet om hvordan det skal gøres og jeg må sige at jeg synes ikke at der er enighed på området blandt de kyndige.

Jeg vil male min bund med Jotun NonStop VK.

Jeg er i gang med at male hele bunden med epoxyprimer fra BT (30-623)

Jeg har slebet bunden helt ned til gelcoat og er i gang med at male det 3. lag epoxyprimer. (båden er 25 fod og jeg bruger 1 liter pr. lag.)

Jeg vil give båden 4 lag (4 liter) epoxy primer inden bunnstoff.

Jeg har netop fået følgende svar fra Biltema i Sverige:

Innan man målar med bottenfärgen ska epoxiprimern vara övermålningsbar. T.ex efter 16 timmar vid 20°C.
Mellan de olika lagren bottenfärg är det dock bättre att måla vått-i-vått.

Jeg er i gang med 3 lag epoxy primer og efter 3-4 timer så føles den allerede MEGET tør. Den føles ikke klæbrig og smitter heller ikke af. Den føles tør.

Hvad er det korrekte måde i denne sag?

Skal man (som Biltema siger) vente i f.eks. 16 timer eller skal jeg male 1. lag bunnstoff allerede 1-2 timer efter påføring af sidste lag epoxy primer (når denne er klæbrig men ikke smitter af)

Mange siger at man skal gøre det sidste for så binder bunnstoffet sig bedre fast til epoxy primeren. Nogen siger at hvis man venter til at epoxy primeren er tør så vil bunnstoffet ikke sætte sig ordentligt fast.

Det kunne være rigtig godt hvis der er nogen som har erfaringer med denne problematik som de vil dele eller har gode råd.

Mvh.

Thomas :flag_da:

Hei, gjør som produsenten anbefaler.

Du kommer til å få mange forskjellige svar, og enkelte har god erfaring med å ta bunnstoff på klebrig primer. Med mange produkter går det bra, men hvis det ikke går bra, dvs. primer reagerer med bunnstoffet har du en lite morsom jobb foran deg..... (slipe bort alt og starte på nytt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...