Jump to content

hus-båt på vann/innsjø

JKJ

Recommended Posts

Lov og lov, du blir nok ikke buret inne for å bo i husbåt, men hvis du ikke har bosted med gyldig adresse blir du registrert i folkeregisteret som ufb. Får du tittelen "uten fast bopel" er du i realiteten i samme klasse som uteliggere, lasaroner og annet omflakkende :wink: Er ufb selv og har nå klart meg fint de siste fem årene. En fordel om du har ordnet deg mobiltelefonabbonnement, kredittkort og lån (til flåten) før du flytter ut av leiligheten/huset du bor nå. Flere aktører kan hjelpe deg, men prossessen er mer omfattende enn før.

Personnummeret ditt er fremdeles ditt, men du kan oppleve at enkelte offentlige etater ikke lengre finner deg i oversikten sin. I forbindelse med omregistrering av en bil sa faktisk hun bak disken at uten gyldig personnummer eksisterte jeg ikke! Jeg måtte da spørre om hallusinerte at jeg sto rett foran henne :giggle: Det ordnet seg heldigvis, men kun på grunn av personlig oppmøte, å få gjort ting som krever personnummer over nett blir mer og mer vanskeligere, det er i alle fall min erfaring. Selv om det kan være utfordringer ved å være registrert som ufb over tid er det heldigvis ikke problemer å få pass, der må du møte opp personlig uansett.

Å stemme ved kommune- og stortingsvalg kan ta lengre tid da du ikke blir stående i det vanlige manntallet i kommunen du bor. Sist valg tok det nesten en time å stemme for min del, de måtte finne navnet mitt i en perm som ikke var lett å finne. Uten fast bopel var jeg heller ikke registrert som tilknyttet den lokale menigheten/kirken lengre og måtte derfor levere inn en skriftlig søknad til menighetsrådet om å få lov til å stemme ved kirkevalget.

Andre ting det kan være lurt å tenke på er hvordan du løser det med strøm, vann og kloakk. Hvordan få opprettet en avtale med en strømleverandør til en eiendom som ikke finnes? Vann? Gjerne en slange fra en nabo? Eller hvis flåten skal ligge i ferskvann - vann fra under flåten? Hvordan skal du bli kvitt septiken, i ferskvann?

Jeg bor i båt på femte året nå, men ligger i opparbeidet bryggeanlegg i saltvann. Der ordner strøm og vann seg greit. Når det gjelder septiken (har stor tank) må jeg minst 300 meter fra land for å tømme denne. For arbeidsplassen min er det ikke noe problem at jeg bor i båt (ikke at de hadde hatt noe med det heller sånn sett) og jeg kjenner folkene i banken. Dermed kan jeg få lønn, betale skatt og få lån hvis jeg trenger.

Det er nok enda flere ting å ta hensyn til ved flytting til det våte element som jeg ikke kommer på i farten, men tingene over er i alle fall noe av det. Selv trives jeg godt og kan anbefale andre livet som flytende lasaron :wink: Det er en egen følelse av frihet å leve slik, i tillegg står naturopplevelsene i kø hver eneste dag :smiley: Men hadde nok ikke flyttet ombord hvis jeg ikke hadde hatt en god plan for strøm, vann og septik.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

"Levebåten Marie" ble vel erklært uønsket i Bærum, retten kom vel frem til at det var litt for mye "hus" og litt for lite "båt". Lovene som ble brukt er erstattet med nye lover, så jeg vet ikke om rettsaken fortsatt er aktuell.

Dette var i saltvann - og man har langt større friheter i saltvann enn ferskvann. Ikke minst, friheten til å flytte til nabokommunen.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å legge ned betydelige midler i et flytende hus i ferskvann, for å si det slik. Ikke uten først å ha søkt råd fra en dyktig advokat.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

I en innsjø vil det være to steder jeg vil anta at du må ha en tillatelse, grunneier og kommunen. Grunneier fordi du må legge deg et sted i umiddelbar nærhet av land for å ordne strøm/ kloakk og adkomst på fornuftig vis og kommunen fordi en permanent husbåt veldig fort er nettopp det; permanent og søknadspliktig på lik linje med bryggeanlegg/badehus etc. Men ellers er sikkert Hakkanens betraktninger verdt å ta med seg.

Det er sikkert forskjell på hvilket vann/vassdrag man ønsker å slå seg til ved. Skulle tro det er lettere å kunne gjøre slikt uten reaksjoner i et vassdrag hvor det er et visst antall fritidsbåter av en viss størrelse og hvor det sannsynligvis også finnes mottaksstasjoner for septik fra disse. Antagelig enklere å få til i Randsfjorden eller Mjøsa enn i Svartkulp eller Langenvassdraget. Strøm vil jeg tro man kan si man ordner via solcellepanel/batteri.

Noe stort antall og problem tror jeg uansett ikke dette vil bli i norske vassdrag, hva gjør man om vinteren med en husbåt i ferskvann som fryser?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...