Jump to content

Valg av batterier og lader

TerjeØ

Recommended Posts

Jeg tror mine Forbruksbatterier har tatt kvelden.

Nå skal jeg gå til innkjøp av 2 nye.

Start batteri har jeg akkurat kjøpt fra båtbua i Fredrikstad.

Tidligere Forbruks batterier var av 2x115ah men uten deepcycel noe jeg vurderer nå.

Batterilader har jeg ikke peiling på, så det hadde vært fint med linker også til anbefalte ladere.

Angående bruk av båten så blir det en del i uthavn så batterier og lader bør fungere bra.

Vist jeg har glemt noe info så skal jeg prøve å gi svar på dette

Dersom du vil bytte batterier og ladeopplegg en siste gang: Kjøp deg LiFePO4 batterier og en passende lader, fra f.eks. ProMariner (maritim) eller Sterling Power (Becker).

Nest-best blir kanskje AGM batterier og en passende lader. Kjøp gjerne en som har mulighet for både AGM og LiFePO4, så slipper du å bytte lader også neste gang.

LiFePO4 er nok det beste man får som forbruksbank for tiden, men det er vel kanskje for litt spesielt intersserte?

Hvis du skal gå for blybatterier som du hadde har jeg en anbefaling. Kjøp deg åpne syrebatterier som du kan etterfylle vann på. Og siden du ligger en del i uthavn; prøv å få stappet inn ett batteri til. Da lever batteriene et pener liv, og du har mer strøm å rutte med. Resultatet er at batteriene varer mye lenger, så det blir antagelig billigere for deg på sikt også :yesnod:

Et annet tips er å legge seg til gode vaner for bruken av batteriene.

• Ikke lad dem ut mer enn nødvendig (tommelfingerregel max 50% utlading)
  • Sett på landstrømmen og topplad så snart som mulig etter en tur, ideelt sett umiddelbart.
  • Ta av laderen når batteriene er ladet opp.

Under ser du en tabell som hviser hva spenningen normalt er på batteriene ved ulike ladetilstander. Dette forutsetter at batteriene har stått uten belastning en halv time.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...