Shore Startet 20.Mai.2016 Del på Facebook Startet 20.Mai.2016 (redigert) Jeg er på utkikk etter brukt seilbåt og skulle gjerne sett noen i sitt rette element og kanskje utvekslet noen ord med eiere av slike. I en del av båthavnene/marinaene i og rundt Oslo er det mange båter jeg gjerne skulle tittet på, men blir gjerne møtt av porter som hindrer adgangen. Har vært en del i Østfold, Skjeberg, og der er det flotte anlegg som er åpne for publikum og som inviterer til en flott spasertur på bryggene. Er det mulig å få noen tips til åpne turistvennlige marinaer, av en viss størrelse, gjerne i Osloområdet og helst østkysten av fjorden mot Sverige, eventuelt i Strømstadtraktene? Redigert 20.Mai.2016 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Oi, sååå mange? Nei, det tror jeg ikke jeg rekker å besøke...... :) Er det ingen som vil tipse om besøksvennlige marinaer, eller er de redd for å opplyse om det pga uhederlige personer som kan misbruke opplysningene? Tror nok de som raider båthavner og marinaer med uhederlig hensikt har oversikt over hvor det er lett å komme til, uansett vil nok ikke de la seg stoppe av en låst port. Selv vet jeg bare om marinaen på Ullerøy, Skjeberg og den er ganske stor og med mange fine båter og trivelige båteiere, der er det trivelig å rusle rundt. Kunne tenke meg tips om flere. Min første tur hadde nok gått med rutebåten til Hovedøya, der er det vel 2 ganske store båtopplag/marinaer, men så vidt jeg erindrer, kun adgang for medlemmer. Samme med den store og flotte vis a vis gamle varemessa på Skøyen. Mulig det hadde blitt for stor trafikk om de hadde vært åpne for alle, forståelig nok. Redigert 21.Mai.2016 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Jokkish Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 De fleste Marianene I I fredrikstad og hvaler er åpne for publikum ville jeg tru, sist gang jeg var på utkikk etter båt så var det ikke noe problem å sparere rundt på bryggeanlegget I allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Jeg kan anbefale deg å ta en tur på Skjæløy Brygger. Stor havn og lett å få igang bryggepraten fordi mange ligger med hekken mot bryggene. Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Grunnen til at marinaene i sentrale strøk er stengt er nok ikke for å hindre turgåere i å kikke på båter, men å hindre uønska besøk i båtene. Marinaer med seilbåter i nærheten som var åpne sist jeg var der er Fiske på Jeløy, Fuglevik og Skjæløy som Sone II nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 I Drøbak er det vel gode muligheter for å kikke på båter. Den gamle havna er jo helt åpen, men det er vel mesteparten av marinane i vindfanger bukta litt utenfor sentrum og. Masse å se på der. Ellers har du vel fagerstrand på Nesodden og som jeg mener er helt åpen, mye å se på der og. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Kjempebra, da har jeg litt å titte på før varslet regn setter inn i ettermiddag. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jotto Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Båthavna i Son sentrum er også åpen. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Hei. Er vel sikkert en av medlemmene her som ligger i en låst båthavn som kunne ha tatt deg med inn på en liten kikke runde også? Da får du jo også oppleve den sosiale biten med båtlivet før du handler deg båt. Selv så ligger jeg i en åpen havn i Notodden. Så jeg kan desverre ikke hjelpe. Men oppfordrer andre fra Båtplassen til å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Som det har blitt sagt tidligere så er de fleste havner i Fredrikstad og Hvaler åpne. De ligger tett rundt hele kysten så det er mange å velge i. Hvor det ligger flest seilbåter vet jeg ikke. Men på gressvik marina (eller 100meter lenger ut) har jeg min båt og det er kun jeg og 2 til som har motorbåt der (liten båt plass) Men eieren og de som jobber dere er utrolig hyggelige. Ligger noe skikkelig fine seilbåter der. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Da har jeg vært en liten runde, eller en ganske stor. Dro til Skjæløy, eller Skjæløyd som noen moropettere hadde rettet det til :) Der var det full dugnad med maling av brygger og dermed ikke helt greit å labbe rundt synes jeg. Forøvrig en fin marina, men akk så store og fine båter, langt over mine muligheter og ønske. Dro innom Ullerøy, som jeg kjenner fra før, men til tross for kjempestor marina var det forholdsvis få båter i båsene. Er kanskje mange som er på helgetur allerede. På veien tilbake dro jeg innom herlige Son, hvilken perle av et sted. Stor båthavn, men allikevel få seilere i min klasse, 30 - 35 fot. De andre stedene som er nevnt vil få besøk og jeg skal prøve å legge det til ukedagene for å treffe flere "hjemme" En god del båter står på land ennå, men det var få i kategorien for min interesse. Takk for gode innspill, tar gjerne imot flere. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Et tips kan være å oppsøke båtforeninger, ikke marinaer. Marinaer er dyrere å ligge i, og mitt inntrykk er at de med billigere båter (som oss...) er i flertall i båtforeningene, mens i marinaene hvor prisene er høye er det ofte overvekt av dyre og flotte båter. Eksempel: Fredrikstad Motorbåtforening (Fjeldberg) ved Mosseveien er båtforening. Her finner du mye rart i alle prisklasser, men ikke så mange flotte båter på over 40 fot. Sand Marina, Spjærøy, Hvaler. Her er det mye store og dyre båter. Bekke steder kan du spasere fritt på bryggene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Shore Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Jeg kan tenke meg det er mye riktig i det du skriver Komodo, jeg må si jeg ble ganske overrasket over størrelsen og standarden på båtene. Det virker nesten som det er flere over 40 fot enn under. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
TerjeØ Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Fjellberg er det vel ikke så mange seilbåter. Jeg hadde selv lyst til å ha båten min der siden det er nærme mitt hus og det er svært billig der. Men jeg er ikke no glad i de påle greiene. Men jeg betaler da også 3* prisen for å ligge på fin brygge å dette er uten vinter opplag som igjen vil føre prisen opp i 4,5* fjellberg ?. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 En mulig utfordring ved å oppsøke foreningshavnene, er at det ofte er et ganske lukket miljø. Dvs. alle kjenner alle, og man kan fort bli mistenkeliggjort når man ruslet rundt og viser interesse for båtene som ligger der. Men for all del... Har man ærlige hensikter og har lett for å komme i snakk med folk, går det nok gjerne bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.