Jump to content

Litt info om Garmin kartplottere og bruksområder


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Jeg har en garmin 276C kartplotter med både sjøkart (BluChart 6.5) og topografiske kart på vektorform.

 

mine erfaringer med BluChart er meget bra og tilfredstiller mine behov.

 

Nå har jeg kjøpt meg et kart som heter City Select (versjon 7), dette er et navigasjonskart for bil. Dette kartet dekker hele europa. Her er det inntegnet alle veier, severdigheter og all annen informasjon som du har behov for ved en biltur. Systemet baserer seg på Turn-by-turn og vil informerer deg hele tiden hvilken vei du skal bruke for å komme frem til målet.

 

Testet dette systemet i Tyskland i forrige uke, må si jeg er mektig imponert.

 

Så de produktene vi buker i båten kan også brukes i andre fremkomstmiddler.

 

Gjør oppmerksom på at Mapsource har kommet med nye oppgraderinger, samt oppgradering til våre GPS'er og kartplottere.

 

http://www.garmin.com/support/download.jsp

 

God sommer.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har en Quest hvor City Select V7 fulgte med på CD. Så vidt jeg har forstått, har jeg en kostnadsfri tilleggs-lisens jeg kan laste ned til City Select. Sånn at min software kan benyttes på to forskjellige enheter.

 

Om en kompis av meg kjøper en 276, vil han da kunne benytte seg av min frie City Select-lisens? Eller må 276 ha City Select ferdig på minnekort for å fungere?

 

Samme sak i retur, han kjøper eventuelt da en 276 med en lisens på BlueChart hvor jeg antar at det også ligger en ekstra enhetskode tilgjengelig kostnadsfritt. Vil jeg kunne benytte hans andre lisens på BlueChart til min Quest?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Trur nok ikke Garmin tenkte i de baner når de laget "nøkkler" til disse kartene. Når du registrerer ditt kart (BluChart og eller CitySelect) så må du gjøre dette via internett. Tanken var at du som kunde kunne få anledning til å kjøpe deg en ny GPS i den tiden/perioden kartet var og er "up to speed". Det vil si at du må registrere begge GPS'ene da på ditt navn og lisens nr. Når den dagen kommer at du ønsker å kjøpe ny GPS så har du allerede spilt de mulighetene til å få dette kartet inn på din nye GPS.

 

Jeg trur at ditt forslag til løsning er en smule ulovlig samt at jeg personlig synes at det er dumt å gi bort muligheten til å bruke kartet senere ved eventuelt kjøp av ny GPS.

 

Ditt forslag anbefales ikke. :wink:

 

Jeg solgte nettopp en Garmin 176C og da sendte jeg med kartet, dette pga at jeg synes at kjøper burde få mulighet til å kjøpe ny GPS ved en senere anledning.

 

Håper dette var et svar på ditt spørsmål. :seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har akkurat kjøpt meg en Garmin 192ci med Bluechart kartbrikke. Må jeg kjøpe mapsource cd med kart for å kunne bruke denne via PC? (kan nok enda få byttet kartbrikken) Det er jo ellers ganske greit å koble plotteren til strømnettet hjemme og legge opp ruter etc. Går ut fra at fordelen med å bruke PC er at da kan du se større områder lettere?

ØR

Link to post
Share on other sites

Min personlige mening er best å kjøpe CD versjonen, da med tanke på å legge kartet inn på PC'n. Her får du muligheter til å planlegge dine turer, samt overføre begge veier ruter, waypoints og sporlogg.

 

Når det gjelder ferdige brikker med kart så får du gjort lite med den på PC'n, prisen er stort sett den samme.

 

Anbefaler CD versjonen av BlueChart og CitySelect.

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...