Jump to content

Bytte kjølevæske yanmar 4JH-TE


Fixman

Recommended Posts

Hei,

Skal bytte kjølevæske på min Yanmar 4JH-TE. Kjølevæsken skal byttes fra blå til rød, og rød frostvæske(silikatfri) er det som er er anbefalt fra Yanmar. Spørsmålet er om jeg kan tappe kjølevæske fra motorblokka, noe som vil si at blokka er tom for kjølevæske når den startes, inntil termostaten åpner seg og kjølevæske kommer inn i blokka. Eller må jeg ta av termostathuset og termostat, og etterfylle her, montere dette på igjen og så fylle opp varmeveksleren med frostvæske?

Tenker jeg kjører et par runder med ferskvann og systemrens også når det første skal gjøres...

 

Noen som har tips?

 

Fixman

Link to post
Share on other sites

Her er min oppskrift :

Skal du bytte frostvæske fra blå/grønn til rød ville jeg anbefale deg å sjekke ut yanmars anbefaling.
På min helte jeg på systemrens, kjørte motoren varm og lot den stå i 2 dager, tømte. Spylte. Fylte rent vann, kjørte varm,(2 ganger)
Til slutt helte jeg å tilnærmet 50/50 med rød frostvæske og batterivann fra B.tema.
Etter de 2 første skyllingene kom det ut mye guffe/slim.

Vær forsiktig med avtapingskruene, de er i messing 2-3 stykker hvis jeg husker riktig. Min røyk og ny måtte lages i Nederland.

Ikke kaldt vann på varmt register.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...