Vedvards Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Hei. Hva er fremgangsmåten her? Rubber dere før eller etter at dere har på oksalsyre? Hva gir best virkning? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Har brukt andre syreprodukter. Bland med litt vann, og en slunt såpe for å lettere holde en våt hinne. Gnikke bittelitt med kost, og spyl av med rikelig kaldt vann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Hvor får man kjøpt oksalsyre, og til hvilken pris? Eller så er det korrekt som beskrevet. Temperatur, tid, holdes fuktig og spyl av. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Ferrobeet rustvask tar det gule i vannlinja.Bare å spraye på,å spyle med vatn når det gule er borte.Er også effektivt på rustfrie propeller Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Oksalsyre er sikkert greit, men 30% saltsyre er mer tilgjengelig og kan kjøpes i alle jernvare og byggvareforetninger. Når jeg bruker dette for den gule vannlinjen, vasker jeg først med det jeg har. Så smører jeg det på med en kost og venter et minutt før jeg spyler det av med en hageslange, trenger ikke høytrykk. Dermed er det hvitt og fint. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Hvor får man kjøpt oksalsyre, og til hvilken pris? Eller så er det korrekt som beskrevet. Temperatur, tid, holdes fuktig og spyl av. Oxalsyrekrystaller kan du kjøpe hos Honningcentralen. Eller som den aktivie ingrediensen i en rekke båtprodukter som heter noe med "gelcleaner". Eller du kan kjøpe saltsyre (30%) i nærmeste jernvarehandel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zitt Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Bruker du da ren 30%, eller tynner du den ut, Lars? Redigert 21.Mai.2016 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg bruker den som den er, ufortynnet. Husk hansker og briller og vær forsiktig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vedvards Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg tenker ikke på vannlinjen, men her er det hele båten det gjelder Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Bruker du da ren 30%, eller tynner du den ut, Lars? Ren og ufortynnet. Men skal du tynne den ut, er det viktig at det gjøres på rett måte. ellers kan den farlige syren sprute opp! Regelen er følgende: - Syre i vann går ann - Vann i syre blir uhyre. Så hell syren i vann. Uansett, pass på åpen hud, og for all del, bruk vernebriller! Syre kan selvfølgelig brukes på hvit gelcoat også på overbygg, men kun på gealcoat. Hold den unne treverk, gummi osv. Og igjen, - skyll godt med mye ferskvann etter bruk! Lars H. pt. Sverige med eget webkamera Redigert 21.Mai.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zitt Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Lars og Mouche; Jeg har brukt saltsyre jevnt og trutt de siste 40 årene, ikke på båt riktignok, men aldri hatt noen uhell med den på tross av at jeg aldri har brukt verken hansker eller briller, som den idioten jeg er når det gjelder verneutstyr. Jeg har fått meg noen smeller av andre årsaker enn syre, så jeg har skjerpet meg veldig. Jeg har tenkt å gjøre jobben når båten ligger på sjøen, eller blir det unødig vrient å få skikkelig til? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Det letteste er å gjøre det når båten er på land. De guleste områdene er jo også i vannlinjen og det blir vanskelig å komme til når båten ligger på vannet vil jeg tro? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Ferrobeet rustvask tar det gule i vannlinja.Bare å spraye på,å spyle med vatn når det gule er borte.Er også effektivt på rustfrie propeller oksalsyre som er aktiv bestanddel i denne. selges også som felgrens / alu cleaner. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bliss X Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg bruker hempel teakrens. Et pulver som jeg blander ut med vann så det blir en slags grøt som jeg legger på med pensel. Passer på å holde det fuktig og gnir over med penselen. Spyler det av etter en stund. Viktig å holde det fuktig mens behandlingen pågår. Dette har jeg gjort i vannlinjen selv om båten ikke er på land. Har brukt denne metoden i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Dette gjør jeg samme dag som båten blir tatt opp om høsten. Først spyler jeg hele båten . Smører på Seaclean vanlinjerens i hele vannlinja på en side med svamp så jeg spyler godt av.Så neste side Bruker også vannlinjerens på rur rester, etter ett par minutter vaskes disse lett av. Vaskes så hele båten godt etter på med Preaclean eller lignende, også under for å være sikker på å få vekk all syre. Da blir det bare en lett vask på våren før en er klar til polish og stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg bruker hempel teakrens. Et pulver som jeg blander ut med vann så det blir en slags grøt som jeg legger på med pensel. Passer på å holde det fuktig og gnir over med penselen. Spyler det av etter en stund. Viktig å holde det fuktig mens behandlingen pågår. Dette har jeg gjort i vannlinjen selv om båten ikke er på land. Har brukt denne metoden i mange år. Fungerer sikkert bra den siden den inneholder oxalsyre! Samme med Hempels Gelcoatrens så kjært barn har mange navn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg vet ikke om gelcoat rens har samme konsistens. Fordelen med denne metoden er at det blir en grøt man kan pensle på og som ikke bare renner av Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 I og med at jeg er gnien benytter jeg Biltema felgrens, samme innhold som disse gelcoat cleanerne, men 1/3 av prisen. Dusjer på, spyler av, null knikking. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Samme greia, jørn. Hempel lager et pulver til 10 ganger prisen. Oksalsyre er virkningsstoffet, et virkelig vidundermiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Jeg vet ikke om gelcoat rens har samme konsistens. Fordelen med denne metoden er at det blir en grøt man kan pensle på og som ikke bare renner av Også i pulverform. Ja, ser poenget med at det er en grøt som ikke bare renner av, men bruk av saltstyre er ikke noe problem i så måte selv om det er flytende. Det gule belegget forsvinner for øynene på en og det skal svært lite til av vesken. Jeg bruker gode gummihansker og dypper en liten svamp i saltsyren og stryker på. Saltsyren tar jo også rur (kalk) som bare freser og koker bort, meget effektivt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
goggen000 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Har brukt Oksalyre i over 20 år og med godt resultat. Et par spiseskjeer i en liter lunket vann. Påfør skroget med pensel, og spyl GODT MED VANN etterpå. Har også brukt Biltemas Wheelcleaner med samme gode resultat. Oksalsyre kjøper jeg i fargehandel i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Kjøper Oksalsyre i fargehandel i Sverige, ca 90 SEK for 500 g- Bruker ca 2 spiseskjeer til en liter lunket vann, Husk spyl godt etterpå med vann, Biltemas Wheelcleaner er også meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 (redigert) Omtrent slik for å fjerne gulstripa :-): https://baatplassen.no/i/topic/95883-howto-vaske-den-styggegule-stripen-i-vannlinjen/ Redigert 22.Mai.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.