Jump to content

Howto: Vaske den stygge/gule stripen i vannlinjen


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann

Tenkte jeg skulle lage en kjapp "how-to" for å mhp det å vaske vannlinje og få bort den "gule/stygge" stripen. Here goes:

Først en advarsel:

Her bruker jeg saltsyre 30% tynnet til 15%-20%. Det er et stoff som spiser opp huden på hendene dine iløpet av noen få minutter. Saltsyre gjør deg blind på 3 sekunder hvis du får det i øynene. Bruk vernebriller og aller helst gummihansker. Sånn, det var alvorspraten, dette er egentlig helt greit hvis du er nøye.

 

v1.jpg

 

v2.jpg

 

v3.jpg

Her er området hvor løftestroppene var. Kom ikke til med høytrykksspyleren :-)

 

Du trenger: saltsyre (kjøpes på Jernia eller fargehandel), engangssvamp, vernebriller, hansker og vannslange med plenty vann. Det holder ikke med bøtte, du skal ha slange med vann.

v4.jpg

 

Vannslange med plenty vann!! Det holder ikke med bøtte, du skal ha slange med vann. Ikke med høyt trykk, men med mye vann. Helst rett fra slangen som vist. Når du f.eks skal skylle hendene dine etter en håndvask, så trenger d mye vann ikke sant? Ikke høyt trykk, men mye skyllevann :-)

v5.jpg

 

Fukt svampen med saltsyre, stryk langsetter den gule stripen.

v6.jpg

 

v7.jpg

 

v8.jpg

 

Du ser at stripen blir gul og at stripen blir borte/vasket vekk. La virke ca 30 sekunder, skyll av. Skyll med plenty rennende vann.

v9.jpg

 

v10.jpg

 

v11.jpg

 

Ta ca 1 meter i slengen. Vær forsiktig, ikke få dette i øynene. Pass på sprut osv på klær.

 

v12.jpg

 

v13.jpg

 

 

v14.jpg

 

v15.jpg

 

v16.jpg

 

Når du er ferdig, ska svampen kastes et sted hvor barn ikke kommer til den. Alt utstyr inkludert hanskene skal skylles med masse vann.

Vår båt på ca 10 meter lengde tok ca 15 minutter å fikse, begge sider inkludert.

 

Lykke til.

mvh

Bavaria32sport

ps. Evnt hint om at mine hansker ikke var bra nok, trengs ikke. Det er jeg fullstendig klar over. Det begynte å svi rett etter jeg var ferdig :-)

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tja.

I henhold til denne: http://www.pib.no/hms-datablad/r10990_%C3%B8vrige_rengj%C3%B8ringsmidler/seajet_vannlinjerens_129876.html så er den etsende :-)

Saltstyre er rimeligere. Seajet sitt produkt funker forøvrig også bra, brukte det ifjor (de hade det på Vallø Marina og jeg hadde glemt å kjøpe saltsyre). Brukte resten av flasken på groingen på jolla til svigers i sommer.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke svamp, men en stor malerkost. Da får du mindre syre på hanskene.

 

Du skriver: Her bruker jeg saltsyre 30% tynnet til 15%-20%. Det er et stoff som spiser opp huden på hendene dine iløpet av noen få minutter. Fullt så ille er det ikke. Jeg sto en gang i boden og skulle få vekk noe klin på hendene, så jeg fant frem den grønne(!) flasken med Aceton og helte over hendene for å gni av dritten. Men jeg kjente med en gang at det var feil. Jeg hadde tatt den grønne(!) flasken med 30% saltsyre. Så jeg raste inn på kjøkkenet og skylt hendene godt, og fikk ingen merker på hendene eller annet. Men lenge skal en ikke utsette seg for så sterk syre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tja.

I henhold til denne: http://www.pib.no/hms-datablad/r10990_%C3%B8vrige_rengj%C3%B8ringsmidler/seajet_vannlinjerens_129876.html så er den etsende :-)

Saltstyre er rimeligere. Seajet sitt produkt funker forøvrig også bra, brukte det ifjor (de hade det på Vallø Marina og jeg hadde glemt å kjøpe saltsyre). Brukte resten av flasken på groingen på jolla til svigers i sommer.

 

mvh

Bavaria32sport

 

Det visste jeg ikke, dessverre har "alle" vidundermiddel en eller annen bivirkning. Får kanskje prøve saltsyre neste gang.

 

Ps

Takk for god guide - dette er lærerikt for oss amatører.

 

Hs

Link to post
Share on other sites

Er det ikke ofte slik da? Alt som funker er "fali" :-)

Jeg vet jeg dro på litt mhp advarsel, men bedre safe en sorry. Skulle noen tabbe seg ut så har ihvetrfall jeg sagt ifra.

 

For 2 båter siden vasket jeg vannlinjen på en båt jeg hadde. Skylte alt utstyret og snudde meg for å gjøre noe annet. Eldsteman i huset (da var'n ca 2-3 år) tok på et-eller-annet, det begynte å svi på hendene og han begynte å gråte. Han tar videre hendene opp til øynene for å tørke tårer, og helvete var løs. Skylte med masse vann, bånn gass til legevakten, 100 kmt og firehuls sladd inne i byen osv. Not nice. Det gikk bra fordi vi komm dit fort. Lærte litt mhp det å kaste arbeidssaker etter jobbing med farlige saker.

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er det ikke ofte slik da? Alt som funker er "fali" :-)

Jeg vet jeg dro på litt mhp advarsel, men bedre safe en sorry. Skulle noen tabbe seg ut så har ihvetrfall jeg sagt ifra.

 

 

 

Enig, men med alle gode alternative oksalsyrebaserte produkter som finnes i dag, er saltsyre rett og slett ikke løsningen lenger.

Link to post
Share on other sites

Saltsyre var det jeg brukte sist også og det å bli kvitt det gule kalklaget på skutesiden, var det som tok aller minst tid ved det opptaket.

Jeg brukte ikke hansker og svamp, men jeg ofret en våtmopp. Helte på 30% Saltsyre rett på moppen, og påførte i ca 3m bredde og hele høyden om gangen. Så var det skylling med MASSE vann, før de neste 3 metrene ble tatt.

Hele prosessen tok under 20 min på min nesten 11m båt og resultatet ble over all forventning.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er du redd for at saltsyre (eller svovelsyre (batterisyre) eller fosforsyre (rustfjærner) eller salpetersyre(kalkløser)), som er sølt utover og sitter igjen på hansker og svamper og bøtter, skal skade noen er ett veldig billig og enkelt motmiddel å nøytralisere det med grønnsåpe. 5liter koster 49,90 på europris, blandes 1:1 med vann og er umulig å overdosere og er ufarlig for både gressplen, unger bikkjer og bestemor.

Er man litt mer teksnisk anlagt kan man bruke krystallsoda* (natriumkarbonat), dryss utover og skyll med vann. Men her er det mulig å drite seg ut, da stoffet løser opp f.eks aluminium.

 

 

 

*ikke bruk plumbo/kaustisk soda (natriumhydroksid), da dette er minst like skadelig som saltsyren du prøver å bli kvitt om du skulle overdosere.

Link to post
Share on other sites

Trenger å få tatt båten min fatt for å få bort gulfarga , men er redd for at galvaniseringa på båthengeren skal bli ødelagt - hvilket av midlene nevnt over vil være mest skånsomt tror dere?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

http://biltema.no/no...fjerner-361823/ (fosforsyre i geleform)

 

Ikke fordi den er snillere med zink'en på hengeren, men fordi den er en gele du smører på med pensel og tørker av med svamp (før du skyller godt, gjerne med grånnsøpevann) så er det mye lettere å la være å søle. Den er også sterkt rosafarget, så de ser evt søl før det rekker å gjøre (for) stor skade.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De ørten og 20 produktene med Hempel eller Jotun-logo er også "div.ulumskheter". Fordelen er at du slipper å blande selv og det står på boksen hvor farlig det er og hva du skal gjøre med søl og rester, ulempen er at de er dyrere. Mindre farlige er de skjelden eller aldri.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger å få tatt båten min fatt for å få bort gulfarga , men er redd for at galvaniseringa på båthengeren skal bli ødelagt - hvilket av midlene nevnt over vil være mest skånsomt tror dere?

 

Bruker saltsyre hvert år på båten som står på henger og skjønner spørsmålet, men ikke problemet da jeg aldri har hatt noe problem med dette. Kanskje fordi jeg bruker bare litt saltsyre på en svamp/pensel (varierer litt) og skylder av med masse vann ganske så snart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et par skikkelige vernebriller og noen tette gummihansker koster ikke mye. Disse kan i tillegg brukes om igjen år etter år. Når da saltsyra er såpass rimelig priset klarer i alle fall ikke jeg forsvare bruk av dyre "maritime" produkter, spesielt ikke når saltsyre ikke er vanskelig å bruke. Den er også svært drøy i bruk, i alle fall om man bruker svamp. Tok skrog og dekk på en seilbåt på 44-45 fot i sommer, det er fremdeles en god slant syre igjen i flaska. Bruker man svamp, kost, mopp eller annet og sørger for skikkelig verneutstyr kan man heller bruke de sparte pengene på andre ting som røyk, Cola eller skikkelig bunnstoff. Det koster nok med båt fra før synes jeg. Er tilhenger av å bruke skikkelige produkter der det må til, men ikke å hive penger ut vinduet :wink:

 

En god beskrivelse og gode bilder av framgangsmåten Bavaria32Sport :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor denne diskusjonen med saltsyre og div.ulumskheter, når der er ørten og 20 produkter i båthandelen for å fjerne guling i vannlinja, f,eks Hemplers skrogrens? Svært effektiv.

 

Du foreslår jo tilnærmet samme produktet, alternativet må vel være å ikke bruke slike ulumskheter? :smiley:

 

Personlig har jeg aldri benyttet disse produktene. Ved opptak har jeg vasket båten med varmt zalovann, da går det aller meste av dette av. Siste finpuss er polering.

 

Men jeg vil gi :thumbsup: til trådstarter for slike oppskrifter/ fremgangsmåter!

Link to post
Share on other sites

Hvis man er plaget med litt gul gelcoat på dekk kan man vaske hele båten for så å polere? Prøvd med gel coat rens men må si det var en omstendelig prosess som heller ikke gav det beste resultatet.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

De ørten og 20 produktene med Hempel eller Jotun-logo er også "div.ulumskheter". Fordelen er at du slipper å blande selv og det står på boksen hvor farlig det er og hva du skal gjøre med søl og rester, ulempen er at de er dyrere. Mindre farlige er de skjelden eller aldri.

For over 5 års siden kjøpte jeg en boks Hemplers skrogrens (pulver). Jeg har brukt den hvert år på båten som i 39 fot. I år måtte jeg kjøpe en ny boks. Jeg har ikke brukt vernedress, vernebriller, hjelm eller hansker og er ikke blitt vansiret mener kona. Håret og tenner har jeg også beholdt. Jeg blander pulveret med litt vann, til den grøten jeg vil ha, smører på. Spyler av etter 10 minutt, vips, båten er hvit som en engel. Om den kostet en månedslønn? Nei, ca to norske halvlitrær. Hva sliter dere med?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker felgrens fra Biltema jeg. Sprayer på, lar virke i 5min, skyller så godt av. Veldig drøy er den å, brukte ny flaske på 16fotern og 25fotern, enda er det halvparten igjen.

Brukte tidligere Hempel Celcoat cleaner, fungerte på samme måten, men 3x prisen av felgrensen.

http://biltema.no/no...elgrens-361717/

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...