Jump to content

Fremgangsmåte ved bruk av oksalsyre på gulnet gelcoat

Vedvards

Recommended Posts

Oksalsyre er sikkert greit, men 30% saltsyre er mer tilgjengelig og kan kjøpes i alle jernvare og byggvareforetninger. Når jeg bruker dette for den gule vannlinjen, vasker jeg først med det jeg har. Så smører jeg det på med en kost og venter et minutt før jeg spyler det av med en hageslange, trenger ikke høytrykk. Dermed er det hvitt og fint.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvor får man kjøpt oksalsyre, og til hvilken pris? Eller så er det korrekt som beskrevet. Temperatur, tid, holdes fuktig og spyl av.

Oxalsyrekrystaller kan du kjøpe hos Honningcentralen. Eller som den aktivie ingrediensen i en rekke båtprodukter som heter noe med "gelcleaner".

Eller du kan kjøpe saltsyre (30%) i nærmeste jernvarehandel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bruker du da ren 30%, eller tynner du den ut, Lars?

Ren og ufortynnet. Men skal du tynne den ut, er det viktig at det gjøres på rett måte. ellers kan den farlige syren sprute opp! Regelen er følgende:

- Syre i vann går ann

- Vann i syre blir uhyre.

Så hell syren i vann. Uansett, pass på åpen hud, og for all del, bruk vernebriller!

Syre kan selvfølgelig brukes på hvit gelcoat også på overbygg, men kun på gealcoat. Hold den unne treverk, gummi osv. Og igjen, - skyll godt med mye ferskvann etter bruk!

Lars H.

pt. Sverige med

eget webkamera

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars og Mouche;

Jeg har brukt saltsyre jevnt og trutt de siste 40 årene, ikke på båt riktignok, men aldri hatt noen uhell med den på tross av at jeg aldri har brukt verken hansker eller briller, som den idioten jeg er når det gjelder verneutstyr.

Jeg har fått meg noen smeller av andre årsaker enn syre, så jeg har skjerpet meg veldig.

Jeg har tenkt å gjøre jobben når båten ligger på sjøen, eller blir det unødig vrient å få skikkelig til?

Ferrobeet rustvask tar det gule i vannlinja.Bare å spraye på,å spyle med vatn når det gule er borte.Er også effektivt på rustfrie propeller

oksalsyre som er aktiv bestanddel i denne.    

selges også som felgrens / alu cleaner. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg bruker hempel teakrens. Et pulver som jeg blander ut med vann så det blir en slags grøt som jeg legger på med pensel. Passer på å holde det fuktig og gnir over med penselen. Spyler det av etter en stund. Viktig å holde det fuktig mens behandlingen pågår. Dette har jeg gjort i vannlinjen selv om båten ikke er på land. Har brukt denne metoden i mange år.

Dette gjør jeg samme dag som båten blir tatt opp om høsten. Først spyler jeg hele båten . Smører på Seaclean vanlinjerens i hele vannlinja på en side med svamp så jeg spyler godt av.Så neste side Bruker også vannlinjerens på rur rester, etter ett par minutter vaskes disse lett av. Vaskes så hele båten godt etter på med Preaclean eller lignende, også under for å være sikker på å få vekk all syre.

Da blir det bare en lett vask på våren før en er klar til polish og stoffing.

Jeg bruker hempel teakrens. Et pulver som jeg blander ut med vann så det blir en slags grøt som jeg legger på med pensel. Passer på å holde det fuktig og gnir over med penselen. Spyler det av etter en stund. Viktig å holde det fuktig mens behandlingen pågår. Dette har jeg gjort i vannlinjen selv om båten ikke er på land. Har brukt denne metoden i mange år.

Fungerer sikkert bra den siden den inneholder oxalsyre! Samme med Hempels Gelcoatrens så kjært barn har mange navn?

Jeg vet ikke om gelcoat rens har samme konsistens. Fordelen med denne metoden er at det blir en grøt man kan pensle på og som ikke bare renner av

Også i pulverform. Ja, ser poenget med at det er en grøt som ikke bare renner av, men bruk av saltstyre er ikke noe problem i så måte selv om det er flytende. Det gule belegget forsvinner for øynene på en og det skal svært lite til av vesken. Jeg bruker gode gummihansker og dypper en liten svamp i saltsyren og stryker på. Saltsyren tar jo også rur (kalk) som bare freser og koker bort, meget effektivt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...