Jump to content

Mercury billigst, hvorfor?

ko-stens

Recommended Posts

Kanskje dumt spørsmål, men ser at Mercury utenbordsmotorer er gjennomgående mye billigere enn konkurrentene.

Tenker på 60 hk 4-takter. På Finn.no ser jeg at Mercury ligger på 62 - 64 000,-, mens Honda og Suzuki koster ti tusen mer. Yamaha koster ti tusen mer enn det igjen.

En sitter jo og lurer litt på hvorfor folk kjøper de dyrere motorene, i hvert fall Yamaha! Hva gjør at denne er verdt tjue tusen mer enn Mercury og ti tusen mer enn de andre???

Det er meget mulig de er rimeligere i innkjøp. Det skulle da også bare mangle. Omtrent verdiløs den dagen du kjøper en og be til høyere makter om noe skulle gå galt. Da vil du mest sannsynlig ikkje få det på stell igjen før etter et par år. Det er visst en strategi om at deler på lager i Europa er dyrt og skal unngåes. Nye deler ankommer fra over dammen når det er bestillt så mye det kan fylle en container å shippe. Det kan ta alt i fra en mnd til et år alt ettersom hvor langt de har kommet i prosessen når akkurat du havarerer.

Bare å holde seg laaangt unna. Kjøp Yamaha, seriøse saker og uten tvil de som har høyest status i markedet og desidert høyest annenhåndsverdi.

Yamaha har alltid vært kongen på påhengs mtp. driftsikkerhet, i hvert fall i gamle dager. Idag har det muligens jevna seg mer ut.

Av problemtråder her inne har jeg inntrykk av at Mercury blir nevnt hyppigst.

Folk kjøper vel Yamaha fordi de er gode, populære og lettsolgte igjen..

09 Sealine F37 - VP D4 260

Ok, hadde en mistanke om at det var en grunn, ja. Mercury er sikkert gode motorer det, men skjønner at det kan bli problematisk om noe skulle skje. Yamaha vet jeg jo er "kongen av påhengsmotorer" med tanke på ry, men lell a gutt! Ti laken mer enn neste på lista... Myser litt i retning Honda, etter å ha lest litt tester. De kan jo 4-takter. Har vel aldri laget noe annet.

Prisene settes utifra hva produsent mener at de skal kunne få for sitt produkt og her har jo Yamaha gjort en solid jobb, men at høyere pris alltid betyr et bedre produkt er vel en påstand med modifikasjoner vil jeg tro. Finnes faktisk en god del eksempler på at man ved å heve prisen øker salget siden mange tror at høy/ere pris betyr bedre vare! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har en mercury verado, kjøpt deler gjennom Ravns garage og hk motorservice. Aldri ventet mer en noen få dg på varene. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i alt det negative, og at Yamaha skal være så mye bedre enn mercury.... Vel, enkelt å slenge ut påstander, kom gjerne med saklig argumentasjon så vi andre kan bli litt mer opplyst.....

Ingen tvil om at de fleste av dagens Mercury-modeller gir mye/mest for pengene, kanskje spesielt i 80-150 hk segmentet men også under og over.

Kvaliteten står nok ikke tilbake for konkurrentene, heller tvertimot.

Men de som vil kaste penger ut av vinduet må jo gjerne gjøre det for å få Yamaha o.l.  :saint:

Hadde litt sig på trim/tiltsylinderen på min 2015-modell Mercury F115.

Tok en knapp uke å skaffe ny trimsylinder fra hoveddelelageret i Belgia (på garanti naturligvis).

Der er også hovedkontoret for Europa, Middle-East og Afrika (EMEA).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er meget mulig de er rimeligere i innkjøp. Det skulle da også bare mangle. Omtrent verdiløs den dagen du kjøper en og be til høyere makter om noe skulle gå galt. Da vil du mest sannsynlig ikkje få det på stell igjen før etter et par år. Det er visst en strategi om at deler på lager i Europa er dyrt og skal unngåes. Nye deler ankommer fra over dammen når det er bestillt så mye det kan fylle en container å shippe. Det kan ta alt i fra en mnd til et år alt ettersom hvor langt de har kommet i prosessen når akkurat du havarerer.

Bare å holde seg laaangt unna. Kjøp Yamaha, seriøse saker og uten tvil de som har høyest status i markedet og desidert høyest annenhåndsverdi.

Har du eid en Mercury av nyere dato??  Selv er jeg fanatisk optatt av japanske motorer enten det er bil båt MC ATV eller andre småmotorer! Men må si jeg er meget fornøyd med min Mercury EFI! Den har ikke slått et feilslag! meget stillegående og snilt forbruk!  Jeg kjøpte også en ny Mercury til sønnen i vår her en 10-20hk 4t. meget stillegående og fin motor! veldig grei pris og selv med alt utstyr som el.start.  Tror alle påhengere av nyere dato er bra motorer så fremt dem får riktig vedlikehold!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg jobber med mange av disse motorene hver dag. Den nye serien til Mercury er faktisk en utrolig bra og vedlikeholdsvennlig motor. At Mercrury står tilbake for kvaliteten i forhold til konkurrentene er en påstand det definitivt ikke er hold i. Vi har reparasjoner på forholdsvis nye motorer både Yamahaer, Suzukier og Hondaer også hvert eneste år. Delelager er i Belgia og kommer vanligvis dagen etter hvis de bestilles før lunch. Hvis ikke går det en dag til. Prisene er også langt hyggeligere. Alle påhengsmotorene i dag er generelt veldig gode, men ingen grunn til å være skeptisk til Mercuryen. Den er absolutt på høyde med de andre og definitivt den jeg ville valgt om de var min båt (og jeg som skulle betale) 

Her kommer det frem flere nyanser, skjønner jeg. :-)

Vil nok tro det aller meste som produseres i dag er av bra kvalitet, i hvert fall av kjente merker, men det jeg har vært skeptisk til er ettermarked, dvs deletilgang og hvor kjapt en får reparert noe.

En av årsakene til at jeg var skeptisk til Mercury er etter å ha lest litt om 4-taktere som ikke tålte saltvann, blant annet via TV2 hjelper deg, pluss en og annen tråd om det her på forumet. Nå skal en vel uansett være skeptisk til eldre motorer, uansett merke, og i hvert fall om de har gått i saltvann!

For min del ser det vel ut til at jeg ser etter brukt, i hvert fall om ting begynner å skje raskt (som feks at en eller annen plutselig vil ha 100-hesteren), så får merket bli hva det blir, og det ser jo ut som om Mercury ikke bør stå tilbake for noe annet. Trygt å vite. Har ikke veldig lyst til å spa ut seksti, sytti tusen på ny motor. Får jo en Porsche 944 veteranbil til den prisen (har nemlig lyst på en slik og frekventerer Mobile.de og Autoscout.de jevnlig!). Tror jeg setter tak på ca 35 000,-, litt avhengig av om jeg får solgt 100-hesteren og evt for hvor mye. Da blir det en eldre 50 - 60 hk uansett hvordan en snur og vender på det, og uansett hva slags merke en vil ha, må en være rimelig klar over at noe kan skje. Da er det i hvert fall viktig å få tak i deler!

Er det da noen jeg bør styre unna? Hvilke er enkle å skru på, og hvilke bør man styre unna med tanke på deletilgang? Ser at man får mye på Ebay, i  det minste.

Ellers synes jeg det er et sammensurium av merker! Er ikke eldre Mercury og Mariner samme motor og? Min 100 hk fra 1990 er da vitterligen en sølvlakkert Mercury. Eller så er det en svartmalt Mariner... Var ikke også Yamaha og Mariner samme motoren en stund og, i hvert fall småmotorene? Ellers er vel også de mindre Tohatsuene og Mercury like? Og ellers vet jeg at fra og med 60 hk, er Tohatsu og Honda samme greia. Eldre Evinrude, Johnson og Suzuki 4-taktere er samme motor, i hvert fall 50 - 70 hk.

En kan bli surrete i huet av mindre...

Det står for øvrig en 1999 50 hk 4-takter i nærheten av Sandnes til 21 000,-. Mangler tiltmotor. Interessant pris, om ikke annet. Tiltmotor får en vel tak i. Det står også en 2001 70 hk Evinrude 4-takter til salgs ved Risør, til 33 000,-. Noen som vet noe om de eldre  Evinrude/Johnson/Suzukiene? Sistnevnte er litt tung, med ca 140 kg, men det er likevel 40 kg mindre enn hva som totalt havner på hekken på 15-foteren min når/om jeg setter på dorgemotor ved siden av 100-hesteren.

Redigert av ko-stens (see edit history)

Mercury 4T og Suzuki 4T fra ca 1998-2006 har hatt ymse interne tæringsproblemer, iallefall i enkelte størrelser. 

Det gjaldt Mercury F50/F60 samt Suzuki DF60/70 og DF90/115/140 bl.a.

Mercury er jo forsåvidt i en særstilling siden de har hatt så mange forskjellige motortyper/teknologier på markedet mer eller mindre samtidig.

Utover 2000-tallet hadde de både forgasser 2-takt, EFI 2-takt, Optimax 2-takt (direkteinnsprøytning og på høyde med E-tec, bortimot iallefall), samt forgasser 4-takt, EFI 4-takt og Verado 4-takt (med kompressor).

Noen av 4T-motorene de første årene ble vel til med et samarbeid med Yamaha, samt Tohatsu på de mindre modellene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

På sågamle motorer som trådstarter ser på, så er det ikke merket på motordekselet som betyr noe for prisen. Der er hvordan ting er tatt vare på, og om det har dukket opp noe skummelt i løpet av årene.. I tillegg de motorene Teerex nevner, kan vi ta med Yamaha's F80/100. Tæring der også. Og min F40 hadde et idiotisk startrelè, som først nektet å slå inn, og til slutt nektet å slippe..  Tåpelig konstruksjon, storesøstrene, F50og F60 har skikkelig innslagsrelè..

Ser ingen grunn til å være religiøs på motormerke. Hadde en Selva (Yamaha), og har nå en Mercury. Hadde ikke blitt skremt fra å handle båtpakke, uansett hvilket (anerkjent) motormerke det hang på hekken. Minst like viktig å handle med folk som vet hva de holder på med.  Sjekk tilstand, og hva som er med, når du handler brukt. Helst få testet motoren. 

En ting er i hvert fall sikkert - en blir ikke akkurat skråsikker på hva en skal skaffe seg! :lol:

Men en annen ting er også sikkert - å kjøpe brukt motor er et sjansespill. Alder har mindre betydning enn hvor godt motoren er vedlikeholdt. Merke har mindre betydning enn hvor godt motoren er vedlikeholdt. Det var egentlig det siste jeg lurte på i utgangspunktet, siden Mercury er såpass rimelige i forhold til de andre, kjente merkene. Kan kanskje sammenlignes med Skoda vs VW? Skoda er billigere, men slettes ikke dårligere. Kanskje var det mer usikkert før, men i dag er det nok hipp som happ hva man velger. Sagt på en annen måte - en eldre Mercedes var kanskje verdens beste bil i sin tid (W124 ble vel "kåret" til det en gang, om jeg ikke har lest feil), men det hjelper så uendelig lite om den ikke er vedlikeholdt...

Hva som dukker opp får en nå se på. Foreløpig har jeg et halvt øye på Mercury 60 hk utafor Hitra, men det er stygglangt dit for meg, og det koster vel blod, svette og tårer, og ikke minst penger, å få fraktet den nedover hit hvor jeg bor, en Honda 50 hk utafor Oslo, som er passe langt unna, men som egentlig har 10 hk for lite, en Evinrude/Suzuki 50 hk i Sandnes, som er billig, men mangler tiltmotor og er langt unna, en Evinrude 70 hk ikke for langt unna, men som er tung, pluss en E-tec 60 hk i Oslo, som akkurat nå ser noe aktuell ut, i hvert fall dersom den kan brukes i time etter time på dorging på Mjøsa.

Valgets "kalver"... Men det dukker jo alltid opp et eller annet, så får en se hva det blir til. Trygt er det å vite at merket spiller mindre rolle. Så får en se hvor nøye en selv er til å sjekke om det er gråstein eller gull... :wink:

Har Etec 115 på RIB'en. Liker den veldig godt. Skikkelig drag, og lyden på full gass er tøff, ikke som enkelte firetaktere som høres ut som de skal spytte ut hele ventilmekanismen noen ganger...   :cool:

kan ikke si at min Yamaha F115 høres ut som at den skal spytte ut noe som helst , men tøff lyd kan den heller ikke beskyldes for å ha 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ikke vet jeg hva som er gode, og dårlige merker. Men jeg tror det er litt lokale variasjoner.

Jeg bor langs bibel-beltet i Sør, hvor Yamaha står sterkt.

Men hadde med en Finnmarking på tur. Så min Mercury. Komenterte skikkelig motor jeg har. Han hadde Yamaha som han og verkstedet plages med.

Ble litt overraska over hans utsagn. Etter å ha lest litt på dette forumet, og "forståsegpå" sine påstander.

Men som han sa, så var det mest Mercury på Finnmark, og hvis det funker der så regna han med det kunne funke her langs solkysten.

Mitt inntrykk er at det er langt mellom dårlige motorer. Uavhengig av merke.

Erfaringer med to Mercury motorer, aldri problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...