Jump to content

Tips til å få av et AlphaOne drev som sitter mottas med TAKK !?

.Torstein.

Recommended Posts

Jeg opplevde akkurat det samme med mitt, fikk det ut et lite stykke og så var det bom stopp. Jeg lirket forsiktig nedi en rund metallstang surret i tøy og brukte "vektstangmetoden" særdeles forsiktig og tok det forsiktig rundt steg for steg. Etter MYE lirking kom det til slutt. Men som sagt, vær veldig forsiktig med den metoden så du ikke skader drev. Alternativt kan du prøve med en trekloss nedi og slå forsiktig på den. Mitt drev var av året før også, så det hender at det bare sitter som f..

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg opplevde akkurat det samme med mitt, fikk det ut et lite stykke og så var det bom stopp. Jeg lirket forsiktig nedi en rund metallstang surret i tøy og brukte "vektstangmetoden" særdeles forsiktig og tok det forsiktig rundt steg for steg. Etter MYE lirking kom det til slutt. Men som sagt, vær veldig forsiktig med den metoden så du ikke skader drev. Alternativt kan du prøve med en trekloss nedi og slå forsiktig på den. Mitt drev var av året før også, så det hender at det bare sitter som f..

Du skriver ' Jeg lirket forsiktig nedi en rund metallstang surret i tøy?

Hvor lirket du den nedi, eller kan du utdype dette litt for meg? ?

Er før min tid, men har papirer på sist service for 3år siden, men drevet har stått stille i snart 2år serdu.

Splainsen? Det er den som sitter videre innover som jeg forstår ?

Det er riktig, om det danner seg litt rust, eller herdet marinefett vil dette gå MEGET tregt. Jeg ville kjøpt/laget noen tre kiler og dunket inn fra hver side. Tror ikke den sitter i slanger eller wire slik som du beskriver.

Jeg brukte et par kiler og hammer, etter 30min bråk for hele nabofeltet fikk jeg den løs til slutt.

Legger ved noen nye bilder.

Jeg ser at det er full av dritt, kan dette ende med en stor jobb videre innover.

Skal sende drevet på service.

Men den som sitter igjen på skroget er jeg usikker på nå.

bilde

bilde

bilde

Var som jeg tenkte. Uansett, å bytte transomlageret er ingen sak, du må ha en slag avdrager og god musklatur?

Etterpå, når det nye lageret er på plass, må du sette lageret på linje med motor. Gjøres enkelt med et rør som har samme diameter som lager. Tre dette gjennom lagret og treff så hullet i motoren, lagret kan vri og vendes på. Har gjort dette noen ganger, ingen sak, men det gamle lagret kan sitte godt.

Krysset/knuten skifter de når du leverer til service. Her har knutebelgen din vært lekk, jeg liste disse med tec7 og klemmer, vel og merke Bravo3 drev

Var som jeg tenkte. Uansett, å bytte transomlageret er ingen sak, du må ha en slag avdrager og god musklatur?

Etterpå, når det nye lageret er på plass, må du sette lageret på linje med motor. Gjøres enkelt med et rør som har samme diameter som lager. Tre dette gjennom lagret og treff så hullet i motoren, lagret kan vri og vendes på. Har gjort dette noen ganger, ingen sak, men det gamle lagret kan sitte godt.

Krysset/knuten skifter de når du leverer til service. Her har knutebelgen din vært lekk, jeg liste disse med tec7 og klemmer, vel og merke Bravo3 drev

Skjønner at dette har du ^drevet* med før, kunne ikke du vært en nabo av meg akkurat nå, det hadde passet meg utmerket ?.

Har du eller noen av dere andre linker, delenummer osv til alt jeg trenger?

Er en bekjent av meg som er båtmekanikker som skal gjøre meg en tjeneste.

Men jeg tenkte å bestille delene selv igjenom jobb pga gode avtaler.

Skjønner at deler er det plenty av å få tak på etter et lite Google søk. ?

Jeg fant et Transom Repair Kit som burde være innafor, bytter alt når jeg først er i gang. 700,- med frakt fra Ebay.

bilde

Og til drevet trenger jeg dette kittet?

bilde

Og når drevet er ferdig lakket så må vell dette også på plass

bilde

Har jeg glemt noe bortsett fra Olje og fett ?

Redigert av .Torstein. (see edit history)

Skulle sitte som ei kule det der ja?

Nå er det bare å bli skitten på fingra og gyve løs. Du nevnte du hadde en båtmekaniker på lur, da skulle ikke dette by på noen problemer i det hele tatt, men igjen; lagret kan sitte noe fast, og det nye mener jeg skal settes inn "merke mot merke" men dette googler du deg frem til, gimbal bearing

. Keep us posted.

Du finner servicemanualen her -> http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser14.html

Det står utførlig hvordan dette skal gjøres, og bytte av transomlager er rimelig rett frem, men vær ekstremt nøye med oppretting av motor og lager dersom du vil at det skal holde, jeg ville nok fått lånt meg en tolk.

Delene du har funnet ser ut til å inkludere det meste man trenger for å bytte belger, lager, impeller og så videre, og ettersom du skal sende bort drevet trenger du vel ikke deler dette.

Du finner servicemanualen her -> http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser14.html

Det står utførlig hvordan dette skal gjøres, og bytte av transomlager er rimelig rett frem, men vær ekstremt nøye med oppretting av motor og lager dersom du vil at det skal holde, jeg ville nok fått lånt meg en tolk.

Delene du har funnet ser ut til å inkludere det meste man trenger for å bytte belger, lager, impeller og så videre, og ettersom du skal sende bort drevet trenger du vel ikke deler dette.

Fikk ikke åpnet linken du ga meg, men sikkert fordi jeg sitter på Tlf for øyeblikket, så jeg skal sjekke den når jeg kommer hjem i kveld.

Jeg skal kjøpe alt av deler og så skal en kar gjøre det for meg. ?

Skulle sitte som ei kule det der ja

Nå er det bare å bli skitten på fingra og gyve løs. Du nevnte du hadde en båtmekaniker på lur, da skulle ikke dette by på noen problemer i det hele tatt, men igjen; lagret kan sitte noe fast, og det nye mener jeg skal settes inn "merke mot merke" men dette googler du deg frem til, gimbal bearing

. Keep us posted.

Ja han mekanikeren må bare komme hjem fra Barcelona så skulle han komme å hjelpe så dette skal vi få ordnet Jeg skal gjøre det selv mens han var der så jeg kunne lære meg dette. ? Redigert av .Torstein. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...