Jump to content

Volvo AQ260A ustabil tomgang og vanskelig å starte. Med video.

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Har litt problemer med å få motoren min til å gå stabilt og pent på tomgang pluss at den er vrien å starte, selv bare noen få sekunder etter den blir stoppet.

Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=LB0cS228z2I

Har akkurat "overhalt" forgasseren, dvs. hatt den fra hverandre, rengjort og skiftet pakninger, flottørventil, akspumpe etc.

Hva kan være årsaken til at den oppfører seg som dette?

Mvh

Tomzern

Er motoren skikkelig varm på videoen ?

Er den vanskelig å starte når den er kald, eller kun når den er varm ?

Starter den lettere dersom du gir to fulle pump på gassen før du starter ?

Sjekk forøvrig at choken virker som tiltenkt, du ser om chokespjeldet lukker helt og ikke henger på bare ved å se oppi gasseren, det enkleste og første man normalt begynner med.

Det høres ut som den trenger en liten justering, er det fremdeles QuadraJet (Rochester 4ME) på motoren, eller er det satt på noe annet ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Svart (redigert)

Ah, alltid kjekt å se at Adeneo har svart :thumbsup:  :wink:

Det satt en 600cfm edelbrock bilgasser på den inntil nylig, men den har jeg skiftet ut med en original QuadraJet. 

Jeg innser nå at jeg kanskje har vært litt for kjapp med å poste, for jeg smekka den jo bare på igjen uten å justere noe.

Det er en elektrisk choke på den, som jeg tror jeg har misforstått litt. Stemmer det at choken skal ha spenning så lenge motoren går, altså tenningen er på?

Og chokespjeldet skal altså være helt lukket når motor er av? For det er det heller ikke mener jeg :worry:

Motoren er ikke ordentlig varm her nei. Kun gått i noen minutter. Blir ikke spesielt enklere å starte av å pumpe nei. Eneste som funker er å gi god gass mens jeg drar på startern. Da kommer den igang med en gang, men er veldig "sur" i starten.

Skal justere blanding og choke, og så får jeg se om det blir bedre da :)

Redigert av tomzern (see edit history)

Det er en elektrisk choke på den, som jeg tror jeg har misforstått litt. Stemmer det at choken skal ha spenning så lenge motoren går, altså tenningen er på?

Og chokespjeldet skal altså være helt lukket når motor er av? For det er det heller ikke mener jeg :worry:

Ja, choken skal ha strøm så lenge tenningen står på. Det sitter en liten bimetallfjær i choken som utvider seg ved varmen som oppstår fra strømmen den får.

Når motoren er varm, er choken, eller rettere sagt bimetallfjæren, også varm, derfor er choken av på varm motor, choken er kun på når bimetallfjæren er kald.

Spjeldet skal være lukket når choken er "på", altså "chokes", eller på norsk "kveles" motoren noe.

Spjeldet åpner seg gradvis helt til motoren er varm (ish). Det vil si, den åpner noe raskere enn motoren blir skikkelig varm, ettersom bimetallfjæren blir varm raskere enn hele motoren osv.

Når spjeldet er lukket begrenses luftmengden, og motoren får derfor mer bensin i forhold til luft. I enkelte forgassere kan også vakuumet som oppstår ved lukket chokespjeld dra inn mer bensin i forgasseren.

Når man stopper motoren etter at den har vært skikkelig varm, skal chokespjeldet stå åpent, og slik står det, også når motoren har blitt kald.

Dette er en av grunnene til at man pumper gasshendelen i bunn et par ganger, ettersom dette vil stenge chokespjeldet igjen ved kald motor, og altså "slå på" choken før man starter en kald motor (samtidig som et par pump også pumper bensin inn i forgasseren).

Du må altså sjekke at spjeldet lukker skikkelig når motoren er kald, og at det åpner helt etterhvert som motoren blir varm.

Dersom choken henger på, altså at spjeldet ikke åpner skikkelig når motoren blir varm, vil den være vanskelig å starte og gå ujevnt, ettersom den får for mye bensin (eller for lite luft, alt ettersom hvordan man ser på det).

Dersom choken ikke lukker skikkelig når motoren er kald, vil den være vanskelig å starte fordi den ikke får nok bensin. En kald motor trenger litt mer bensin (eller mindre luft) fordi forstøvning av drivstoffet oppstår lettere i høyere temperaturer.

Hei igjen!

I dag fikk jeg syslet litt med dette igjen.

Startet med å koble choken riktig og sjekke at spjeldet fungerte som det skulle. Deretter justerte jeg begge blandingsskruene til 1,5 turn ut fra bunn og deretter brukte jeg colortune-plugg på hver sylinderbank for å finjustere. 

Jeg syns fortsatt motoren går litt rufsete på tomgang, men så er ikke jeg vant til V8 heller. Folk sier at det er bare sånn dem er :P Ikke vet jeg.

Det viktigste for meg er at motoren er stabil. Nå starter den mye greiere, og dør ikke ut når jeg går av gassen kjapt. Viktig å ha en motor som er pålitelig og ikke stopper når man er på vei inn til kai eller lignende. 

Fikk også søkt litt etter lekkasjer rundt forgasseren med startgass, og det virket helt tett og fint overalt, så da sa jeg meg fornøyd og lukket motorrommet  :thumbsup:

Her er en snutt av slik den oppfører seg nå:

https://www.youtube.com/watch?v=QP9rlxa7CF4

Jeg prøvde meg på å justere tenning også, men tenningsmerkene sitter utrolig krøkkete plassert heelt oppunder vannpumpa så det var klin umulig å sikte med tenningslampe. Det ble til at jeg justerte fordeleren til der motoren gikk penest, så får jeg bare håpe at det ikke er riv ruskende galt :rolleyes: Er det meningen at man må demontere vannpumpa for å komme til tenningsmerkene?  :worry: Virker jo veldig rart ettersom man såklart må starte motoren for å få justert tenninga.

Mvh

Tomzern

Hei igjen og takk for alle svar :)

Jeg fikk montert drevet med nye belger i dag, men prøvestarten avslørte en raklelyd et eller annet sted mellom drev og bakplate. Litt vanskelig å lokalisere helt, men er det noen som har vært borti denne lyden før?

Kan det være lageret i kåpa som lager en sånn lyd? Evt drivknutene? De virket tighte og fine, men vanskelig å si sikkert. 

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=NKT53MxpmVU

Mvh 

Tomzern

Det er vanskelig å si noe ut i fra videoen, du må nesten forsøke å høre akkurat hvor det kommer fra. Gammelt bilmekanikertriks er jo bruke skrutrekkeren som stetoskop.

På den typen motor du har, er det doble lager som sitter rett i svinghjulskåpen, og jeg har sett svinghjulslager som er helt fullstendig utslitt uten at det blir noe særlig ulyd, det er gjerne de nyere VP drevene og MerCruiser som får en veldig hørbar ulyd i transomlageret.

Det betyr ikke at det ikke kan være lagrene, dersom ett eller begge lager er skjært på rette måten, kan de lage et veldig leven, men generelt sett gjør de altså ikke det.

Kryssene kan være vanskelig å sjekke manuelt.

Ofte kan de lage ulyd selv om det ikke er noe følbar slark eller lignende i de.

Man må snu og vende på de i alle mulige retninger, og forsøke å kjenne om det er noen som helst form for hakking, partier som går tregere, slark osv. og selv når alt det kjennes bra ut, kan det være ulyder.

Dette kommer mye av at det er haugevis med nåler i hver arm på krysset, og en eneste nål som ikke ruller som den skal, kan forårsake ulyd, dog gjerne i form av vibrasjoner inne i båten ved sving og lignende, mer sjeldent når båten går på tomgang slik din gjør på videoen.

Uansett bør lyden endre seg når du svinger drevet fra side til side, og turtallet øker, dersom det er kryssene eller akselen.

Det kan være lagrene i dobbeltlagerboksen, det er ikke uvanlig at disse ryker dersom det har kommet noe vann inn, og det høres kanskje mest ut som dette på videoen, enten det eller noe som rett og slett er løst? 

Disse lagrene er betydelig enklere å bytte enn svinghjulslagrene, i og med at du ikke trenger å ta ut motoren.

Du bør jo uansett prøve kanskje hardt å lokalisere akkurat hvor lyden kommer fra, om det er fra svinghjulskåpen, fra belgen, fra øverst i drevet osv.

Sjekk at alt sitter fast slik det skal, og at du ikke har glemt å stramme noen slangeklemmer eller lignende som henger å skrangler.

Takk for utfyllende svar Adeneo!

Jeg har nå søkt med stetoskop og finner ingen ulyd i nærheten av drivverk. Eneste stedet jeg hører lyden er nær eksosbelgen hvor jeg nå har satt på ny belg med klaffer. Det må være klaffene som bråker, da lyden ikke var der i fjor høst når klaffene heller ikke var på plass :)

Heller ingen ulyder ved sving helt til høyre/venstre, så da friskmelder jeg motor/drev og satser på sjøsetting i dag!:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...