Jump to content

XL stamme på båt som er beregnet for L stamme ?

glenenco

Recommended Posts

Hei kjære båtfolk.

Har gått til innkjøp av en powercraft 20 uten motor. Leter etter motor på 115hk og opp til 150hk. Har målt opp 530mm fra toppen av braketten ned til kjølen. Jeg ser at det er en del motorer med XL stamme ute på bruktmarkedet og generelt. Er inneforstått at i teorien er båten min for liten til motor med XL stamme. Ser også på en del salgsannonser og jeg sliter med å finne annonser hvor stammelengde blir oppgitt. Det burde jo kanskje være en vesentlig ting å ha med i annonsen om man er nøye eller ikke ?

Lurer da på om det er noen her inne som har erfaring med XL stamme på for lite motorfeste. Tenker da gjerne uten motorhever på braketten.

Mvh

Glenenco

Ganske greit å montere brakett for å bruke XL-stamme, men da bør jo prisen være meget god på motoren i såfall.

Uten brakett blir det som å kjøre med bremsen på hele tiden, så det er jo uaktuelt på en planende båt.

Fordelen (med XL på brakett) blir at motoren kommer ganske høyt opp, så den blir lettere tilgjengelig på en måte.

Ulempen er noen kg ekstra vekt og høyere tyngdepunkt.

Og kan bli litt trøbbel med montering av styringa på noen båter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Anbefaler ikke å bruke XL uten forhøyning, som nevnt tidligere får du høyt forbruk, i tillegg får du masse vannsprut i alle retninger rundt motoren. Noe av denne spruten kommer rett opp i forkant av stammen, og ender delvis oppi båten. Hadde XL stamme på en Finnmaster 5300 med forhøyningen som du ser på bildet.
Ulemper :
- 20 kg ekstra vekt på hekken (14 kg forhøyining + 6 kg XL stamme)

- Litt mer støy siden motoren kom høyere

Fordeler :
- Fikk tiltet hele motoren ut av vannet

bilde

Har du vurdert heis? Hvis du får en knallpris på den overliggeren får du kanskje heis med i budsjettet. Bonusen blir jo at du får finjustert høyden etter ulike kjøreforhold. På flatt vann med gode forhold kan du vel ha en del høyere montering enn når det er litt rufsete. Jeg har selv kjøpt meg en overligger med XL stamme som jeg forhåpentligvis skal teste til sommeren. Jeg skal imidlertid bygge kasse på akterspeilet for montering, så jeg får høyden der jeg vil ha den.

Ps: Ikke mitt spesialfelt dette, mange her inne som kan mer om dette her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...