glenenco Startet 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2016 Hei kjære båtfolk. Har gått til innkjøp av en powercraft 20 uten motor. Leter etter motor på 115hk og opp til 150hk. Har målt opp 530mm fra toppen av braketten ned til kjølen. Jeg ser at det er en del motorer med XL stamme ute på bruktmarkedet og generelt. Er inneforstått at i teorien er båten min for liten til motor med XL stamme. Ser også på en del salgsannonser og jeg sliter med å finne annonser hvor stammelengde blir oppgitt. Det burde jo kanskje være en vesentlig ting å ha med i annonsen om man er nøye eller ikke ? Lurer da på om det er noen her inne som har erfaring med XL stamme på for lite motorfeste. Tenker da gjerne uten motorhever på braketten. Mvh Glenenco Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Ja jeg har erfaring, men ikke med så stor motor, det var ikke optimalt og bensinforbruket var skyhøyt. Ville ikke gjort det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
glenenco Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Takk for svar Tore B. Ja har tenkt på at forbruk kan være hovedfaktorene til å ikke gjennomføre et XL kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Ganske greit å montere brakett for å bruke XL-stamme, men da bør jo prisen være meget god på motoren i såfall. Uten brakett blir det som å kjøre med bremsen på hele tiden, så det er jo uaktuelt på en planende båt. Fordelen (med XL på brakett) blir at motoren kommer ganske høyt opp, så den blir lettere tilgjengelig på en måte. Ulempen er noen kg ekstra vekt og høyere tyngdepunkt. Og kan bli litt trøbbel med montering av styringa på noen båter. Redigert 23.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glenenco Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hei teerex. Ser den alle veier. Ja har en overligger på hånden med XL stamme, så er der det ligger. Takk for godt utfylt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Anbefaler ikke å bruke XL uten forhøyning, som nevnt tidligere får du høyt forbruk, i tillegg får du masse vannsprut i alle retninger rundt motoren. Noe av denne spruten kommer rett opp i forkant av stammen, og ender delvis oppi båten. Hadde XL stamme på en Finnmaster 5300 med forhøyningen som du ser på bildet.Ulemper :- 20 kg ekstra vekt på hekken (14 kg forhøyining + 6 kg XL stamme) - Litt mer støy siden motoren kom høyereFordeler :- Fikk tiltet hele motoren ut av vannet Sitér dette innlegget Link to post
glenenco Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Hei Mox1. Takk for bilde og flott forklaring. Ser nå at dette er litt upraktisk og legger det ifra meg. Skal ta utgangspunkt av L stamme. Er bare så synd hver gang jeg kommer over noe fint så er det som regel XL stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Har du vurdert heis? Hvis du får en knallpris på den overliggeren får du kanskje heis med i budsjettet. Bonusen blir jo at du får finjustert høyden etter ulike kjøreforhold. På flatt vann med gode forhold kan du vel ha en del høyere montering enn når det er litt rufsete. Jeg har selv kjøpt meg en overligger med XL stamme som jeg forhåpentligvis skal teste til sommeren. Jeg skal imidlertid bygge kasse på akterspeilet for montering, så jeg får høyden der jeg vil ha den. Ps: Ikke mitt spesialfelt dette, mange her inne som kan mer om dette her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.