Jump to content

Nidelv 300 sport 2009 Volvo Penta D6-370 oppnår ikke turtall/fart

tomasno

Recommended Posts

-og luftfilteret er garantert byttet?

Husker det var en kar her på forumet for et par år siden hadde omtrent demontert hele motoren da han ikke oppnådde max turtall.

Han var silker på at han hadde byttet alt av årlige servicefilter.... Men så tok han en ekstra sjekk av luftfilteret... Som var skittent og igjengrodd... Etter bytte var alt i orden.

Måtte bare nevne det... :)

Er det utenkelig at det er den elektroniske gasspaken som har en feil og må rekalibreres?

Redigert av Eureka (see edit history)

Kalibrering av gass spak er et godt tips. Sammen med luftfilter og sjekk av spjeldet som styrer luften mellom kompressor og turbo. Den sitter i luftfilterboksen. Henger den får bare kompressoren luft - ikke turboen - og da kan motoren henge på 2500 rpm (jeg er usikker på hvordan dette er på D6 370  jeg kjenner bare til D6 435 her)

At båten gjør nesten 5 knop på tomgang er ikke usannsynlig. Jeg huser at min N300 med D 310 gjorde over 4 knop på tomgang.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

takk for mange gode forslag. mye av dette skal sjekkes.

når det er sagt så vil jeg tro at uansett om det er elektronisk feil, kompressorer eller turboer som ikke virker, ladetrykksfeil eller bare rett og slett en dårlig båtfører :-) så vil jeg tro at båten ved ett oppnådd fast turtall, la oss si 2000 rpm eller 2500 som jeg får, skal gå akkurat like fort som en tilsvarende båt som fungerer riktig. For om turtallet blir oppnådd, så er det nok krefter i motoren til å komme til det gitte turtallet.

kompressorer og turboer gir jo bare en vesentlig ekstra skyvekraft. de gjør jo ikke at propellen roterer fortere ved samme turtall....

... så vil jeg tro at uansett om det er elektronisk feil, kompressorer eller turboer som ikke virker, ladetrykksfeil eller bare rett og slett en dårlig båtfører :-) så vil jeg tro at båten ved ett oppnådd fast turtall, la oss si 2000 rpm eller 2500 som jeg får, skal gå akkurat like fort som en tilsvarende båt som fungerer riktig ...

Må jo være riktig!

Alle andre forhold likt, båt, vekt, drevutveksling, propeller, vær og føre ..., 2000 eller 2500 rpm gir samme fart på båten om de blir produsert av en bensinmotor, en velfungerende D6 eller en D6 med alle mulige feil.

Lik rpm = lik fart  :thumbsup:

Redigert av Bonus (see edit history)

Båten skal gjøre ca 43-44 knop ved 3500-3600 rpm. en kamerat har en båt som gjør bortimot det.

hans båt gjør ca 30 knop ved 3000 rpm.

min båt gjør ca 36 knop ved 2500 rpm. 

han kan gi på til 3500 og da skyver det godt og man må holde seg fast.

jeg får ikke mer enn 2500 :-)

tilter jeg drevet maks opp så kan jeg klemme ut 2600 rpm kanskje.

Jeg har også fått kvittering fra mekaniker som bekrefter da at nedre veksel har 1.63 utveksling. Men som dere sier her så er det jo faktisk summen av øvre og nedre veksel som skal gi 1.63, ikke bare en av de.

Har også fått bekreftet at service firma skiftet hele drevet for to år siden pga en garantisak, men at kun nedre veksel har vært byttet etterpå for å sette inn riktig utveksling.

Når jeg tar av drevkåpa på øvre del så skal det stå ett skilt med type drev, serienummer og utveksling. dette skiltet skal da gjelde for hele drevpakken (øvre + nedre del) om ikke jeg tar helt feil. på mitt drev finner jeg ikke noe slikt skilt.

Den som leter skal finne ..., var det en som sa en gang. Lette bakover på PC'en og fant denne, min egen måling av dieselforbruk Der ser du jo også hva vår båt gjorde av fart vs. turtall. Merk at ved 2518 rpm, gjorde vår båt 25,2 knop!!!

n300-fart.jpg

Skal lete litt mer og se om jeg tom. finner hvilken drevutveksling vi hadde ...

Redigert av Bonus (see edit history)

spørsmålet nå er jo om noen med god kjennskap til DPH kan fortelle om drevene kom med forskjellig utveksling i øvre del av drevet.

siden merke på drevet som forteller serienummer, type drev OG utveksling normalt står på øvre del, så må det beskrive hva som er den totalte utveksling for hele drevpakken. dvs fra og med inngående aksel på øvre del til og med ut på propellen.

dvs da er det mulig å ødelegge denne utvekslingen om man bytter nedre del av drevet til en annen utveksling....

så: kan man da få tak i øvre del med forskjellig utveksling der? eller er den alltid den samme på DPH drev?

• 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hei alle sammen. alt har egentlig løst seg...

Nidelv 300 blir levert med DP-H drev. og det er riktig som det blir sagt at DP-H kun kommer med en utveksling. Utvekslingen ellers sitter i nedre drev. og her kan man få mange forskjellige varianter.

Min båt hadde ett havari på drevet som ble tatt via forsikringen. Komplett nytt drev ble bestilt og montert på båten. Daværende eier brukte ikke båten resten av sesongen og det var ikke før neste sesong at de merket at båten gikk dårligere.

Alt skulle rettes opp i da firma som hadde gjort jobben mente at det var feil utveksling i nedre del av drevet. Dette skulle være utført før jeg overtok båt. Firma somlet og jeg overtok båt med feil, hvor firma skulle komme fra vestlandet til østlandet for å bytte drev på høsten.

når drevet endelig kom, reiste verksted over til østlandet, satte båten på vannet (jeg hadde nemlig tatt den opp og reist til spania), de byttet nedre del av drevet, prøvekjørte båten og sendte meg sms om at nå gikk båten som den skulle og alt var i orden. jeg var kjempe fornøyd.

Neste vår gledet jeg meg stort til å prøve båten. Men skuffelsen ble stor når jeg endelig fikk den på vannet og fikk prøvekjørt den. Den var akkurat like slapp og turtallet akkurat det samme som sist.

Hva var det egentlig verkstedet hadde gjort?

Jeg klaget og fikk se kvitteringer på nytt drev og arbeidet. men jeg mente at det fremdeles måtte være feil.

jeg klaget til selgeren av båten og snakket direkte med verksted. Til slutt fikk jeg selger av båt til å ta dette med forsikringsselskapet og da begynte det å skje ting.

Beskjeden var, sett båten på verksted i Larvik ASAP og få en ny vurdering på hva som er feil.

Det ble gjort, og verksted konkluderte med at det var feil drev.

Det som hadde skjedd var nemlig at verkstedet som gjorde jobben først, hadde fått feil drev, de hadde fått DP-R drev istedet for DP-H, og det har tydeligvis annen utveksling i øvre del av drevet.

Forsikringsselskapet ba meg få båten reparert umiddelbart på verksted i larvik siden de tilfeldigvis hadde øvre delen til ett DP-H C drev liggende på verkstedet der.

Når drevet ble byttet så ble drevet splittet. nedre ned ble beholdt og øvre del ble byttet fra DP-R til DP-H. verksted i Larvik kommenterte at det var godt jeg ikke hadde brukt båten mye siden verkstedet fra vestlandet ikke hadde skimset drevet riktig. og antagelig hadde de gjenbrukt skimspakken som lå der, når de byttet nedre de. tidligere. Samtidig har Volvo for en del årsiden byttet ut plast skims med stål skims siden plast skimsene smeltet. Verkstedet fra vestlandet hadde brukt gamle plast skims. så her var det mange feil som var begått.

Uansett, båten ble reparert, jeg fikk riktig både øvre og nedre del, jeg fikk nye stål skims og drevet ble skimset riktig hele veien. Når jeg gir gass så er det som om jeg har fått 200 HK mer i båten og den er sprek som bare det.

Jeg vil også påstå at drivstoff forbruket har blitt halvvert etter at dette ble rettet opp. Motoren har fått en helt annen mye penere lyd, og tomgangsfarten har blitt en knop lavere.

Jeg er strålende fornøyd (endelig) og kan bruke båten uten å behøve å være redd for om båten kommer i plan. Selv med fulle tanker og feriepakket båt er den sprek.

Grunnen til at verksted fra vestlandet satte på DP-R drev er antagelig for de øvre delen er helt lik på DP-H og DP-R. mens nedre del er littegran annerledes, men ikke så veldig lett kanskje å legge merke til. Men det er faktisk forskjeller som er viktig å være klar over.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...