Joda3300 Startet 10.Mars.2014 Del på Facebook Startet 10.Mars.2014 Hallo Båtfolk ;) Tenkte å dele prosjekte mitt med andre flinke båtfolk her inne og kanskje få noen tips og triks underveis. Har startet på prosjekte for noen år siden men har ikkje tatt så mye bilder underveis før noen månder tilbake. Eit par små ting som er utført/påbegynt Utmontering av alle puter og stoler før vinteren 2011 Rydding av båt, tømt alt av skap og skuffer Ut med skap og tak i frontcabin for tetting av lekasje på takluke Bytte av teakplate i frontcabin pga fuktskade Bytte av skai i taket rundt takluke Bytte ut sika under alle tankpåfyllinger + +++ pga lekasje Innkjøp og montering av ny kalesje(mørk blå Helly Hansen) Innkjøpt og montering av nytt presenning stativ og presenning Demontering av alle teakrekker ute for pussing og lakking Demontering av alle teakplater som er mulig å demontere for pussing og lakking Utmontere alle batterier for lading/batteritest/bytting Utmontering av gammel motor og tilbehør (Kad 44 248hk DP-E) Fullstendig service på motor + rep av lekasjer for klargjøring av salg (kad 44 ) Bytte av alle slitedeler + tetninger på drev og sliping av kon (DP-E) Innkjøp av ny motor (D6-350 DPH-A 2005mod) Omstøping av hekken Tilpassing av nytt motorfundament Tilpassing av motorromet Trekking av nye kabler og styreslanger Montering av nye ladekabler og skillediode Male motorrommet Fikse skader på badeplattform(spring på båten rauk i storm og badeplattformen kom under brygga og knakk av biter av badeplattformen Ovherhaling av skjold (TSK DPH-B) Overhaling av drev(DPH-A 1.63) Overhaling av motor (D6-350) Montere skjold Montere motor Montere drev Ombygging av dashbord til 2010->2014 utsene Ombygging av EVC system fra 2005->2010(EVC B2 -> EVC C2(ikkje C3 da denne har vært mere problemer med og er mye mer kompleks enn C2) Fekk med eit par småting som er påbegynt /ferdig. Har mest sansynlig glemt 1000 andre ting som er gjort også men dei fleste "store" prosjekta er tatt med her Har stått på land nå i 3 år og e veldig sugen på få den på sjøen i år:) Båten er mine foreldre sin men pga min far fikk hjertestans som medførte til hjerneskade og delvis lam har han ikkje mulighet til å gjøre noe med båten da han e pleitrengde 24/7 Båten har altså stått seg i hel og sikaflexen har blitt morken pga grønnska og uregelmessig vaskin så derfor så mye lekasjer alle veier. Håper prosjekte blir bra når eg e ferdig og håper kanskje på noen tips og triks da eg forsatt e ung og dum og har mye å lære for gamlegutta Beklager for skriveleifer PS. Har komt godt i gang men er forsatt 1000 ting som gjenstår så eg står på kvar dag etter jobb for å bli ferdig til 17.mai som er målet Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Eit bilde av båten, Flere bilder kommer strax Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Spennende prosjekt dette. og ikke minst flott båt. Skulle tro det ble fart i "damen" med D6 350`n Vi liker bilder, bare å legge ut etterhvert som arbeidet skrider frem. Forresten lykke til med båtprosjektet Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
torbi Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Gleder meg å følge med. :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
MaSa Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Dette så ut som ett heftig prosjekt, lykke til :)Skalbli spennende og følge med, og beundrer virkelig mange av dere arbeidslysten og motet til å gyve løs på slike oppgaver :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bodehode Svart 10.Mars.2014 Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Synd å høre om din far. Men å ferdigstille et slikt prosjekt er jo terapi og glede for deg som sønn. Det er jo mye som er gjort og mye arbeid igjen. Følg opp med bilder og ta oss med i prosjektet ditt :-) Lykke til Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Joda3300 Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Noen bilder fra når eg begynte å ta bilder for muligens prosjektråd (desember 2013) Presenning nr 1 av Presenning nr 2 på vei av Presenning nr 2 av og båten får endelig litt vinterduft på seg etter 2 år under presenning Båten på vei ned på vogn og inn i hus :) Eg gleda meg som ein unge da dette var min store bursdagpresang! Få jobbe i heile julen med båten innendørs Båten landa på vogn og på vei inn i blåhallen :D julen nerma seg :) dette trur eg var 19 Desember 2013 Glemte jo selvfølgelig å ta bilder fra dagene før hvordan motorromet var med den gamle motoren i. Rett før den går inn blir motoren heiset ut da alt var løsnet noen dager før presenningen gjekk av Båten komt i hus og Snø og regnbyger kan bare komme, Dieselvarmeren i "blåhallen" er komt på og holder rundt 15*c dag og natt, skrudde den opp til 20*c når eg jobba og ned til 12*c når eg gjekk heim Ser eg ikkje er noe god på å ta bilder underveis. Stopper med bildeserien for i dag, har forsatt ca 450 bilder liggende på pcen av forsettelsen. Få gjerne ein tilbakemelding om postene mine ser rotete ut og ting eg bør gjøre anderledes her inne på forumet Eit siste bilde av motoren da eg begynte på den(den nye brukte motoren) Kommer med ny oppdatering i morgen vist det blir tid etter jobb. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2014 Etter ein liten dialog med hyggelige folk i fra joda meinte dei denne båten burde gå 42-43 knop med D6-370 da den lett gjorde 40 knop med D6-310 men eg vil no se Eg blir meget fornøyd om den går 38 knop på max.;) Motoren er ein D6-350 men eg skal bygge den om til D6-350 med ny software, Injectorer blir også shimmet om så dem ligger i sitt øvre spec. Det er veldig stor forskjell på injectorene om dei ligger i nedre spec Hyggelige med tilbakemeldingere allerede, Skal bli kjekt å laste opp bilder for dere, Håper kanskje vi snakkes på sjøen i 2014 :) Å få støtte her i fra forumet er ein stor motivasjon til å forsette frem til sommern. Hadde det ikkje vært for alle andre som deler prosjektene sine hadde eg mest sansynlig ikkje hatt motivasjon til å bli ferdig i år:) Ein anna motivasjon er jo å kanskje bli kjent med båtfolka her på forumet også på sjøen. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Fantastisk moro! Vi digger prosjekttråder! Pøs på med bilder! Ryddig og oversiktlig så langt! Dette blir et smykke! Venter spent på oppdatering! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 (redigert) Ser ut som du kan regne med 39 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41392690 Evt. her står det 40 knop med D6-330 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3319 Men kan dette stemme da ? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-joda-310-monaco 34 knop med en "slapp" KAD42 på 216 hk ? Det finner jeg høyst usannsynlig... men men. Denne er nok litt mere troverdig, 33 knop med D4-260 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46687331 Redigert 11.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joda3300 Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Ser ut som du kan regne med 39 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41392690 Evt. her står det 40 knop med D6-330 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3319 Men kan dette stemme da ? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-joda-310-monaco 34 knop med en "slapp" KAD42 på 216 hk ? Det finner jeg høyst usannsynlig... men men. Denne er nok litt mere troverdig, 33 knop med D4-260 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46687331 Har lest på båtmagasinet sine tester og forstår ikkje korleis dem har klart det med kad 42. Eg klarte akuratt 30.5knop med kad 44 heilt tom båt. D6en er råsterk og som nevnt tideligere blir den tunet opp til 370 og kanskje litt mer:) Har akuratt komt heim fra jobb, legger ut eit par bilder i dag før det kommer flere bilder i morgen. Prosjekte er godt i gang og eg gleder meg til å legge ut bildene av nye motoren ;) Mvh Tom Erik Redigert 12.Mars.2014 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 (redigert) Skjoldet utmontert sammen med gamle komponenter som tilhører den gamle motoren lagt i palle Alt av kabler er merket med røde merkelapper hva dei går til, så det blir lettere for kjøper å koble det opp igjen da Kad44 - 300 er virkelig spagettiklyser med kabler som går fram og tilbake og alle veier.Her var det viktig å holde hodet kaldt før eg tok av instrumenter og andre komponenter. OBS! Eg raser litt fort gjennom prosjekte med demontering av den gamle motoren da alle kan demontere ting. Det er når ting skal på plass igjen ting begynner å bli interisangt, Eg er jo komnet mye lengre enn bildene eg legger ut nå sier. Eg synst det er litt greit å få litt framgang på prosjektråden så dere kan følge med på hva eg driver på med disse dager eller hva mener dere? Som nevnt tideligere er det første "prosjekt" tråden eg lager så dere må bare gje beskjed underveis eller spørre spørsmål ut i fra bilder så tar eg meg tid til å endre/svare på alt dere lure på ang prosjektet mitt PS. Beklagere litt uoversiktlige(close up) bilder da eg bare har tatt dem litt i farten før eg hadde bestemt meg for å lage prosjektråd. Her kommer noen bilder ved utmontering av skjold, instrumenter og kabler Begynner å bli litt ryddigare i motorromet Hekken før støping og utkjæring Spagetti 1 Spagetti 2 Spagetti 3 Bilde over dashbordet før demontering. Litt Lørdagskos må vera lov i juletider;) Det var alt eg rakk å legge inn i dag, Strax opp igjen på jobb og nye 12-13-14-15 timers arbeidsdag venter. 8 timer jobb og resten er jobbing på prosjektet I morgen kommer det bilder av: Utmåling av x-mål Utkjæring og støping av hekken Overhaling av skjold Maling av motorrromet Måling av plasering av motorlabber og høgde på motorlabber Montering av skjold. Noen små spørsmål til dere som har laga store oppussingtråder: Er det noen mulighet for å legge inn flere bilder samtidigt i posten???? Er det mulig å redigere bildene etter eg har lasta dei opp på baatplassen eller må dette fikses før eg laster dem opp? Er det mulig å minske bildene etter eg har lagt dei inn i posten. feks bilder som ikkje er så viktige og ikkje trenger så stor oppmerksomhet men er greie å ha med i tråden? Mvh Tom Erik Redigert 12.Mars.2014 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 spennende prosjekt.stå på. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Utmåling av x-mål Dette var den viktigeste jobben for den nye instalasjonen så her var vi 3 mann med tunga beint i munnen for å vera heilt sikra på at vi var i senter før vi satt Bajonettsagen i hekken. vi målte hekken til 12* med digital gradskive, Innstalasjonsboken seier hva x-målet er ved dei forskjellige gradene. Den optimale vinkelen på hekken er 13* og x målet er da 348mm, men i mitt tilfellet på 12* hekk var det 345mm. Joda meinte det var 13* hekk på disse båtene, noe vi ikkje fikk til å stemme, så vi stolte på våres målinger. For å oppnå mest mulig fart la vi oss mellom 13 og 12* hekk så da blei X - målet på min båt 347mm så får vi krysse fingrene på at dette går bra;) Første vi måtte gjøre var å finne senter i båten, dette blei målt nøye flere ganger med ein stor "heimelaget" passer for å slå 2 buer i fra hver side, Med denne måten får du 2 punkter/kryss 100% i senter og det er bare til å dra ein senterlinje mellom dei 2 punktene, Neste steg var utmåling av x-målet. har desverre ikkje så mye bilder av denne prosessen men legger ut det eg har: X målet er målt ut, og det var bare til å montere borrejiggen å borre nye hull og skjære ut etter oppstrekingen som blei gjort. Ein liten tabbe vi gjorde var å bygge opp med sparkel i fra bunnen av hullet da DPH skjoldet er breier men noe kortere enn DP-E skjoldet og eg var sikker på at skjoldet skulle stå mye høgere. Det enda med at vi måtte kappa vekk igjen all sparkelen i bunn og måtte heller sparkle i toppen av hullet. Sliping for å få heftelse med grov sparkel Grovsparkling for å kunne skjære ut 1 stykke og ikkje legge i mer etter vi har skjært ut etter malen. Utkjæring med bajonettsag/tigersag Prøvemontering av skjold og jigg for utmåling av plasering av motorlabber Jigg sett fra innsiden Målinger blei tatt og mellomlegg i syrefast stål blei bestilt fra bedrift som vannskjærte platene, gjenget opp 12mm hull og borret 4 stk 6,5mm hull i hjørnene Prøveskjold og jigg blei utmontert og vinkelsliper,sparkel,glassfiberduk og polyester blei funnet frem. Sliping fra innsiden og utsiden Duking fra utsiden og inn Ferdig duket fra utsiden og inn Duking fra innsiden og ut Ferdig duket fra begge sider Finsparkling fra utsiden og innsiden for å få ein jevn og fin flate Etter dette blei det plansliping og malt med topcoat, trudde eg hadde bilder av det men desverre. Ein liten pust i bakken før det kommer ein ny oppdatering med overhaling av skjold, her også har eg jo selvfølgelig glemt å ta bilde av hvordan skjoldet såg ut før det blei slaktet. Men _ALT_ var bunnsmørt svart så det såg ganske gammelt og trist ut PS! forferdelig bale å legge til bilder i innlegget, vertfall når eg poster linken i tektsen heile tiden og glemmer å snu bilder før eg laster dem opp så eg må endre navn på bildene og laste dem opp på nytt. Er det ikkje mulig å slette bildene eg laster opp? evt hvordan? hjelp! :P Brukt 1,5 time bare for å lage dette innlegget, og eg som trudde eg var god med data Spørsmål til lesere: Blir innleggene for lange,eller for lite innholdsrike må dere gje beskjed da det er første gang eg lager ein prosjekttråd, har lest mange, men setter meg fast hver gang eg skal lage eit innlegg. Jo flere tilbakemeldinger jo bedre blir innleggene mine fremmover. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Mars.2014 Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Bra arbeid Bilder sier ihvertfall mer enn tusen ord, så vi tar imot mange flere Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Joda3300 Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Da var eg tilbake etter ein liten tøying av fingrene Her kommer neste oppdatering som er overhaling av skjoldet Atter ein gang glemte eg å ta både bilder før demontering av komponenter og etter glassblåsing selve skjoldet Klarte heldigvis å stoppe meg før eg var ferdig med første strøk med grunning og fekk knipset noen bilde av korleis skjoldet såg ut når eg hadde glassblåst det(beklager dårlig bilde) Skjold og lakk blei varma opp til ca 25*c før påføring Første strøk med grunning er ferdig Strøk nr 3 med grunning Blei 4 strøk men kunne ikkje se forskjell på bildene så orka ikkje å lasta strøk nummer 4 opp. Nedmatting av grunning blei gjort med fin ulleduk og etterpå avfettet med bremserens Første strøk med lakk er på vei på Første strøk ferdig Andre strøk ferdig Tredje strøk ferdig Lakken blei heilt pulver aktig etter 10 min, lakken skulle brukes sammen med klarlakk for å få metallik flakes i lakken, veldig stilig da eg har aldri lakket med sånn type lakk før Klarlakken skulle lakkes vått i vått og før lakken hadde tørket heilt inn, var veldig lett å se hvor det var brukt for lite klarlakk da det blei heilt ru overflate. 1.lag med klarlakk(beklager dårlig vinkling av bildet) 3.lag med klarlakk påført Ble litt småflikking med klarlakken i spesielle kroker som var vanskelig å komme til, resultate blei greit, men eg skulle brukt enda mer klarlakk, men det får eg huske på når eg skal lakke drevet. Det blei veldig glatt og fint utvendig, men var noen plasser innvendig som var ørlite ru, men det var på plasser du ikkje kunne se pga komponenter kom over. Så var det powertrim sylinderene sin tur til å få gå igjennom glassblåseren, tok å surra mye ducktape rundt støvtetningene for å forhindre disse å bli ødelagt. Oljekanalene blei også plugga med orginale plastikplugger fra volvo Her er ENDELIG eit før/etter bilde PS: skjoldet var i lik stand som PT.sylinderen øverst på bildet Begge glassblåst Begge sylindere avfettet,maskert og klar for lakking Burde kanskje har grunnet disse også, men eg var litt snar og litt på hugget til å få det ferdig denne dagen så det blei heller mange mange tynne lag med Quick silver Phantom black (mercury påhengs lakk) Resultatet blei slik : Så kommer monteringen Mye nytt, men også mye er pusset,gnikket og stelt med ulleduk og stålbørste på drill BB PT.sylinder montert STB. PT.sylnder montert Oljerør mellom PT.sylindere montert(foringer til begge opphengsboltene til ptsylinderene blei også byttet) Ny Eksosbelg montert Nye typen PT.slanger montert Slanger for gjennomføring av girwire og autopilotwire montert med nye o-ringer + Hydralikkventilen for styringen blei montert med ny- o-ring Montert ny type "disk" som styreslangene er montert i og deretter blir disken og styreslangene montert i skjoldet Montert nye type styreslanger Montert nye type styresylindere Montert ny sjøvannslange(sjøvannsinntaket) Montert ny zink Montert alle jordingskabler Nermere bilde av blanke deler Eit siste bilde blei tatt for å prøve å få fram metallflakene i lakken men mobilbildet fanget det ikkje opp Det var alt eg hadde for i dag:) nå er det natta og ny oppdatering kommer i morgen med nye spennende bilder Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2014 Bra arbeid Bilder sier ihvertfall mer enn tusen ord, så vi tar imot mange flere Jepp bilder er viktig, men hadde desverre ikkje flere bilder under arbeidet som blei gjort med støpingen,(dette arbeidet er heller ikkje eg som har gjort, Har ein flink tysk kollega som har drevet med polyester og teak arbeid heile livet sitt så han kan sine saker, Han tar seg også av all teak arbeidet i båten, bilder av dette kommer også Men eg lover mange nye bilder i morgen ;) Takker for posetiv tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Hei. Flott tråd du har, Eg følger med på utviklinga. Angående bilder, så kan du opprette konto på www.photobucket.com og så bruker du bildelinken til dei bildene du vil ha derifra og inn hit. Dette er mykje enklare og raskare enn å laste bildene opp på BP. I tilleg, så bruker du ikkje serverplass her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Jeg har brukt photobucket i mange år, men det er nok enklere å laste bildene opp på BP filserver, iallefall om bildene er relativt små slik som her. Hvis man da ikke ønsker en mulighet til og ordne bildene i mapper osv. for senere bruk også utenom BP, da er jo photobucket grei. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joda3300 Svart 13.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Jeg har brukt photobucket i mange år, men det er nok enklere å laste bildene opp på BP filserver, iallefall om bildene er relativt små slik som her. Hvis man da ikke ønsker en mulighet til og ordne bildene i mapper osv. for senere bruk også utenom BP, da er jo photobucket grei. Det gjekk mye bedre da eg soterte bildene i mapper feks "ombygging av hekk, overhaling skjold , overhaling motor" så gjekk eg heller gjennom alle bildene og plukka meg ut hvilken som var best å lasta disse opp på BP. Da var det bare å skrive tekst å lime inn bildene etterhvert i fra BP Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Supert. Følger med og drar nytte av tips. Kommer med prosjekt tråd til vinteren jeg og.. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Utrolig flot arbejde. Men du må jo have en baggrund som udlært mekaniker eller tilsvarende?? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Virkelig et imponerende og grundig arbeid du gjør her. Blir jo bedre enn nytt dette ! Alltid interessant og inspirerende med slike prosjekttråder, så jeg håper du lar oss følge med hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Veldig bra tråd, spennende å følge med. Moro med mange blider. Flott arbeid du gjør, inspirerende. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Joda3300 Svart 13.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Utrolig flot arbejde. Men du må jo have en baggrund som udlært mekaniker eller tilsvarende?? Ja det stemmer det;) jobber som mekaniker, ferdig som lærling for 2 år siden;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.