Jump to content

Hvor lang er egentlig er Nor Star 290?

Soon

Recommended Posts

Takk for svarene. Jeg har solgt og kikker nå på ny båt. Marex 290, Nor Star 290 og Nidelv 300 Sport. Forsøker å danne meg et bilde av hva som skiller disse tre alternativene på pluss og minus. Siden både badeplattform og baugspyd nå inngår i lengden som oppgis kan det vel bli ulik netto igjen til selve skroget og plassen om bord i båten tenker jeg.

Hva med joda 290 og 310?

Jeg vurderte disse båtene tidligere og kom frem til følgende:

Joda 290 synes jeg har litt får sitteplasser ute under kalesjen.

Marex 290 mangler dollbord fra targen og bak. Kan være greit å gå rundt båten når kalesjen er på. Men ellers en veldig pen båt.

Nor star har en bedre løsning med større luke samt at kjøkkenet i forkabinen er lagd slik at det er rett over inng til frontkabinen. Da blir det matlukt der nede. Men den har litt flatt skrog og ryktes å slå en del i bølger.

Nidelv 300 er min favoritt uten at jeg kjenner den godt.

Synes de tre alternativene du har landet på er bra! Personlig synes jeg vel Nidelv 300 er den peneste, men har en Nor Star selv som jeg er veldig fornøyd med! Marex'en synes jeg kanskje har noen litt rare linjer.

Jeg har altså en Nor Star og er kjempe fornøyd! Litt slåing kan det være, men et par touch på trim-flapsene, så er det borte. Overhodet ikke noe problem.

Matlukt i kabinen er heller ikke noe problem, da kokeapparatet står fint og åpent. Det er klart, steker du makrell daglig så.. Men ellers - helt topp! Det er ikke som i enkelte Baltic/Atlantic deeme senga er 20 cm fra stekepanna..

Med badeplattformen og baugspydet er båten akkurat like lang som en Nidelv 28. Ligger ofte sammen med en Nidelv, og selv om det også er fine båter blir det jo helt feil å sammenligne de to. Nidelven er helt klart mer volumiøs, men også en helt annen type - saktegående båt.

Lykke til i jakten! Deler gjerne erfaringer om du lurer på noe :)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...