Snerken Startet 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2016 Som overskrift viser er jeg litt på jakt etter enkle måter man kan høyne komfort på uten at det koster skjorta. Er sikker på at langt de fleste av dere har mange gode råd å komme med. Det jeg i første omgang er interessert i er: -Minimere strømforbruk. -Personlig hygiene med enkle midler. -Små grep for å øke sikkerhet ombord. Eller stort sett alt av så tips som kan være en ting å tenke på for andre. Et eksempel her kan være noe som: Legge et kjølerom for matvarer ned mot bunnen av båt for å utnytte vannets kjøling, har dette noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Autopiloten er nok den største strømforbrukeren ombord hos meg, ihvertfall om det er mye sjø å holde styr på, så ved å ikke bruke den så mye sparer man en del. Ellers er det vel ikke noe stort å hente av kjøleeffekt i kjølsvinet (det er nok ikke derfor det heter det det gjør :o) når det er badetemperatur i vannet. Derimot tror jeg man kan spare strøm ved å sørge for at kjøleskapet er skikkelig isolert. Ellers kan man klare seg uten kjøleskap også, ha f.eks. smør på et glass med skrukork, og oppbevar det med en skvett saltvann på toppen. Langturseilere har mange tips her. Laktoseredusert melk holder lengre enn vanlig ... osv osv. Når det gjelder økonomiske regimer for personlig hygiene kan du muligens plukke opp noen tips i denne serien her: Ellers får man jo såpe som skummer i saltvann. Peset består vel for det meste i å få ned vannforbruket, så ved å få fatt i en sånn billig "solar shower" dings til å henge opp i riggen får hver som dusjer en tilmålt kvote, samtidig som man får varmt vann uten å kjøre motor i uthavn. Ha brannslukkeren klar, kjøp vhf (ikke håndholdt, ta sertifikat), og/eller minst én PLB (personlig satelitt-nødpeilesender). Nødraketter. Kjøpte et par bokser brannslukkingsspray i vår, siden de kan brukes uten å "pulverisere" hele båten med påfølgende vaskejobb, dersom f.eks. branntilløp i byssa oppstår. Dette avhenger jo av hvaslags farvann man seiler i også. Seiler du innaskjærs og har jolle kan man vurdere å droppe flåte. Førstehjelpsutstyr må være på plass. Selv om det er viktig å ha utstyret i orden er det også viktig å kunne bruke det, samt trene på mann-over-bord, førstehjelp, sikker navigasjon, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Minnimere strømsforbruk : Led og solcelle (ok, den siste er kanskje ikke sparing, men det hjelper uansett..) Hygiene : Våtservietter. Vi bruker det spesielt om vinteren når det er vanskelig å få tak i vann og vi er i sparemodus, men greit supplement til hygienen ellers også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Personlig hygiene.. har hengende et sett med "lørjeklær" som jeg tar på når jeg skal drive med motor eller noe annet der det er økt risiko for olje/diesel søl eller når jeg skal gjøre noe annet som ofte fører til griseri. Så har vi en stor flaske med spritgele på do for å supplere håndhygienen ombord. Våtservietter er nevnt. Selv pleier jeg å bade i sjøen daglig med såpevask under ferier i sommersesongen. I tidligere båter brukte vi de solardusjene som fungerte helt ok, men kvaliteten var laber så sjekk de før en legger ut på langtur vekk fra båtutstyrsbutikker. Nå har jeg alle mulige fasiliteter men om jeg ikke hadde hatt dusj så ville jeg vurdert en løsning med fotpumpe. Enkelt og ukomplisert uten at det bruker strøm pluss at pumping etter behov alltid sparer mye vann i forhold til rennende vann. I forrige båten var det fotpumpe på alle vasker, dvs ikke noe opplegg med trykkvann. Fungerte helt topp og brukte null strøm og veldig mye mindre vann enn med trykkvann. Og det var egen vask med fotpumpe for saltvann i byssa, som jo kan spare en del på ferskvannet (om en ikke ligger en plass der folk tømmer septikken ;-)) Der var det også manuell do med falltank. Igjen, brukte null strøm og fungerte helt topp uten problemer av noe slag. Led er nevnt. Fjøslykt som ankerlanterne funger også bra. Samme med en del av de solcellelampene som selges omkring. Har den fra Jula som har fungert helt topp i 3 sesonger nå. Veier ingenting og gir fint lys i cockpiten utover kvelden. ------ Kjøleskap suger jo ofte strøm, har skjønt at de nye aggregatene er mye mer snille på forbruket. Og så er det jo det gamle seilertrikset med å fryse ned drikkevann på brus/plastflasker og legge i bunnen av kjøla før man legger ut. Da har man normalt kjøling i et par døgn "gratis". Og trikset med å kjøpe frysevarer og spise de etterhvert som de tiner. Og surmelk fremfor søtmelk, eller kanskje unngå melkeprodukter som må ha kjøling hele tiden... en kan vel i praksis fint lage seg en meny/kosthold hvor man ikke trenger kjøling også. Kjølsvin er ok for lagring så lenge vannet ikke er for varmt... men ellers gir det mindre mening. Vi har mulighet til å lagre drikkevarer oppå ene vanntanken og med normalt forbruk så holder tanken seg ganske kjølig og fin da den ligger under vannlinja godt innpakket under en benk. Så heller vi til babord har vi lite diesel og godt med drikke ombord ;-) ------ Sikkerhetsmessige små grep.. har mine egne regler som er gratis. Aldri ripepissing når jeg går alene. Alltid ha på vest/flyteplagg når jeg går alene. Aldri på dekk når jeg alene med mindre det er absolutt nødvendig (fendere hengende ute er ok da). Og alltid vanntett mobil på lomma. Koster vel egentlig ingenting om man bare velger vanntett når man først må bytte mobil. Utvalget er godt på det nå. Aldri la forfengelighet gå foran sikkerhet. Må en pisse i selvlenseren eller drite i et bøtte fremfor å stupe under dekk i en halvgod situasjon så blir det pissing i selvlenseren osv. Mao, en må aldri ende opp sittende på dass mens en går for atopilot på land eller noe tilsvarende idiotisk. Og ja, ifht strømsparing og sånn ellers så syns jeg hodelykter er utrolig praktisk. Da kan en bevege seg rundt i båten uten å måtte slå på alt av lys når det er mørkt. Har prøvd alle mulige varianter av hodelykter og syns de små som går på et par vanlige batterier og ikke lyser inn i granskauen sterkt fungerer best nedi en båt. Hadde en stund noen som kunne slås over på rødt lys, men de var av elendig kvalitet, men konseptet er jo genialt for å spare nattesynet. Og så er det jo pottebrennere til oppvarming som ikke bruker strøm. Og noen modeller kan man koke vann/lage mat på. --------- Om jeg skulle på langtur så hadde jeg tatt grep på forbrukssiden først, der er det ofte mye å hente, så hadde jeg tilpasset "input" etter forbrukssiden var slanket og trimmet. Samtidig er jeg litt imponert når jeg leser blogger med seilbåter som er rene kraftverkene og seiler jorda rundt med fryser, aircondition osv, tilsynelatende uten store problemer. Men jeg er ikke "helt der" på komfortbehovet og lite glad i å drifte ulike "systemer" med dill som jeg strengt tatt ikke har veldig behov for. Så mye handler vel også om "hvem man er" ifht hva som er praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 - Polariserte solbriller med gammelmannssnor. For meg er gode solbriller en av de viktigste komfortartiklene ombord. Bra for sikkerheten også da det er mye lettere å se gjenstander som flyter i vannskorpa. - En god styrepute med sikringssnor. Man får fort tresmak på lange krysslegg. En god pute hjelper veldig om man seiler alene og ikke kan få strukket seg så ofte. - Vest som har feste for livline. Om jeg seiler alene og det blåser friskt er jeg ALLTID klipset på når jeg går på dekk. Så får det heller se litt teit ut om vinden løyer. Festepunktet er montert slik at jeg kan gjøre all manøvrering i cocpit uten å måtte klipse av.. Nå bruker jeg klips som bilbeltet - tenker ikke på det - bare gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) Masse fine tips her. De fleste kjenner jeg riktignok til, men det dukker alltid opp noe man tar med seg videre. I det minste skjønner jeg nå hvorfor de fleste seilbåter heller. Da er det lite diesel og desto mer drikke ombord.:) Mer seriøst så er jeg opptatt av å holde ting enklest mulig i båten. Jo mindre el-artikler og ymse duppeditter, jo mindre er det av ting som kan gå galt. Og da er det alltid greit å få andres folk erfaringer på små finesser de har lært seg gjennom et langt båtliv. Redigert 24.Mai.2016 av Snerken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 (redigert) Vaskeklut er jo helt supert det. Bruker du to stk, av ulik farge, så vet du hvilken du bruker oventil og nedentil. Om du ikke har varmt vannsbereder via motorkjøling, så er det greit med en termos til å ha varmtvann på. Kok opp et par liter når du først holder på å lage mat. Du kan isolere skroget med skrogisolasjon og så legge nytt skrogtrekk ( koster en del i investering) men da har du en svalere båt på dagen og varmere på kveld og natt. -oppvarmingsbehovet blir reduseret. Parafintlampe gir både fint lys og noe varme i salongen. Ullsokker. Det er alltid kaldest nede på gulvet i en seilbåt, i salongen. Den funker jo som ei kuldegrop man graver i er telt på vinteren. På kvelden kan det da faktisk utgjøre forskjell å stenge nederste delen av nedgangsluka ( om man har sånn 3delt plate man setter i... ( kanskje bare de med gamle svenske seilbåter som skjønte den ) :) Kjøling er nevnt. Salt mat holder lengre. Brunost i stede for gulost. Fisk middag underveis eller ha med klippfisk. Vann : fotpumpe er smart sparing Papirkart. Strømløst. Redigert 25.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 En liten ting jeg kom på. Klut på snor. En helt vanlig golvklut som du knyter en snor i ene hjørnet på som er lang nok til at du kan dyppe den i sjøen. Perfekt for å vaske kjapt av i cockpit og på teak osv. Så er det bare å knyte fast snora en eller annen plass og la den henge til tørk til neste gang du har bruk for den. Pleier å ha det i cockpit. Svamp er greit men man får ikke dyppa den ordentlig og den samler opp møkk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 (redigert) Ullsokker. Det er alltid kaldest nede på gulvet i en seilbåt, i salongen. Den funker jo som ei kuldegrop man graver i er telt på vinteren. På kvelden kan det da faktisk utgjøre forskjell å stenge nederste delen av nedgangsluka ( om man har sånn 3delt plate man setter i... ( kanskje bare de med gamle svenske seilbåter som skjønte den ) :) I tillegg er det nær sjøen, som er kald i 10 av årets 12 måneder i dette landet. Hvis du har varmeaparat så kan du ta en ekstra sløyfe/slange ned under dørk, så får du fin gulvvarme og god komfort. Har du varmeaparatet fra før så er det en kost på 200,- for å få det, men hvis ikke blir det jo dyrt da, og strømkrevende Redigert 25.Mai.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Snerken Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Er nå forsåvidt det at vi er i nordiske farvann som fikk meg til å tenke på å utnytte sjøtemp for et lite kjølerom nær bunnen av båten. Er ikke langt ned under vannskorpa man skal før det blir merkbart kaldere. Får fimbulere litt mer på det, ølboksene holder i alle fall en fin temp relativt sett i forhold til sola når de legges der.:) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 -kald drikke får du ved å pakke flaska eller boksen inn in fuktig avispapir og legger den i sola. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Strøm: Nå har nok jeg en annen filosofi enn deg når jeg utruster båten, jeg elsker duppeditter og målet er å ha utstyr til nær sagt enhver situasjon som kan oppstå :) Min store drøm er et slikt kraftverk med enorme mengder lithium og masse strømproduksjon. Forbruksbanken min er i dag noe liten, men siden den er fungerende og lithium så langt er litt for dyrt og litt for mye selvmekking, forsøker jeg meg på sparetilnærmingen. Jeg er veldig godt fornøyd med å ha byttet alle pærer under dekk til LED, tror det vil spare meg stort. Mitt neste tiltak er en batterimonitor for å få bedre kontroll med forbruket, og lettere avsløre hvor de store synderne ligger. Sikkerhet: Det er mye utstyr man både kan og bør ha, men av de litt enklere og billige tingene har jeg stor glede av å ha en liten lommelykt liggende i alle lugarer. Kniv festet på pullpit/pushpit kommer godt med den dagen man må panikkutte en fortøyning. Og en helt essensiell ting: en måte å komme seg tilbake i båten etter fall i vannet. Og det uten hjelp av andre. I mitt tilfelle betyr det en taustump til badestigen, slik at jeg lett kan dra den ut om jeg ligger i vannet. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 - Polariserte solbriller med gammelmannssnor. Husk at polariserte solbriller er dårlig kompatible med dataskjermer. Nå har man kanskje ikke det ombord hvis man forsøker å leve enkelt, men det er vel ikke så mange som seiler rundt uten kartplotter lenger. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Grønnskollingen Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Er en av de som ikke har kartplotter Bruker håndholdt gps og (gisp) akustiske kart. Den håndholdte dingsen jeg har funker i alle fall fint med polariserte glass, men det er vel riktig at polariserte glass og skjermer ikke går så godt sammen. Om jeg måtte velge er jeg ganske sikkert på hva jeg ville prioritert av godt syn ut eller godt syn ned... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.