KarmaZ Startet 24.Mai.2016 Del på Facebook Startet 24.Mai.2016 (redigert) Jeg har sett meg ut 2 stk utfra mitt budsjett 20 000 kr. Mercury 10 E Viking Xs og Suzuki DF 9.9 BRS Sport med elektronisk innsprøyting. http://pal.finn.no/pal/bakkenmotor/boat/motor/object?finnkode=75442811 http://pal.finn.no/pal/bakkenmotor/boat/motor/object?finnkode=72163815 Men er det 15 hk, eller kan de skrus opp uten stor kostnad? Mercury har en fordel med bytte av forgasser kan man få 20 HK. Ser også at Mercury har 351 cc mens Suzuki har 327 cc. Lurer på hva man få mest for pengene. Klart fordel og få ut 20 Hk. Suzuki er litt over mitt budsjett, men er den betraktlig bedre enn mercury er det greit. Redigert 24.Mai.2016 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Kjøp en 2takt til denne båten- 4takt har ikke nok å gi til båten. Den er MYE sprekere, + at den er lettere. Bruker litt mere suppe, men om den er i god stand osv har ikke jeg hatt noen problemer med min suzuki 9.9 totakt. Kjempemotor. Ville kanskje gått for en mercury/mariner viking 10/15 motor. Bruker lite suppe, og nesten ikke lyd fra den! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
KarmaZ Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Man får vel ikke tak i nye to taktere lenger? Hva mener du med at 4 takter ikke har noe å gi til båten? Er det virkelig så stor forskjell på "draget" på 4 takter vs 2 takter?? Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Det er veldig stor forskjell. Du finner sikkert både nye og pent brukte 2-taktere. Kanskje E-tec (Evinrude) finnes i rundt 10hk? både 2-takt OG lite suppe :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
TomF Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 (redigert) Det er veldig stor forskjell. Du finner sikkert både nye og pent brukte 2-taktere. Kanskje E-tec (Evinrude) finnes i rundt 10hk? både 2-takt OG lite suppe :) Tror ikke Evinrude lager så små motorer (ihvertfall ikke nå lenger). 25 HK Inline er minste modell Etec. Redigert 24.Mai.2016 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Har skjedd litt på motorfronten også. Har testet 15 hk Tohatsu 2 takt mot Mercury 4 takt 10 hk med 20 hk forgasser på en 12 fots jolle og her kom Mercuryen best ut. Både å komme opp i plan pluss toppfart. Har hatt mange 2 taktere, men ser nå at på båter hvor motoren er fast montert blir det 4 takter for min del fremover. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Jeg tenkte å kjøpe MERCURY F10MH PRO-XS, men finner overraskende lite feedback, info fra eiere.. Er denne ny eller er det en styr unna motor?? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Jeg er enig med with vital! Linea: Selvfølgelig går en 20 hester fortere enn 10, men 20hk totakt er nok MYE sprekere enn 4. Som sagt enig med With vital: Finnes mange fint brukte 2taktere på markedet til en god pris! 2Takt er ikke i produksjon lengre pga utslipp.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Linea Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Det var 15 hk Tohatsu 2 takt som var sammenlignet med 20 hk 4 takt Mercury på samme båt. Som nevnt så var Mercuryen den som kom best ut både på å komme i plan og toppfart. Mitt poeng er at du får 20 hk ut av 4 takter men sjelden mer en 15 ut av en 2 takter. Ergo på papiret har du 5 hester mer til rådighet. Jeg har også sverget til 2 takter helt til jeg fikk sammenlignet begge deler nå i år. Kvalitet på Mercury tror jeg er helt ok. Denne motoren benyttes også i V15 klassen til race som i standard utgave og de opplever lite problemer. Der går det jo enten på tomgang eller full effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.