WithVital Startet 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2016 Hei! Jeg pusser opp en båt, og lurer på om noen har store motforestillinger (ikke inkludert estetiske :) mot å bytte ut gamle x-finerplater som står som beskyttelse av gelcoat bak på hekken ved motorfestene (utenbords) med skjærebrett / fjøl i plast. Så vidt jeg kan se gjør ikke x-fineren annet enn å dempe og beskytte fra metallet i motorfestene. Har noen prøvd å bruke "skjærefjølplast" / Høytetthetsplast til noe slikt? Tipper en halvhard plastskive på 15mm vil beskytte minst like godt som x-finer. Og er både enkelt å få tak i, rimelig (i forhold til mahogny eller teakfiner) og bør vare ganske lenge uten å kollapse og miste dempeevne. Har du brukt noe annet som erstatning for x-finer eller har "fabrikkny" båt med noe annet, eller er dykker og fant en skjærefjøl en gang som hadde ligget under vann siden 1975, hører jeg gjerne om det også :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Knaren Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 God ide Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Ikke dum ide det der. Det er faktisk standard løsning på de fleste skjærgårsjeeper og joller nå. Da har imidlertid ikke plastplata blitt bearbeidet til skjærefjøl først. Slike skjærefjøler pleier å være av PE, et utmerket materiale til ditt formål. Samme materiale som Pioner, Steady osv er laget av. Det eneste forbeholdet er hvorvidt skjærefjøler er laget av UV-stabilisert PE. Hvis ikke vil den ikke tåle sollys over tid. Et alternativ er å kjøpe PE fra Astrup, Finn Løken på Ås e.l. Finn Løken er gjerne halv pris + at man ofte får kjøpt kapp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Kanskje jeg skal sjekke med Finn Løken. De har kanskje vindusplast også, så da kan jeg slå mange fluer osv :) Takk :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.