Jump to content

Tennings problemer ved planing volvo penta aq145b


draco1800dc

Recommended Posts

Hei var i dag ute og test kjørte min draco 18 med vp 145b , motoren gikk fint temperatur og olje trykk var fint , men i det jeg kjørte den i plan så begynner den og skyte i gasserene og kveler seg , starter lett igjen og går helt fint på lave turtall, har bytta kondensator stift og plugger .

Noen som vet hva dette kan komme av ?

Link to post

Har du sjekket at tenningsplaten vrir seg slik at vektene som sitter under slynges ut og gir høyere tenning ved økt turtall?. De ruster ofte fast. Det enkleste måten å sjekke på er vel å koble på tennigslampen og se at tenningen forskyves ved økt turtall. Husker ikke hvor mye men du skal tydelig se det. Opp mot 20 grader mener jeg det skal være.

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post

Gikk motoren fint før du byttet kondensator, stift og plugger, eller byttet du dette fordi den ikke fint ?

Hadde du ute fordeleren for å bytte dette, og fikk du den riktig inn igjen, og justerte tenningen riktig ?

Satte du stifteåpning på 0.4mm, og satte fortenningen til 8 grader, og sjekket at den nådde 34 grader ved 4200rpm ?

 

 

Som nevnt av Viking, sjekk at du har gjort alt riktig, og at vektene virker ved å sjekke fortenningen ved turtall.

Link to post

Ja dusja nedi , byttet kondensator og stift pga den nesten ikke tente starter lett etter bytte , fordeleren er ikke tatt av å er justert riktig etter registerreim skifte , men har ikke satt stifta på 0.4 mm så mulig det også er ett problem , motor går fint i fri , både på lavt og høyt turtall men sliter ved motstand som planing osv

Link to post

Har du skiftet register reim også ?. Fort gjort å få en tann eller 2 feil men du sier dette er riktig justert. Merke rett opp på veiv, (med reimhjul av ) rett opp på kamdrev og ca 90 grader ut mot høyre på drev til fordeler. Rotoren skal da peke mot sporet i kanten av fordeleren når lokket er av. (ca klokka 8 sett rett ovenfra)

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post

Har gjort dette selv. De de sier over høres fornuftig ut. Vi måtte også løsne vektene. Brukte WD-40. Fungerer greit så langt med noen dråper motorolje på filten i etterkant. Husk å sjekke alt av kabler også slik at du ikke har dårlig kontakt noe sted.

 

Men, byttet du løpehjulet til regreima i rustfritt? Dette er ett viktig punkt. Bruker du hjul som er beregnet til bil så ruster lagrene i filler med en gang og reima vil ryke.

 

NB: vi har nå satt på Hotspark. Da er det bort med kondensator og stift. Motoren er ikke til å kjenne igjen. Trodde ikke at en B23 kunne gå så rent. Er bare synkronisering av gasserne som står igjen nå :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...